اسب بخار/ امنیت سرنشینان در خودروهای بدون سقف و یا خودروهایی که سقف شان جمع می شود (Convertible or Cabriolet cars) همواره یکی از نگرانی های خودروسازان و خریداران این خودروها بوده است. این نگرانی در زمان تصادف از جلو، عقب و طرفین چندان زیاد نیست، اما هنگام چپ کردن و یا پشتک زدن (Roll Over) بسیار مهم و حیاتی بود.

زمانی که سقف این خودروها باز است هیچ محافظی برای سر و گردن سرنشینان وجود ندارد، به همین دلیل هنگامی که این خودروها واژگون می شوند امکان از بین رفتن سرنشینان بسیار بالا می رود. از این رو در این خودروها از مکانیزمی استفاده می شود تا در هنگام واژگون شدن خودرو از سر و گردن سرنشینان محافظت کند.

قاب فلزی شیشه جلو در خودروهایی که سقف ندارند و یا سقف شان جمع شونده است بسیار قوی تر و محکم تر از خودروهای معمولی است، زیرا در این کابین ها ستون وجود ندارد بنابراین قسمت جلویی باید به حدی محکم باشد که بتواند در برابر ضربه مقاومت کند.


 
این مقدار استحکام در جلوی خودرو برای محافظت از سرنشینان کافی نیست و برای محافظت از آن ها در برابر واژگونی خودرو نیاز است تا در عقب خودرو نیز از یک وسیله ایمنی استفاده شود.

این بخش محافظتی در پشت صندلی های سرنشینان عقب (در خودروهای دونفره این تیرها در پشت صندلی راننده و شاگرد قرار دارد) قرار دارد، به این صورت که، مقداری بالاتر از پشت سری عقب را پوشش می دهد تا در صورت واژگونی خودرو اطمینان بیش تری حاصل شود. با به کارگیری این تیرهای محافظتی یا Rollbarها در عقب خودرو، فضایی بین سر و گردن سرنشینان و جاده یا موانع مسیر ایجاد می شود، این فضا موجب می شود زمانی که خودرو درحال پشتک زدن است آسیبی از طرف جاده به سرنشینان نرسد. این تیرها دارای انحنایی هستند که تقریباً هم‌شکل با پشت سری است.


 
در برخی خودروها از یک تیر، که هر دو پشت سری را در بر می گیرد و در برخی دیگر از دو تیر که در پشت هر یک از پشت سری ها قرار می گیرند استفاده شده است.

به کارگیری تیرها در بعضی از خودروها به صورت ثابت و غیرقابل تغییر است، اما در بعضی از خودروها این تیرها به صورت کشویی عمل می کنند.

عملکرد تیرهای کشویی یا Active Roll Over Protection به داده های ارسالی از سنسورهای مربوط به عملکرد ایربگ (Airbag Control Unit or SRS sensor) بستگی دارد. این سنسورها در صورت تشخیص تصادف و یا واژگونی خودرو، به بخش کنترل این تیرها دستور می دهند تا به صورت کشویی باز شوند و در موقعیت خود قرار گیرند.


 
در پشت صندلی سرنشینان عقب فضایی قرار دارد که این تیرها در شرایط عادی در آن فضا قرار می گیرند و پس از ارسال دستور فعال سازی از طرف کامپیوتر خودرو ، از آن فضا خارج می شوند و دو پشت سری را پوشش می دهند. به این نوع از تیرها که در شرایط عادی کاملاً در فضای پشت صندلی قرار می گیرند Pop – Up Style Sys می گویند.


 
نوع دیگری از تیرها هستند که یک‌تکه طراحی شده اند و نحوه باز شدن آن ها به صورت دَورانی است. این تیر در فضای پشت صندلی ها قرار می گیرد و دو انتهای تیر به خودرو لولا شده است و در صورت ارسال دستور از کامپیوتر فعال ساز، تیر حول نقطه لولاشده دَوران می کند و پشت سری ها را پوشش می دهد. به این نوع از تیرها Flip – Up Style Sys گفته می شود.


 
نیروی فعال ساز تیرها در دو نوع Pop – Up و Flip – Up توسط فنرهایی صورت می گیرد که از پیش بارگذاری شده اند و بازه عملکردی آن ها بین ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ ثانیه پس از ارسال دستور است. عملکرد تیرهای اتوماتیک فقط مختص واژگونی خودرو نیست بلکه در هنگام تصادف از طرفین هم عمل می کند، بهتر است گفته شود که در صورت عمل کردن ایربگ های خودرو این مکانیزم نیز فعال می شود تا حفاظت حداکثری از سرنشینان صورت گیرد.


 
از این مکانیزم امنیتی در خودروهای کانورتیبل «ب ام و» (BMW Convertibles) و «فولکس واگن» (volkswagen Convertibles) ، «کبریولت مرسدس بنز» (Mercedes – Benz Cabriolet)  و بسیاری از خودرو های دیگر خودروسازان که سیستم سقف آن ها به صورت جمع شونده است، استفاده می شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar