برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
خودرو

۱۰ باور و توصیه اشتباه درباره نگهداری خودرو!

منبع
صبحانه آنلاين
بروزرسانی
۱۰ باور و توصیه اشتباه درباره نگهداری خودرو!

صبحانه آنلاين/ هر مالک خودرو توصيه‌هاي زيادي درباره‌ي نگهداري مناسب خودروي خود شنيده است. بسياري از اين توصيه‌ها که توسط دوستان، خانواده و سازنده به گوش ما مي‌رسند راهنمايي‌هايي درباره‌ي طرز کار و نگهداري پيشرانه، گيربکس، راندمان سوخت و… ارائه مي‌کنند. برخي توصيه‌ها براي کاهش هزينه‌ها بوده و برخي هم باعث بهبود عملکرد خودرو‌ها مي‌شوند؛ اما همه‌ي افسانه‌هايي که درباره‌ي نگهداري مناسب از خودرو‌ها شنيده‌ايم درست نيستند! در ادامه شما را  با ۱۰ موردي آشنا مي‌کنيم که عليرغم مشهور بودن صحيح نيستند.


روغن پيشرانه را بايد هر ۵ هزار کيلومتر تعويض کنيد
يک زماني اين موضوع درست بود و بسياري از شرکت‌هاي توليدکننده روغن پيشرانه و تعويض‌روغني‌ها هنوز هم آن را توصيه مي‌کنند؛ اما حالا اکثر خودرو‌ها با تکنولوژي‌هايي ساخته مي‌شوند که با تعويض روغن در هر ۸ تا ۱۲ هزار کيلومتر مشکلي ندارند. مواد شيمياني بهتر و استفاده وسيع از روغن‌هاي سنتتيک به همراه طراحي بهينه‌ي پيشرانه باعث شده‌اند دوره‌هاي تعويض روغن خودرو‌هاي مدرن افزايش يابد. البته براي تعويض روغن خودرو‌ها بايد نگاهي به دفترچه راهنماي آن‌ها داشت.


بنزين سوپر باعث بهبود پرفورمنس خودرو مي‌شود
تا زماني که خودروي شما فاقد پيشرانه‌اي پرفورمنس و نسبت کمپرس بالا نباشد بنزين معمولي براي آن کفايت خواهد کرد. بنزين اکتان ۸۶ ارزان‌تر هنوز هم استاندارد‌هاي کيفيت را پاس مي‌کند و آسيبي به پيشرانه نمي‌رساند. بنزين‌هايي با اکتان بالاتر براي پيشرانه‌هاي توربو و محصولات اسپورت بهتر هستند.

معمولاً خودرو‌هايي که نيازمند بنزين سوپر هستند هزينه‌هاي نگهداري بالاتري دارند. بنزين معمولي مناسب خودرو‌هايي با قيمت‌هاي متوسط است. براي دريافت اطلاعات بيشتر دراين‌باره به دفترچه راهنماي خودروي خود مراجعه کنيد.


تعمير خودرو در تعميرگاه‌هاي متفرقه باعث ابطال گارانتي مي‌شود
گارانتي خودرو صرف‌نظر از جايي که آن را سرويس مي‌کنيد تا روز انقضا معتبر خواهد بود. نمايندگي‌ها از شما مي‌خواهند که فقط به آنجا مراجعه کنيد، اما در واقع اجبار به اين کار غيرقانوني است. هر سرويس خودرويي تحت گارانتي مي‌تواند توسط هر تعميرگاهي انجام شود. البته براي آگاهي از مواردي که باعث ابطال گارانتي مي‌شود بايد دفترچه راهنماي خودرو را به دقت مطالعه کنيد.


گرم کردن پيشرانه پيش از حرکت در هواي سرد
قطعات پيشرانه براي عملکرد کامل بايد گرم شوند، اما پيشرانه‌هاي مدرن در زمان رانندگي سريع‌تر گرم مي‌شوند. همچنين ياتاقان‌ها و گيربکس براي گرم شدن کامل نيازمند حرکت خودرو هستند. کار کردن درجاي خودرو در آب‌وهواي سرد تنها باعث اتلاف سوخت خواهد شد.


چهار لاستيک خودرو را بايد هم‌زمان تعويض کرد
تا زماني که لاستيک‌ها از همان برند، مدل و سايز باشند مي‌توانند به‌صورت تکي تعويض شوند. شما مي‌توانيد آن‌ها را هر زمان که خواستيد عوض کنيد. تنها مطمئن شويد که موقعيت لاستيک‌ها در هر بار سرويس دوره‌اي را عوض مي‌کنيد تا با اين کار عمر آن‌ها افزايش يابد.

همچنين درصورتي‌که لاستيک پنچر شد نيازي به خريد لاستيک جديد نيست. اگر پنچري به ديواره لاستيک آسيب نزده باشد مي‌توان آن را تعمير کرد.


خودرو را با مايع ظرف‌شويي يا خشک‌شويي بشوييد
اگرچه اين روشي خوب براي کاهش هزينه‌ها به شمار مي‌آيد، اما شستن خودرو با مايع ظرف‌شويي يا خشک‌شويي باعث آسيب زدن به رنگ خودرو مي‌شود. بجاي اين کار از مايع کارواش مخصوص استفاده کنيد.



باتري خودرو پس از هل دادن و راندن مسافتي کوتاه شارژ خواهد شد
شارژ باتري‌اي که خالي شده بود نيازمند چند ساعت رانندگي است و اين موضوع در هواي سردتر خود را بيشتر نشان مي‌دهد. بخش‌هايي همچون صندلي‌هاي گرم شونده، راديو و چراغ‌ها نيروي زيادي از آلترناتور مي‌گيرند و بنابراين بخش کمي صرف شارژ دوباره‌ي باتري مي‌شود.

بهتر است چندين ساعت رانندگي کنيد تا باتري دوباره شارژ کامل شود.


روغن گيربکس بايد هر ۸۰ هزار کيلومتر تعويض شود
اگرچه گفته مي‌شود روغن گيربکس هر ۸۰ هزار کيلومتر تعويض شود، اما اکثر خودرو‌هاي مدرن از روغني با عمر طولاني استفاده مي‌کنند. اين روغن‌ها و گيربکس‌ها براي کارکرد‌هايي با ۱۶۰ هزار کيلومتر و يا حتي بالاتر طراحي شده‌اند. اين کارکرد بين خودرو‌هاي مختلف تفاوت داشته بنابراين بايد به دفترچه راهنماي خودرو مراجعه شود.


پايين آوردن شيشه‌ها بجاي روشن کردن کولر به منظور کاهش مصرف سوخت
در واقعيت، پايين آوردن شيشه‌ها يا روشن کردن کولر تأثير کمي روي مصرف سوخت دارد. اينکه روشن کردن کولر باعث افزايش مصرف سوخت مي‌شود درست است، اما پايين آوردن شيشه‌ها نيز باعث افزايش مقاومت در برابر باد مي‌شود. در اين حالت هم خودرو بايد سوخت بيشتري مصرف کند تا بتواند حالت آئروديناميکي ايده آل خود را حفظ نمايد.

تأثير کلي روشن کردن کولر يا پايين آوردن شيشه‌ها روي مصرف سوخت کم بوده و هيچ‌يک بر ديگري ارجحيت ندارد.


سوخت‌گيري در صبح باعث کم شدن هزينه‌ها مي‌شود
بنزين با گرما منبسط مي‌شود بنابراين همواره شنيده‌ايم که مي‌گويند زدن بنزين گرم‌تر به باک خودرو يعني دريافت سوخت کمتر. سوخت‌گيري در صبح از نظر تئوري يعني بنزين خنک‌تر و اين کار يعني زدن سوخت بيشتر به باک.

اما موضوع اصلي اينکه بنزين معمولاً زيرزمين ذخيره مي‌شود. محفظه‌ي ذخيره‌ي بنزين به گونه‌اي ايزوله شده که از تغييرات دمايي در امان است بنابراين زمان سوخت‌گيري در حقيقت تأثيري روي ميزان سوخت دريافتي ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره