نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

کاهش نویز داخل خودرو تا 90 درصد با فناوری جدید

منبع
سايپا نيوز
بروزرسانی
کاهش نویز داخل خودرو تا 90 درصد با فناوری جدید

سايپا نيوز/ شايد جوان ها و مخصوصاً پسرها دوست داشته باشند که صداي غرش موتور را بشنوند و آن را نشانه ي قدرت و کيفيت مي دانند اما براي خيلي از مشتريان کيفيت خودرو يعني شنيدن کمترين صداي مزاحم.
خيلي از خودروسازان دنيا تأکيد زيادي روي کاهش نويز (صداي نامطلوب) در داخل کابين خودرو دارند و تلاش هاي زيادي در گذشته براي رسيدن به اين هدف به خرج داده اند. اما در اکثر اين مارک هاي خودرو، موفقيت کافي به دست نيامده است. اما حالا شرکتي به نام سيلنتيوم Silentium موفق به ارائه فناوري جديدي شده که تا 90 درصد صداهاي مزاحم از بيرون را حذف مي کند و براي سرنشينان راحتي بيشتري به ارمغان مي آورد.

بله اگر شما خودروي فورد موستانگ خريداري کرده باشيد، دوست داريد صداي غرش موتور آن را بشنويد، چون از اين خودرو انتظار مي رود که قدرت، شتاب و سرعت بالا داشته باشد و عصباني به نظر برسد. اما اگر مزدا2 خريده باشيد، انتظار نداريد مثل ببر غرش کند.

اما وقتي سيلنتيم صحبت از کاهش صداي مزاحم مي کند، منظورش کاهش آن نويز با فرکانس پايين است که در راننده احساس خواب آلودگي ايجاد مي کند و باعث مي شود که راننده بدترين عملکرد خود را به نمايش بگذارد. اين همان صدايي است که سيلنتيم مي خواهد حذف کند.


اين فناوري جديد شباهت زيادي به فناوري حذف صداي مزاحم در هدفن هاي جديد تلفن هاي همراه دارد. در اين فناوري 6 اکسلرومتر (شتاب سنج) روي شاسي خودرو قرار مي گيرد تا صداهاي ناخواسته جاده را رصد کند، اين اکسلوومترها سيگنال ها را به واحد کنترل و نرم افزار سيلنتيم مي فرستد. سپس از طريق بلندگوهاي داخل کابين، سيگنال هاي ضد همان نويز را ارسال مي کند و اسپيکرها بايد به سيستم صداي مريدين Meridian مجهز باشد تا بتواند صداي خنثي کننده صداي مزاحم را ايجاد کند.

به بيان ديگر، در اين جا به جاي آن که صداي مزاحم حذف شود، صدايي پخش مي شود که به مبارزه با صداي مزاحم مي رود و آن را خنثي مي کند. زماني که فرکانس صداي جاده همراه با صداي سيستم کاهش دهنده نويز به گوش سرنشينان مي رسند همديگر را خنثي مي کنند.

علاوه بر اين، براي تشويق رانندگي بهتر، فناوري سيلنتيم، مي تواند به کاهش وزن خودروها منجر شود، چون از اين به بعد خودروسازن مجبور نيستند که از مواد عايق صدا درکابين خودرو استفاده کنند.

جاگوار اولين خودروسازي است که اين فناوري را داخل کابين خودروهاي خود به کار برد و اولين مدل از اين خودروساز لندروور است که به اين فناوري مجهز شده است. به احتمال زياد اين فناوري به زودي در برندهاي ديگر هم به کار خواهد رفت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره