ایمنی سورن پلاس و سورن ELX چگونه است؟
اسب بخار/ پس از پيشتازي گروه خودروسازي سايپا در انتشار ويديوي تست تصادف شاهين، امکان دسترسي عمومي به ويديوهاي تست تصادف سورن هم فراهم شده است.
آن طور که از ويديوهاي موجود بر روي وبسايت ايران خودرو مشخص است «سورن ELX» که مبناي «سورن پلاس» به حساب مي آيد، سال ها قبل و پس از تجهيز به دو کيسه هوا به مراکز ايمني سنجي فرستاده شد. با توجه به نشان هاي موجود بر روي ويديوي تست تصادف سورن مي توان به اين مسئله پي برد که اين سدان ايراني بر اساس اصول ECE آن سال ها و استانداردهاي ۵۵گانه ايران در يکي از مراکز تست تصادف آسيايي حاضر شده است. البته که قطعا مرکز تست انتخاب شده براي سورن دو ايربگ در چين نبوده و اصولا خودروسازان ايراني براي انجام تست هاي ايمني و اخذ استانداردهاي ECE، مراکز تست تصادف تايواني، ژاپني کره اي، ايتاليايي، آلماني و اسپانيايي را انتخاب مي کنند. بديهي است که مراکز مورد نظر بايد امکان ارائه اعتبارنامه ECE و اي-مارک را داشته باشند.
در حال حاضر ايران خودرو ويديوي تست تصادف بخشي از جلوي خودرو (Frontal Offset Crash Test) و تست تصادف برخورد ۱۰۰ درصد از رو به رو (Frontal Full Impact Crash Test) بر روي وبسايت خود قرار داده است. به گفته مهندسان اين خودروساز، سازه سورن با دو کيسه هوا توانسته تا سطوح ايمني اجباري براي استاندارد ECE را اخذ کند و با توجه به اينکه سازه و ساختار ايمني سورن ELX کاملا برابر با سورن پلاس است، اين نتايج براي نمونه فيس ليفت سورن هم قابل استفاده خواهد بود و به اين ترتيب، سورن پلاس هم اعتبارنامه هاي لازم ECE را در اختيار دارد.
در ويديوهاي منتشر شده از تست تصادف سورن ELX (که قابل انطباق براي سورن پلاس است) ديده مي شود که کيسه هاي هواي خودرو در زمان مناسب فعال مي شوند و از سويي صورت و سينه سرنشينان را در هنگام برخورد از رو به رو در بر مي گيرند. همچنين با توجه به اين ويديوها، گويا عملکرد کمربندهاي ايمني سورن و همچنين ساختار صندلي ها هم منطقي و مناسب بوده است.
در بحث ويديو تست تصادف بخشي از جلوي سورن دو ايربگ مي بينيم که فشار از طريق ستون هاي A به سقف وارد مي شود و اين بخش از خودرو حالت اوليه خود را از دست مي دهد. همچنين شيشه جلو شکسته مي شود و تا حدي بيشترين فشارها به محدوده ستون A و پايه هاي آن وارد مي گردد. اين تست در مجموعه استانداردهاي ECE با نام R94 شناخته مي شود و مدت هاست که با قانون برخورد ۴۰ درصد جلوي خودرو با سرعت ۵۶ کيلومتر بر ساعت به مانع برگزار مي گردد. همچنين تست ايربگ هم با توجه به قوانين جديد ECE با سرعت ۵۶ کيلومتر بر ساعت انجام مي شود و خودروهاي جديدي مانند شاهين، ديگنيتي، تارا و… بر اساس اين قوانين مورد بررسي قرار مي گيرند.
لازم به ذکر است که بخش انتهايي ويديوي تست تصادف موجود سورن (بخش باز شدن کيسه هاي هوا از نماي شيشه جلو) از يک ويديوي تبليغاتي براي محصولات ايران خودرو برداشته شده است.
مهندسان ايران خودرو تاکيد کرده اند که «دنا پلاس» در بحث ايمني فراتر از سورن ظاهر شده و با ۴ کيسه هوا توانسته تا نتايج خوبي را در ۴ تست تصادف رايج داشته باشد. اين خودروساز چند سال قبل و هم زمان با عرضه دنا پلاس به بازار، تصاوير تست تصادف اين خودرو را در مجله داخلي خود منتشر کرد. همچنين به گفته مديران ارشد گروه صنعتي ايران خودرو، پروژه K132 و سدان «تارا» از نظر ايمني بهترين محصول اين خودروساز خواهد بود و بيشترين امتيازهاي ايمني را به خود اختصاص مي دهد. در حال حاضر دو دستگاه ايران خودرو تارا براي انجام تست هاي ايمني به اسپانيا صادر شده و گويا قرار است فرايند ايمني سنجي اين سدان جديد ايراني در موسسه «آيديادا» بررسي شود.