مقایسه برلیانس کراس با ساندرو استپ وی
باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش قصد داريم به مقايسه برليانس کراس و ساندرو استپ وي بپردازيم تا براي انتخاب يکي از آنها که هر دو در خط توليد پارس خودرو هستند اطلاعات کافي را در اختيارتان قرار دهيم.
معرفي ساندرو استپ وي و برليانس کراس
يکي از کراساوورهاي کوچکي که در بازار کشورمان مشتريان زيادي را براي خود دستوپا کرده برليانس کراس است، که براي اولين بار در سال ۲۰۱۳ ميلادي با نام کراسc3 از آن رونمايي شد و پارس خودرو پس از آنکه در سال ۹۵ برليانس را با کدهاي H220 ،H230 ،H320 و H330 مونتاژ کرد، تصميم گرفت در سال ۹۶ کراسC3 را به خط توليد خود اضافه کند. C3 تفاوت چنداني با H320 ندارد و در واقع يک نسخه ارتقاء يافته از آن است.
برليانس کراس ابتدا با موتور ۱.۵ ليتري وارد بازار کشورمان شد؛ اما مدتي بعد پارس خودرو تصميم گرفت براي رضايت بيشتر مشتريان حجم موتور و عملکرد گيربکس را ارتقاء ببخشد، به همين منظور مدلي با موتور ۱.۶۵ ليتري و ۴ دندهي اتوماتيک بهبود يافته را راهي بازارهاي داخلي کرد. البته اين خودرو با اين مشخصات فقط در ايران توليد ميشود.
در سوي ديگر در خصوص تاريخچه ورود ساندرو استپ وي بايد بگوييم که ابتدا مدل ساندرو آن وارد کشور شد و توانست طرفداران زيادي را نيز براي خود دستوپا کند. پس از موفقيت در فروش ساندرو معمولي، پارس خودرو تصميم گرفت فيسليفت جديدي از اين خودرو را با نام ساندرو استپ وي که يک هاچبک قدبلند جمعوجور(يا به نوعي کراساوور) است را وارد بازار کند. البته طراحان برزيلي که ساندرو استپ وي را براي اولين بار در سال ۲۰۰۸ طراحي کردند تغيير چنداني نسبت به ساندرو معمولي در آن ايجاد نکردند.
استپ وي در حالحاضر توليد دومين نسل خود را آغاز کرده است؛ درحالي که در ايران کماکان نسل اول آن توليد ميشود. شايد در اين روزهايي که رنو از بازار کشورمان خارج شده است فضا براي مانور بيشتر خودروسازان چيني فراهم شده است و احتمالا همچنان شاهد حضور هرچه بيشتر آنها در بازار خودروسازي کشورمان خواهيم بود.
مقايسه طراحي ساندرو استپ وي با برليانس کراس
مقايسه برليانس کراس و ساندرو استپ وي از تظر طراحي را ميتوان يکي از جذابترين بخشهاي اين مقاله دانست؛ مقايسه ميان طراحي اين دو خودرو را از طراحي خارجي آنها آغاز ميکنيم که با نگاهي کوتاه به هردو خودرو متوجه ميشويم که هردو نسبت به مدلهاي قديميتر خود تفاوت چنداني ندارند. ابتدا نگاهي به ساندرو استپ وي مياندازيم که به نظر ميرسيد فيسليفت جديد بايد نسبت به برادر خود تغييرات قابل ملاحظهاي داشته باشد، اما ظاهرا طراحان رنو تمايل چنداني به نوآوري و تغيير چهره نداشتهاند و براي بهبود چهرهي اين محصول جديد تنها به اضافه کردن چند قطعه پلاستيکي مشکي به بدنه اکتفا کردهاند(البته لازم به ذکر است که رنو در محصولات سال خود تغييرات بسيار مثبتي داشته است که البته از اين قضيه چيزي نصيب بازار ما نشده است).
در سوي ديگر برليانس کراس را داريم که نسبت به برادر دوقلوي خود يعني برليانس h320 تغيير چنداني نداشته است و شايد با تفاوتهاي کوچکي مانند ارتفاع بيشتر، رکاب جانبي و جلو پنجرهي متفاوت بتوان آنها را از يکديگر تشخيص داد.
در کل خودروي طراحي شده توسط برليانس نسبت به رقيب از طراحي مدرنتر و اسپرتتري برخوردار است.
اکنون نوبت به بررسي شرايط طراحي داخلي و کابين اين هاچبکهاي قدبلند ميرسد. جايي که ظاهرا کمپاني فرانسوي وقت زيادي براي آن صرف نکرده است و طراحي ساده و نهچندان هيجانانگيز آن در مقابل حريف خيلي حرفي براي گفتن ندارد. متاسفانه خودروسازان يا بهتر بگوييم مونتاژکنندگان کشورمان در بخشهاي زيادي از آن همان پلاستيک خشک موجود در خودروهاي داخلي را استفاده کردهاند که از کيفيت کابين تا حد زيادي کاسته است. البته حريف چيني هم با اينکه طراحي قابلقبولتري را ارائه داده است اما استفاده از پلاستيک خشک و با کيفيت پايين که در بسياري از خودروهاي چيني در اين رنج ديده ميشود از کيفيت کابين کاسته است.
اما در کل نکاتي مانند تريم دو رنگ برليانس کراس و طراحي مدرن داشبورد در کنار ارائه آپشنهايي چون صفحه نمايش لمسي و دکمههاي هدايتگر روي فرمان، همگي موجب برتري اين خودرو در بخش طراحي داخلي شده و آن را يک سروگردن بالاتر از رقيب فرانسوي خود قرار داده است.
مقايسه برليانس کراس با ساندرو استپ وي از نظر فني
اما در مورد مشخصات فني برليانس کراس، دو نوع موتور براي اين خودرو وجود دارد يکي ۱.۵ ليتري و ديگري ۱.۶۵ ليتري که هردو ۴ سيلندر هستند. موتور با حجم پايينتر، تواني معادل ۱۰۳ اسب بخار دارد و گشتاور آن ۱۳۸ نيوتن بر متر است. اما توان توليدي مدل ۱.۶۵ ليتري ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور آن ۱۵۴ نيوتن بر متر است که قدرت از طريق ۴ دنده اتوماتيک که عملکرد آن بهبود يافته است به چرخها منتقل ميشود. مدل جديدتر که موضوع بحث اين مقاله نيز است مصرف سوخت کمتري هم دارد.
رقيب هم از يک موتور ۴ سيلندر با حجم ۱.۶ ليتري استفاده ميکند، توان ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۰ نيوتن برمتري آن هم از طريق گيربکس ۴ دنده اتوماتيک يا ۵ سرعته دستي به چرخها منتقل خواهد شد.
مشخصات فني کامل استپ وي اتوماتيک و برليانس کراس ۱.۶۵ ليتري را در جدول زير مشاهده خواهيد کرد.
مدل خودرو | برليانس کراس | ساندرو استپ وي |
پيشرانه | ۴ سيلندر | ۴ سيلندر |
حجم موتور | ۱.۶۵ ليتر | ۱.۶ ليتر |
حداکثر قدرت | ۱۱۴ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۵۴ نيوتن بر متر | ۱۴۰ نيوتن بر متر |
گيربکس | ۴ دنده اتوماتيک | ۴ دنده اتوماتيک |
مصرف سوخت(ترکيبي) | ۶.۵ ليتر | ۸ ليتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۱۲.۵ ثانيه | ۱۱.۵ ثانيه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کيلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کيلومتر بر ساعت |
مقايسه برليانس کراس با ساندرو استپ وي از نظر آپشنها
در مورد آپشنهاي رفاهي اين دو هاچبک قدبلند بايد بگوييم که هيچکدام بر ديگري برتري خاصي ندارد و در اين بخش هردو از خودروهاي کمآپشن محسوب ميشوند. از معدود امکانات رفاهي برليانس کراس ميتوان به سانروف، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کليد و سنسور عقب اشاره کرد.
در طرف ديگر هم طراحان خودروي گرانقيمت استپ وي هم در اين زمينه چندان موفق عمل نکردهاند و صرفا همان امکانات موجود در ساير محصولات رنو را در اين خودرو قرار دادهاند. به عبارتي ديگر، ساندرو استپوي با وجود قيمت نجومياش هيچگونه آپشن قابل بحثي را به سرنشينان خود هديه نميدهد. در کل شايد با اندکي اختلاف برليانس کراس بتواند برنده اين بخش از مقايسه برليانس کراس و ساندرو استپ وي باشد.
مدل خودرو | برليانس کراس | ساندرو استپ وي |
چراغ | چراغ مهشکن در جلو و عقب | چراغهاي روشن در طول روز، چراغ مهشکن عقب، چراغ هالوژني در جلو |
سيستم هاي مالتي مديا | سيستم صوتي با قابليت پخشMP4،CD،MP3، ورودي USB و ۶ اسپيکر، بلوتوث | سيستم صوتي با قابليت پخشDVD،MP3، بلوتوث، ۴ اسپيکر، USB |
صفحه ي نمايش | ۷ اينچي لمسي | ۷ اينچي لمسي |
آينه | آينههاي جانبي برقي، سانروف | آينههاي جانبي برقي داراي گرم کن |
تهويه مطبوع | سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک | سيستم تهويه مطبوع دستي |
صندلي | ۵ صندلي، صندلي راننده ۸ حالته دستي، صندلي سرنشين جلو ۴ حالته دستي، تنظيم دستي گودي کمر | ۵ صندلي، صندلي راننده ۴ حالته دستي، صندلي سرنشين جلو ۴ حالته دستي |
شيشه | شيشههاي برقي | شيشههاي برقي |
ساير امکانات | سيستم ايموبلايزر، سيستم ورود و استارت بدون سوييچ، کامپيوتر سفري، ميله ضربه گير جانبي | صندلي تاشو يک تکه در عقب |
مقايسه ايمني ساندرو استپ وي با برليانس کراس
نوبت به بررسي موضوعي ميرسد که در يک سوي آن يک خودروي چيني قرار دارد که نتيجه بررسيها در مورد ايمني آن و ديگر هموطنانش معمولا يکسان است، يعني اغلب آنها داراي ۵ ستارهي ايمني از موسسهي CNCAP چين هستند و در سوي ديگر رقيبي فرانسوي که ظاهرا شرايط ايمني بهتري دارد. البته در مورد خود برليانس کراس همين سند هم وجود ندارد و تنها ميتوان به اين بسنده کرد که مدل پايهي آن يعني H320 داراي ۵ ستاره ايمني از اين موسسهي چيني است؛ اما متاسفانه هيچ مدرک معتبري براي اثبات همين نمرات نيز وجود ندارد که بتوان به طور قطع در مورد ايمني آن صحبت کرد.
از سوي ديگر ساندرو استپ وي فرانسوي را داريم که گفتيم ظاهرا شرايط ايمني بهتري را دارد و موفق به کسب نمرهي ۳ از موسسه EURO NCAP شده است. گرچه اين نمره براي اثبات ايمني بالاي يک خودرو کافي نيست اما به نظر ميرسد خودروي فرانسوي در اين بخش کمي جلوتر باشد.
مدل خودرو | برليانس کراس | ساندرو استپ وي |
تجهيزات ايمني و حفاظت | کروز کنترل، سنسور عقب | دکمه ضد لغزش خودرو، کروز کنترل، دوربين عقب |
کيسه هوا | ۲ کيسه هوا | ۲ کيسه هوا |
سيستم ترمز | ترمزABS،EBD، ديسکي خنک شونده | ترمزABS، ترمز جلو ديسکي، ترمز عقب کاسه اي |
مقايسه برليانس کراس با ساندرو استپ وي از نظر رانندگي
به بخش رانندگي از مقايسه برليانس کراس و ساندرو استپ وي رسيديم؛ کيفيت بالاي ساخت و مونتاژ استپوي مانند بسياري ديگر از خودروهاي فرانسوي سبب شده است تا رانندگي باکيفيتي را با آن تجربه کنيد. گرچه موتور بهکار رفته در استپ وي همان موتور ال ۹۰ و ساندرو معمولي است اما مهندسين رنو کاري کردهاند که با بهبود عملکرد سيستمهاي انتقال قدرت و جعبهدنده در دو مدل دستي و اتوماتيک ساندرو استپ وي، شاهد هندلينگ خوب، شتاب مناسب و فرمانپذيري بالايي باشيد. ساندرو استپ وي علاوهبر استفادههاي درون شهري براي رانندگيهاي طولاني و جادهها نيز خودرويي قابل اتکا است.
اما تجربه رانندگي با برليانس کراس را از اينجا آغاز کنيم که اين هاچبک قدبلند در نسخهي ۱.۵ ليتري و قديميتر خود مشکلات فراواني را در هنگام رانندگي براي راننده ايجاد ميکرد که خوشبختانه در مدل ۱.۶۵ ليتري تا حدود بسيار زيادي ايرادهاي فني رفع شده است. اما کماکان نميتوانيد انتظار يک خودروي پرشتاب و اسپرت را داشته باشيد.
برليانس کراس براي استفادههاي درونشهري بسيار خودروي مناسبي است. درخصوص فرمانپذيري، سيستم ترمزها و نرمي فرمان نيز عملکرد قابلقبولي دارد و در قياس با بسياري ديگر از خودروهاي چيني موجود در بازار بهتر عمل ميکند. در حالت کلي برليانس براي رانندگي در جادههاي هموار(که در ايران به سختي يافت ميشوند) و استفاده درون شهري گزينهي خوبي است و در مقابل، حريف آن استپ وي با ارتفاع بهتري که دارد براي جادهها و مسيرهاي ناهموار انتخاب بهتري است.
بررسي شرايط بازار
در خصوص شرايط بازار، برليانس کراس نيز مانند ساندرو استپ وي توانسته است فروش خوبي را در بازار ايران تجربه کند. هر دو خودرو در خط توليد و مونتاژ يک کمپاني در کشورمان هستند پس وجه اشتراک زيادي دارند و از لحاظ قيمت نيز تقريبا در يک رنج قرار دارند. اما در خصوص بازار دستدوم شرايط ساندرو استپ وي در حالحاضر بهتر است.
جمعبندي مقايسه برليانس کراس با ساندرو استپ وي
به عنوان حرف آخر در مقايسه برليانس کراس و ساندرو استپ وي بايد بگوييم که دو خودروي تقريبا نزديک به هم هستند و انتخاب يکي از آنها بسيار به سليقه و انتظار شما از خودرو باز ميگردد. اما از نظر طراحي خارجي، داخلي و مشخصات فني، شواهد گوياي برتري نسبي برليانس چيني نسبت به ساندرو فرانسوي است. از سوي ديگر رنو به کيفيت بالاي مونتاژ محصولات خود در بازار ايران مشهور بوده و طي سالهاي اخير رضايت بخش کثيري از مشتريان خود را از جهات مختلف مانند فراواني قطعات يدکي و دوام کمي بهتر نسبت به رقيب نيز جلب کرده است. اما با خروج رنو از ايران شواهد حاکي از پايان دوران حکومت اين شرکت بر توليدات داخلي ايران بوده و هماکنون حضور پررنگ برليانس در کشورمان نيز نشانهاي از تغييرات بزرگ رخ داده در بدنه اقتصادي و صنعتي خودروسازي ايران است و آينده استپ وي را کمي مبهم ميکند.