خودروسازان وفادار به دنده دستی

دنياي اقتصاد/ چرا هوندا سيويک و سوبارو اصرار به زنده نگه داشتن دنده دستي (سيستم انتقال قدرت غيراتومات) دارند؟ هوندا و سوبارو چندي پيش از خودروهايي رونمايي کردند که مشتري ميتواند دنده دستي آنها را سفارش دهد. اين دو خودرو عبارتند از سيويک ۲۰۲۲ (که هنوز در حد نمونه اوليه است و به توليد انبوه نرسيده) و بي آر زي ۲۰۲۲.در حالي که هم تعداد فروش و هم امکان خريد خودروهاي دنده دستي روند کاهشي دارد، هنوز در بازار هواداراني وجود دارند که به سه پدال علاقهمند هستند. در بين اين هواداران، بيشتر جوانان به خودروهاي دنده دستي اشتياق نشان ميدهند.
با توليد انبوه هوندا سيويک ۲۰۲۲ در عمل هوندا يازدهمين نسل اين خودرو را به بازار عرضه ميکند. سيويک و بي آر زي نشان دادهاند که هنوز محبوبيت خود را در بين مردم از دست ندادهاند، مخصوصا که با بودجه جوانان بيشتر همخواني دارد. گري رابينسن (Gary Robinson) قائممقام هوندا در برنامهريزي توليد ميگويد: «ادامه ارائه دنده دستي براي ما، بيشتر اشتياق است، چون براي مدت زمان طولاني بخش مهمي از دياناي شرکت ما را تشکيل داده است. خودروسازان با گرافهاي مختلف ميخواهند اثبات کنند که سيستم انتقال قدرت [دنده] اتومات هم سريعتر، هم پربازدهتر از دنده دستي است. هيچکدام از اين استدلالها نميتواند باعث قانع کردن کساني شود که از به دست گرفتن تمام کنترل خودرو لذت ميبرند. دنده دستي نوعي ارتباط ملموس بين راننده، خودرو و جاده برقرار ميکند.
با اين حال تقاضا و فروش خودروهاي دنده دستي روند کاهشي دارند، هم در بازار خودروهاي ارزان و هم گران. بيشتر از آن که تقاضا کاهش يافته باشد، عرضه تاثير داشته و براي خودروسازان دنيا تامين و ارائه دنده اتومات راحتتر شده است. با اين حال هوندا و سوبارو هنوز با ارائه سيويک و بي آر زي دندهاي اين اشتياق به اختيار را در بين هواداران دنده دستي حفظ کردهاند. به جز خودروهاي پورشه و آستون مارتين قديمي که حالا ديگر عتيقه به حساب ميآيند، يافتن دنده دستي تقريبا در مدلهاي جديد اين دو برند غيرممکن شده است. اما اگر پرستيژ و داشتن خودروي گرانقيمت مدنظر مشتري نباشد، گزينههاي بيشتري پيش روي مشتري قرار ميگيرد. براي مثال خودروهايي مثل فورد موستانگ، ب ام و سري ۲، سوبارو دبليو آر ايکس، شورولت کامارو، داج چلنجر، فيات ۱۲۴ اسپايدر، هيونداي ولستر اِن و مزدا ۳ گزينه دنده دستي را در اختيار مشتري قرار ميدهند.
هيچکدام از اين خودروها توان فروش خودروهايي مثل هوندا CR-V و تويوتا راو۴ را ندارند اما به هر حال خودروهاي نامبرده هواداران پر و پا قرصي دارند. خودروهايي مثل بي آر زي و سيويک، دامنه وسيعي از هواداران و خريداران را به خود جلب کرده است، از جمله نسلهاي جديد که در قرن بيست و يکم به دنيا آمدهاند. رابينسن ميگويد: «درست است که جوانان امروز نسبت به گذشته کمتر به سراغ دنده دستي ميروند اما نه به اين معني که ديگر جوانان به سراغ دنده دستي نميروند.» به هرحال هفتهاي که گذشت براي دوستداران دنده دستي، خبر خوبي به همراه داشت که هنوز دنده دستي زنده است و دو خودروساز آن هم در سگمنت خودروهاي با قيمت معقول، هنوز به دنده دستي وفادار ماندهاند. براي خريداران متوسط خودرو، رفتن به سمت خودروهاي اتومات طبيعي است اما براي خريدار متوسطي که لذت رانندگي هم برايش معيار مهمي است زنده ماندن سيستم انتقال قدرت (دنده دستي) مهم است. براي همين هم هشتگ خاصي دارند: SavetheManuals# گاهي اوقات خودروهاي دستي براي اين هواداران هم ارزش است هم شادي.