نماد آخرین خبر

۵ اثر خودرویی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
۵ اثر خودرویی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا

دنياي اقتصاد/ يکي از برنامه‌هاي اصلي جو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بايدن کانديداي دموکرات انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا پس از پيروزي اعمال تغييراتي گسترده در قبال آب‌و‌هوا است که قسمت عمده‌اي از اين تغييرات در رويکرد وي نسبت به صنعت خودرو آمريکا، بروز خواهد کرد.

در گزارشي به پيامدهاي ورود جو‌بايدن به کاخ‌سفيد براي صنعت خودرو اين کشور پرداخته شده است و پيش‌بيني مي‌کند در صورت شکست ترامپ جمهوري‌خواه چند تغيير عمده در مسير خودروسازي ايالات ‌متحده رخ خواهد داد:


  آلايندگي وسايل‌نقليه
برنامه آب‌و‌هوايي بايدن شامل وعده تثبيت و پيشبرد استانداردهاي صرفه‌جويي سوختي فشرده‌اي نسبت به آنچه توسط دولت اوباما اجرا مي‌شد، اما توسط ترامپ کنار گذاشته شد، مي‌شود. بر اساس مقرراتي که در زمان اوباما در سال ۲۰۱۲ مصوب شد، خودروسازان بايد ميزان آلايندگي کربني وسايل‌نقليه سبک خود را به‌طور سالانه ۵/ ۳ درصد در بين سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ کاهش مي‌دادند. و اين ميزان بايد بين سال‌هاي ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ به ۵ درصد در سال مي‌رسيد. کاليفرنيا ايالتي است که مجوز گرفته است تا قوانين خود را در اين زمينه اعمال کند و اين استانداردها توسط ۱۲ ايالت ديگر نيز دنبال مي‌شود. ترامپ در ماه آوريل با ابراز نگراني از هزينه‌هاي استانداردهاي آلايندگي براي توليدکنندگان، قوانيني را نهايي کرد که ميزان کاهش سالانه آلايندگي خودروها را تا سال ۲۰۲۶ به ۵/ ۱ درصد کاهش داد. حال بايدن مي‌گويد او استانداردهاي صرفه‌جويي سوختي را در نظر گرفته است که فراتر از استانداردهاي دولت اوباما خواهند بود ؛ اما در اين زمينه اطلاعات تکميلي ارائه نکرده است. دموکرات‌هاي کنگره طرحي را پيشنهاد کرد‌ه‌اند که از سال ۲۰۲۶، اين آلايندگي‌ها در سال ۶درصد کاهش يابد.

  وسايل ‌نقليه برقي
بايدن وعده داده است تا ميزان ۴۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري عمومي را به انرژي‌هاي پاک تخصيص دهد که اين امر شامل فناوري‌هاي پيشرفته باتري وسايل‌نقليه برقي نيز مي‌شود. بر اساس برنامه بايدن، دولت فدرال از ايالت‌ها و مقامات محلي براي ساخت سالانه ۵۰۰ هزار شارژر خودروهاي برقي تا پايان سال ۲۰۳۰ حمايت مي‌کند. با توجه به اطلاعات وزارت انرژي آمريکا، هم‌اکنون تعداد اين شارژرها در آمريکا برابر با ۸۷ هزار و ۶۰۰ است که برنامه بايدن رشد چشمگير اين عدد را شامل خواهد شد. اين در حالي است که اتحاديه اروپا داراي ۱۹۲ هزار شارژر است.

  مشوق‌هاي مالياتي براي برقي‌ها
بايدن گفته است قصد دارد تا مصرف‌کنندگان را از طريق اعتبارهاي مالياتي به خريد خودروهاي برقي تشويق کند. دولت فدرال آمريکا اکنون به خودروهاي برقي از طريق تخفيف مالياتي ۷هزار و ۵۰۰ دلاري به ازاي هر دستگاه و براي ۲۰۰ هزار دستگاهي نخستي که يک خودروساز به فروش برساند، يارانه مي‌دهد. تاکنون تنها تسلا و جنرال ‌موتورز قادر بوده‌اند که به سقف تعيين شده برسند. يارانه‌ها براي تسلا در پايان سال ۲۰۱۹ به اتمام رسيد و براي جنرال ‌موتورز نيز اين کمک‌هزينه در ۳۱ مارس متوقف شدند. کنگره در پايان سال ۲۰۱۹ نيز از تمديد اين سقف تعيين شده به ۶۰۰ هزار دستگاه براي هر خودروساز خودداري کرد. بايدن مي‌گويد اعتبارات مالياتي او با هدف منتفع ساختن طبقه متوسط و اولويت‌دهي به خريد وسايل ‌نقليه برقي ساخت آمريکا است. اين موضوع مي‌تواند براي برخي از خودروسازان به غير از تسلا، چالش‌آفرين باشد. فورد بنا دارد تا بسياري از وسايل ‌نقليه برقي خود را در کارخانه‌هاي مکزيک و کانادا بسازد. جنرال‌ موتورز نيز برنامه دارد تا خودروهاي لوکس برقي را تحت برندهاي هامر و کاديلاک به توليد برساند که قيمتي بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار خواهند داشت. يکي از برنامه‌هاي ديگر بايدن آن است تا شهروندان در ازاي خودروهاي فرسوده‌تر خود، پول دريافت کنند تا بتوانند آنها را با خودروهاي برقي نو تعويض کنند.  سال گذشته دموکرات‌هاي سناي آمريکا طرحي را معرفي کردند که هدف آن جايگزيني ۶۳ ميليون خودروي بنزيني با خودروهاي برقي ظرف مدت ۱۰ سال آتي بود. بر اين اساس، مصرف‌کنندگان مي‌توانند کمک‌هزينه‌اي ۳ هزار دلاري براي ارائه خودروهاي بنزيني و فرسوده خود دريافت کنند.

  مشاغل و يقه‌آبي‌ها
بايدن مي‌گويد که برنامه آب‌و‌هوايي او مي‌تواند در سراسر خودروسازي آمريکا، يک ميليون شغل جديد را در زمينه‌هاي تامين ‌کنندگان قطعه، سازندگان و زيرساخت‌ها فراهم کند. او تاکيد دارد که سياست‌هايش به سود کارگران اتحاديه‌اي است و همچنين موجب ايجاد مشاغل اتحاديه‌اي بيشتري خواهد شد. اتحاديه کارگران متحد بيش از ۴۰۰ هزار کارگر يقه‌آبي (کارگران بخش‌هاي توليدي و خدماتي) را نمايندگي مي‌کند و در ماه آوريل نيز از کانديداي دموکرات حمايت کرده است. با اين حال يک سوم از اين کارگران در سال ۲۰۱۶ بر‌خلاف توصيه اين اتحاديه، به دونالد‌ترامپ راي داده بودند.

  تجارت و چين
مشخص نيست که بايدن قرار است چگونه جنگ تجاري که موجب محدودسازي جريان صادرات خودروها و قطعات آمريکايي به چين شده است را آرام کند. تيم بايدن اعلام کرده است که تعرفه‌هاي اعمال شده بر واردات خودروهاي ساخته شده در چين، قطعات و مواد آنها را مورد ارزيابي مجدد قرار مي‌دهد. بر اساس اعلام فدرال رزرو، از زماني که اين تعرفه‌هاي تجاري اعمال شده‌اند  بهاي موادي نظير آلومينيوم و فولاد افزايش يافته‌اند، در حالي که مشاغل بخش توليد نيز کاهش را نشان مي‌دهند. به گفته مرکز تحقيق خودروسازي، بايدن احتمالا يک رويکرد چندجانبه را با شرکاي واشنگتن براي کندتر کردن نفوذ اقتصادي چين اتخاذ مي‌کند و حمايت محکم‌تري را نسبت به سازمان تجارت جهاني و اجراي مقررات کنوني تجاري به عمل خواهد آورد. انتظار مي‌رود بايدن  همچنين به دنبال عضويت ايالات‌متحده در «شراکت ترنس-پاسيفيک» نير باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره