بررسی موتورسیکلت بنلی 180s

ديجياتو/ برند ايتاليايي بنلي يکي از قديميترين شرکتهاي موتورسيکلتسازي اين کشور است که در حال حاضر تحت مالکيت شرکت چيني keeway قرار داشته و محصولات آن توسط اين کمپاني چيني ساخته ميشوند. البته گفته شده که طراحي محصولات بنلي در کشور ايتاليا صورت ميپذيرد.
به هر روي اين برند از سال ۱۳۹۴ به بازار کشورمان راه پيدا کرد و با توجه به نام و نشان ايتاليايي خود خيلي زود مورد توجه موتورسيکلتسواران به ويژه اقشار متوسط که توانايي خريد محصولات گرانقيمت ژاپني را نداشتند، قرار گرفت.
شرکت بنلي با مدلهاي مختلفي راهي بازار ايران شد؛ يکي از جديدترين آنها موتورسيکلت نيکد بنلي 180s است که در شهريور ماه ۹۸ توسط شرکت نيکران موتور پاسارگاد به بازار کشور عرضه شد. مهمترين مشخصه اين موتورسيکلت طراحي ظاهري فوقالعاده جذاب و تهاجمي آن است که اين محصول را در برابر رقباي هندي تبار خود بسيار متمايز و منحصر به فرد ميسازد.
طراحي جسورانه و سرشار از هيجان
بنلي 180s يکي از جذابترين مدلهاي حاضر در کلاس 180 سي سي شهري بازار ايران است. طراحي فوقالعاده جذاب و جوانپسند آن به راحتي ميتواند نظرات را به سوي خود جلب سازد. طرح کله چراغ به همراه ديلايتهاي LED نواري، جلوهاي مدرن و آيندهنگرانه، همچنين جوانپسند و در عين حال خشن را براي نماي رو به روي 180Sرقم زده است.
در اکثر نواحي بدنه از خطوط صاف با زواياي تيز و تهاجمي بهره گرفته شده تا به واسطه اشکال هندسي سه بعدي، ظاهري مدرن و پرخاشجويانه براي اين موتورسيکلت چيني ايتاليايي پديد آورده شود.
طرح هواکشهاي قسمت پايين و جوانب باک بسيار جذاب و هيجان انگيز به نظر ميرسند ساير نواحي از جمله فلاپهاي زيرين بخش انجين، فرم دو تکه و غيرهمسطح زين، حالت جذاب و دو رنگ منبع اگزوز، رينگهاي شش پر و...، در مجموع طراحي هماهنگ و مطابق با سليقه عمومي مشتريان اينگونه موتورسيکلتهاي ۱۸۰ سي سي کلاس نيکد را ارائه ميدهند.
نحوه طراحي باک، محل نشيمن راکب و دسته فرمان نيز از لحاظ آيروديناميکي به نحوي مناسب صورت پذيرفته و فرمي قابل قبول را براي موتورسوار حين رانندگي به وجود ميآورد. البته پهنا و جنس زين چندان رضايتبخش نبوده و موجب خستگي راکب و سرنشين در سواريهاي طولاني خواهد شد.
کنسول کيلومترشمار تمام ديجيتال اين موتورسيکلت به شکلي نسبتا ساده طراحي شده و اطلاعات مورد نياز را توسط يک صفحه نمايشگر تک رنگ LCD با خوانايي مناسب به اطلاع راکب خواهد رساند. در دو طرف اين نمايشگر نيز چراغهاي روغن، بنزين، راهنما، دنده و غيره خودنمايي ميکنند.
در مجموع بايد اذعان کرد که طراحي ظاهري موتورسيکلت بنلي ۱۸۰ اس بسيار چشمنواز است و از اين حيث نهتنها نميتوان ايرادي به آن وارد دانست بلکه يکي از نقاط قوت اصلي بنلي ۱۸۰ اس همين ظاهر تهاجمي و جوانپسند آن خواهد بود که مشتريان بيشتري را به سمت اين محصول روانه ميسازد.
مشخصات فني بنلي 180S
اين موتورسيکلت ۱۴۷ کيلوگرمي چيني ايتاليايي از فاصله محوري 1345 ميليمتر سود برده و شاسي آن از نوع Arc Bar Truck است که استحکام و مقاومت تنشي مناسبي را برايش در پي خواهد داشت. در بحث انجين از يک پيشرانه تک سيلندر چهار زمانه /چهار سوپاپ به حجم 175.3سي سي با حداکثر قدرت 18 اسب بخار در 9500 دور در دقيقه و 14 نيوتن متر گشتاور در 7000 دور در دقيقه استفاده شده است.
پيشرانه بنلي 180s از سيستم سوخترساني انژکتور برقي با سه شمع بهره ميبرد که گرچه موجب بازدهي و عملکرد بهتر موتور ميشود اما استفاده از سه شمع ميتواند داغ شدن بيش از حد پيشرانه را در پي داشته باشد؛ کما اينکه برخي از مشتريان نيز وجود چنين مشکلي را در موتورسيکلت خود گزارش دادهاند که البته اين مسئله چندان جدي و دردسرساز نبوده است اما در طولاني مدت ميتواند بر استهلاک انجين تاثير منفي بگذارد.
سيستم تعليق تلسکوپي جلو و تک فنر تلسکوپي روغني در عقب به همراه ديسک ترمز ۲۶۰ ميليمتري دو پيستون براي جلو و ترمز ديسکي ۲۲۰ ميليمتري در چرخ عقب، از جمله ديگر ويژگيهاي فني بنلي ۱۸۰ اس به شمار ميروند.
پيشرانه بنلي کشش و قدرت مناسبي را در اختيار موتورسوار قرار ميدهد. حداکثر سرعت آن حدود 120 کيلومتر بر ساعت عنوان شده که به نظر ميرسد احيانا شرکت سازنده به صورت عمدي بيشينه سرعت بنلي 180s را در اين رقم محدود ساخته باشد؛ چرا که کشش و قواي مناسب پيشرانه خبر از توانايي بيشتر آن جهت دستيابي به سرعتهاي بالاتر دارد.
جمع بندي
موتورسيکلت بنلي 180s در زمان نگارش اين مطلب به طور ميانگين در حدود ۴۹ ميليون تومان قيمت دارد. بنابراين بايد عنوان داشت که اين موتورسيکلت از لحاظ قيمت داراي مزيت نسبي بوده و ميتواند به عنوان يکي از گزينههاي ميان قيمت براي مشتريان با بودجه متوسط در نظر گرفته شود. از جمله مزاياي بنلي 180sميتوان به طراحي فوقالعاده جذاب و جسورانه، عملکرد فني و شتاب مناسب، هندلينگ قابل قبول و پايداري اطمينانبخش شاسي اشاره کرد.
در بحث نقاط ضعف نيز ميشود از موارد زير نام برد:
ابعاد و جنس نهچندان راحت زين که موجب ناراحتي موتورسوار در رانندگي طولاني خواهد شد، فقدان جک وسط، داغ کردن نسبي انجين که پس از اعمال فشارهاي زياد بر موتور امکان رخ دادن اين مسئله بالا ميرود.
با همه اين تفاسير به نظر ميرسد که کلاس ۱۸۰ سي سي موتورسيکلتهاي شهري موجود در بازار کشور شاهد حضور يک بازيگر موثر و توانمند است که عرصه را بر رقباي قديميتر نظير آپاچي ۱۸۰ و پالس ۱۸۰ تنگ کرده و با قيمت نسبتا مناسب توانسته مشتريان و طرفداران تقريبا قابل توجهي را پيرامون خود گردآوري کند.