مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

اسب بخار/ دو قلوها هميشه شباهت هاي زيادي به يکديگر دارند. در صنعت خودروسازي به واسطه صرفه جويي شرکت ها در طراحي و توليد محصولاتشان، به وفور مي توان دو قلو هاي خودرويي را ديد که شايد همچون دوقلو هاي انساني همسان، کاملا شبيه به يکديگر نباشند، اما بر خلاف ظاهر متفاوتشان، باطن يکساني با يکديگر دارند.
دو شرکت هيونداي و کيا از جمله خودروسازاني هستند که به توليد دو قلو هاي خودرويي، عادت کرده اند. اگرچه که هر يک از اين دو خودروساز کره اي، محصولات متمايز و منحصر به خود را نيز دارند، اما تعداد محصولات دو قلوهاي آنها، معمولا بيشتر است. يکي از پلت فرم هاي مشترک بين هيونداي و کيا، پلت فرم سگمنت B آنهاست که در هيونداي به اکسنت (همان ورنا) و در کيا به ريو ختم مي شود. در بازار کشور ما هم، هر از گاهي اين دو در برابر يکديگر قرار مي گيرند. يکي از بازه هاي زماني که اين دو قلوهاي کره اي به رقابت در ايران پرداختند، سالهاي توليد ريو در سايپا و ورنا در کرمان موتور بود. در آن دوران، اگرچه ورنا به علت برخورداري از امکانات بيشتر، قيمت بالاتري داشت و عملا از بازه رقابت با ريو خارج شده بود، اما اکنون بعد از توقف توليد هر دو و در بازار دست دوم ها، اختلاف قيمتي کمي بين آنها به چشم مي خورد. هر چند که باز هم ورنا دست بالاتر خود را حفظ کرده است.
طراحي ظاهري
با وجود يکسان بودن پلت فرم، سبک طراحي متفاوتي در هر يک از آنها دنبال شده است. در طراحي ورنا، با يک اتومبيل خانوادگي کاملا معمولي طرف هستيم. اثري از جذابيت در آن ديده نمي شود. اما ريو مي خواهد که اندکي متفاوت تر به نظر برسد. طراحي ريو ممکن است به مذاق جوانان هم خوش بيايد. ورنا در نماي جلو با چراغ هايي تقريبا گرد، جلو پنجره ساده با شبکه مشکي و يک سپر کاملا معمولي با دو پروژکتور دايره اي، چهره اي آرام و مهربان از خود به نمايش مي گذارد. چهره اي که شايد هيچ گاه وسوسه انگيز نباشد.
ريو در نماي جلو بر خلاف وقار و آرامي ورنا، دوست دارد که خشن به نظر برسد. بسياري از افراد معتقدند که کيا چهره ريو را از هوندا سيويک دهه نودي کپي برداري کرده است. شباهت به هوندا در سبک طراحي چراغ ها و جلو پنجره، موج مي زند. گرافيک کريستالي چراغ هاي ريو نسبت به بسياري از همرده هاي ايراني اش در آن سالها، زيباتر بود. جلو پنجره ريو کوچکتر از ورنا است. متاسفانه در مدل هاي مونتاژ سايپا، جاي مه شکن هاي جلو با درپوش پلاستيکي پر شده است. خطوط روي کاپوت ريو جذابتر از ورنا به نظر مي رسند.
در نماي کناري، ورنا يک سدان کلاسيک با چهار چوب سنتي جعبه اي است. طراحي درها، گلگيرها و آينه ها، قديمي بودن خودرو را گوشزد مي کند و هيچ نکته خاصي را هم در بر نمي گيرد. قالپاق هاي ۱۴٫۰ اينچي ورنا هم در کمال سادگي طراحي شده اند. اوضاع در ريو نيز به همين ترتيب است. البته سبک طراحي پنجره ها اندکي اسپرت تر به نظر مي رسد. آينه ها و دستگيره درها به رنگ مشکي براق در آمده اند. طراحان ريو ترجيح داده اند که زه پلاستيکي روي درها را به کل، حذف کنند. قالپاق هاي ريو هم شباهت بيشتري به رينگ آلومينيومي دارند.
در نماي عقب، باز هم ورنا کسل کننده ظاهر مي شود. گرافيک چراغ هاي عمودي عقب شايد تنها زيبايي اين بخش باشد. اما ناپسند ترين المان در عقب ورنا، چراغ مه شکن مستطيل شکلي است که به شکلي غير متقارن، تنها در يک طرف سپر نصب شده است!
ريو در طراحي بخش عقب هم ورنا را شکست مي دهد. چراغ هاي بزرگ ريو، هندسه جالبي دارند. برجستگي لبه درب صندوق عقب هم اندکي چهره اين قسمت را اسپرت تر کرده است. به علاوه اينکه چراغ هاي مه شکن عقب ريو بر خلاف ورنا، در هر دو طرف و کاملا قرينه طراحي شده اند!
طراحي کابين
ورنا و ريو در طراحي داخلي، همچون سيبي مي مانند که از وسط به دو نيم تقسيم شده باشد! در واقع طراحان هيونداي و کيا در داخل کابين، تلاش چنداني براي متمايز کردن اين دو محصول به خرج نداده اند. به همين دليل، فرم کلي داشبورد و ادوات کابين، بسيار شبيه به هم است. دريچه هاي تهويه در هر دو خودرو فرمي مستطيلي دارند. البته دريچه هاي کناري ورنا عمودي هستند. در بالاي کنسول هر دو، يک ساعت ديجيتالي کوچک ديده مي شود که ما را سريعا به ياد پرايد مي اندازد! چينش دکمه هاي روي کنسول نيز در هر دو کاملا يکسان است. البته مزيت ريو نسبت به ورنا در اين بخش، بزرگ بودن قاب ديسپلي سيستم صوتي است که امکان نصب مانيتور فابريک را به مالک اين خودرو مي دهد.
طراحي رودري ها در هر دو خودرو ارگونوميک و زيباست. غربيلک فرمان در ورنا و ريو، ظاهري قديمي دارد. تفاوت اصلي بين کابين اين دو، در طراحي داشبورد مقابل سرنشين، آشکار مي شود. جايي که فضاي آن در ورنا با کيسه هواي شاگرد پر شده است اما در ريو، اثري از ايربگ نه براي راننده و نه شاگرد، مشاهده نمي شود. در عوض، طراحان کيا کاربري اين بخش را به يک باکس کوچک تغيير داده اند که نقش جعبه دوم داشبورد را بازي مي کند. از بخش هاي کاملا برابر در هر دو خودرو، صفحه نشان دهنده هاي پشت آمپر است که تقريبا بين ريو و ورنا، مو نمي زند! حتي اکنون هم اين صفحه کيلومتر به ميراثي براي تيبا و ساينا بدل شده است!
امکانات رفاهي و ايمني
اين پاراگراف، مهم ترين نقطه عطف ورنا نسبت به ريو است. جايي که هيونداي دست برتر را دارد. البته ناگفته نماند که اگر سايپا هم به سراغ نمونه فول آپشن ريو براي مونتاژ در ايران مي رفت، اکنون هر دو خودرو از لحاظ آپشني در يک سطح بودند. به هر حال، از امکانات مشترک در ورنا و ريو مي توان به چراغ مه شکن عقب، تهويه مطبوع با کنترل دستي، شيشه بالابر هاي برقي هر چهار درب، تنظيم دستي صندلي راننده و سرنشين و قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ هاي جلو اشاره کرد.
اما ورنا نسبت به ريو، تعدادي آپشن رفاهي و ايمني اضافه دارد. مه شکن هاي جلو، قابليت تا شوندگي صندلي هاي عقب، تنظيم برقي آينه هاي جانبي، ۲ کيسه ايمني هوا و ترمز ABS، شاخص ترين برتري هاي آپشني ورنا به ريو هستند.
تجربه رانندگي
هيونداي ورنا توسط کرمان موتور با دو نوع موتور و گيربکس به توليد رسيد. پيشرانه هاي ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ سي سي در کنار جعبه دنده هاي ۵ سرعته دستي و ۴ سرعته اتوماتيک. لازم به ذکر است که ورنا ۱۶۰۰ هم با گيربکس دستي و هم اتوماتيک به بازار آمد. اما نسخه ۱۵۰۰، فقط با جعبه دنده ۵ سرعته دستي عرضه شد. براي مقايسه با ريو، نسخه ۱۵۰۰ دستي، مناسب ترين تيپ ورنا به حساب مي آيد. چرا که ريو هم از پيشرانه اي مشابه با آن، بهره مي برد. البته به دليل برخي تفاوت ها در برنامه ريزي دو موتور، پيشرانه ورنا ۱٫۵ ليتري، ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۹ نيوتن متر گشتاور دارد. در حالي که همين پيشرانه بر روي ريو، ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نيوتن متر گشتاور توليد مي کند. اين موضوع از آنجا ناشي مي شود که پيشرانه ورنا، ۴ سوپاپ کمتر از پيشرانه ريو دارد! در بحث شتاب اوليه، هر دو خودرو خوب و چابک ظاهر مي شوند. به نظر مي رسد که چند اسب بخار قوي تر بودن ريو، تفاوت چنداني در شتاب گيري اوليه آن، ايجاد نکرده است.
اما در شتاب گيري ثانويه به علت سبک بودن ضرايب دنده هاي گيربکس، با افت توان و تاخير مواجه ايم. فرمان هيدروليکي در ريو اندکي سفت به نظر مي رسد. ترمزها در هر دو خودرو، فقط در چرخ هاي جلو از نوع ديسکي هستند. با اين وجود، ترمز گيري ورنا و ريو مي تواند رضايت شما را جلب کند. البته ترمز گيري در ورنا به لطف وجود سامانه ضد قفل (ABS)، تا حدودي بهتر است. با توجه به يکسان بودن پلت فرم، سواري دو خودرو کيفيت نسبتا مشابهي دارد. هر دو نرم و بي آزار اند و براي مصارف خانوادگي طراحي شده اند. البته شايد نرمي آنها براي خانواده هاي ايراني که به سمند و پژو عادت کرده اند، چندان قابل حس نباشد. از لحاظ پايداري و هندلينگ، ريو و ورنا، عملکرد متوسطي دارند. اين دو طبيعتا از سيستم هاي کنترل پايداري بي بهره اند و هنگام رانندگي بايد توجه ويژه اي به اين موضوع داشته باشيد. به خصوص آنکه خودروهاي سبک وزني هستند و لذا چندان هم نمي توانيد بر روي چسبندگي آنها حساب باز کنيد!
هيونداي ورنا ۱۵۰۰ دنده اي
کلاس بدنه | سدان کامپکت خانوادگي |
ابعاد بدنه (mm) | ۴۲۶۰*۱۶۸۰*۱۳۹۵ |
فاصله محوري (mm) | ۲۴۴۱ |
تعداد سيلندر | ۴ |
حجم موتور (cc) | ۱۵۰۰ |
تعداد سوپاپ | ۱۲ |
حداکثر قدرت (hp) | ۹۱ |
حداکثر گشتاور (n.m) | ۱۲۹ |
گيربکس | ۵ دنده دستي |
ترمز جلو | ديسکي |
ترمز عقب | کاسه اي |
نوع فرمان | هيدروليک |
وزن خالص (kg) | ۹۳۴ |
مصرف سوخت ترکيبي (lit/۱۰۰ km) | ۷٫۰ |
ظرفيت باک (lit) | ۴۵ |
کيا ريو مونتاژي دنده اي
کلاس بدنه | سدان کامپکت خانوادگي |
ابعاد بدنه (mm) | ۴۲۱۵*۱۶۷۵*۱۴۴۰ |
فاصله محوري (mm) | ۲۴۱۰ |
تعداد سيلندر | ۴ |
حجم موتور (cc) | ۱۴۹۳ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
حداکثر قدرت (hp) | ۹۸ |
حداکثر گشتاور (n.m) | ۱۳۸ |
گيربکس | ۵ دنده دستي |
ترمز جلو | ديسکي |
ترمز عقب | کاسه اي |
نوع فرمان | هيدروليک |
وزن خالص (kg) | ۹۴۵ |
مصرف سوخت ترکيبي (lit/۱۰۰ km) | ۷٫۰ |
ظرفيت باک (lit) | ۴۵ |
هيونداي ورنا ۱۵۰۰ دنده اي
نقاط مثبت: کيفيت ساخت مناسب، استهلاک پايين، مصرف سوخت پايين، دوام فني بالا، کابين جادار، شتاب قابل قبول
نقاط منفي: ظاهر قديمي، قطعات نسبتا گران قيمت، بازار خريد و فروش نه چندان پر رونق
کيا ريو مونتاژي دنده اي
نقاط مثبت: طراحي عامه پسند، کيفيت ساخت قابل قبول، استهلاک پايين، مصرف سوخت پايين، شتاب قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده، قطعات يدکي در دسترس، جايگاه محبوب در بازار
نقاط منفي: عدم وجود کيسه هوا و ترمز ABS، فقدان برخي امکانات رفاهي، فضاي کم کابين در رديف عقب
به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد