کاربرد هواکش روی کاپوت خودرو چیست ؟
تسنيم/ هواکش هاي روي کاپوت (هود کاپوت ) به فرم دريچههاي برجستهاي هستند که بخشي از هواي جرياني بر روي کاپوت را به داخل فضاي موتور هدايت ميکنند.
طراحي خودروهاي سواري با گذر زمان و پيشرفت دانش و تکنولوژي دستخوش تغييرات بسياري در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودروها شده است. اين تغييرات را در بخشهاي مختلف خودرو از قبيل موتور، تعليق، شاسي، ترمز و … دانست. يکي از بخشهاي اصلي طراحي خودرو، طراحي فرم بدنه خودرو است که تأثير بسزايي در ميزان سوخت مصرفي، بيشينه سرعت خودرو و شتابگيري خواهد داشت.
علم آيروديناميک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوريهاي بسياري بوده که هر يک منجر به بهينهسازي عملکرد خودرو شدهاند. از جمله اين نوآوريها ميتوان به بهرهگيري از دريچه هوا بر روي کاپوت خودرو اشاره نمود که اخيرا توجه ويژهاي به اين ايده بالخصوص در خودروهاي اسپرت شده است.
دريچهي هواي تعبيه شده بر روي کاپوت خودروهاي اسپرت ميتوانند داراي دو عملکرد متفاوت باشند. دريچههاي هواي نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نيز ناميده ميشوند، هواي ورودي از دريچهي جلوي پنجره خودرو به داخل فضاي موتور را خارج ميکنند. اين جريان خروجي از داخل موتور ميتواند داراي دو مزيت کليدي در جهت تقويت عملکرد خودرو باشد. در خصوص مزيت اول؛ هواي ورودي به داخل فضاي موتور، پس از عبور از روي سطح موتور و تقويت روند خنککاري موتور از دريچه رو کاپوت خارج ميشود. با اين کار ميتوان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام نمود و تنها رادياتور خودرو نقض خنککاري موتور را انجام ندهد. مزيت جذاب ديگر اين نوع دريچه، کاهش ميزان نيروي پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ايجاد نيروي ليفت معکوس بر روي خودرو است. در واقع جريان خروجي از دريچه هواي کاپوت، به صورت يکنواخت بر روي شيشه جلو خودرو و سقف حرکت کرده و اين عمل سبب افت ميزان نيروي بازدارنده درگ ميشود و اين امر سبب بهبود ميزان سوخت مصرفي ميگردد. از جهت تقويت نيروي ليفت معکوس بر روي خودرو منجر به بهبود ميزان شتابگيري و سرعت بيشينه خودرو ميگردد. در توضيح بيشتر نيروي ليفت معکوس ميتوان به تغيير ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمين اشاره نمود.
نوع دوم دريچه هواي روي کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) مينامند. اسکوپها به فرم دريچههاي برجستهاي هستند که بخشي از هواي جرياني بر روي کاپوت را به داخل فضاي موتور هدايت ميکنند. در موتورهاي درونسوز هواي هدايت شده توسط اسکوپ به زير کاپوت از طريق کانالهاي هوايي ويژه تنفس به موتور رسانيده شده و ميزان اکسيژن موجود در هواي پيرامون خودرو که در اثر دماي کاري بالاي خودرو کاهش يافته را افزايش دهد. با افزايش ميزان اکسيژن تنفس موتور ميتوان راندمان و قدرت موتور را به طور ويژهاي افزايش داد. درواقع اگر يک اسکوپ از طراحي آيروديناميکي مناسبي برخوردار باشد، در سرعتهاي بالاي خودرو سبب ميشود جريان هوايي با سرعت، فشار و چگالي بالا وارد دريچههاي هواي ورودي موتور شده و اثري همچون سوپرشارژرها در خودرو ايجاد کند. ديگر کارکرد اسکوپ همچون ونتها فرآيند خنککاري موتور با دميدن مستقيم هواي خنک محيط به سطح موتور است که ميتوان عملکرد بالاتري در قياس با ونتها متصور شد. در صورتي که موتور در دماي پايينتر کارکرد داشته باشد سبب افزايش طول عمر قطعات و عدم جوش آوردن رادياتور خودرو شود.