نماد آخرین خبر

مقایسه آریو S300 اتوماتیک با زوتی Z300 اتوماتیک

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
مقایسه آریو S300 اتوماتیک با زوتی Z300 اتوماتیک

باشگاه خبرنگاران/ سايپا آريو S300 و زوتي Z300، سدان‌هايي اقتصادي و مشابه يکديگر هستند که توسط سايپا به بازار کشورمان عرضه شده‌اند. در حقيقت سايپا آريو که مدتي با کد S300 نيز شناخته مي‌شد، نمونه مونتاژي از زوتي Z300‌ است. زوتي Z300‌ يک سدان اقتصادي چيني از شرکت نوپاي زوتي است که در بازه زماني کوتاهي، توسط سايپا و تنها به‌صورت وارداتي در بازار کشورمان به‌فروش رسيد.

آريو سايپا و زوتي Z300 در نگاه اول مشابه به‌نظر مي‌رسند و البته وجود اين تشابهات کاملا طبيعي خواهد بود. با اين حال همانند هر خودرو مونتاژي ديگري، تفاوت‌هايي بين نمونه وارداتي و نمونه ساخت داخل آن وجود دارد. در مقاله « آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟ » از مجله خودرو همراه مکانيک قصد داريم به بررسي دقيق اين دو برادر پرداخته و تفاوت‌هاي موجود بين آريو S300 و زوتي Z300 را براي شما بيان کنيم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشيد.

معرفي آريو S300 اتوماتيک و زوتي Z300 اتوماتيک

نخستين بار در سال 2012 بود که شرکت تازه تأسيس زوتي از محصول جديد خود يعني زوتي Z300 رونمايي کرد. اين خودرو بر اساس پلتفرم نسل اول تويوتا آليون‌(Toyota Allion) ساخته شده‌است و نماي ظاهري آن نيز يک کپي کامل از اين خودرو محسوب مي‌شود. بديهي است که اکثر شرکت‌هاي چيني راه خود را با کپي‌کاري از بزرگان صنعت خودرو آغاز کردند و زوتي نيز از همين سنت پيروي مي‌کند.

آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟

در بخش فني، کمپاني زوتي از يک موتور 1.6 ليتري 4 سيلندر ساخت شرکت ميتسوبيشي براي اين خودرو استفاده کرده‌است. حاصل ترکيب‌هاي شرکت زوتي يک خودروي کاملا اقتصادي چيني بود که در رقابت با ساير برندهاي شناخته شده بازار چين، توانست جايگاه متوسطي را ازآن خود کند. در حال‎حاضر نسل دوم اين خودرو با نام زوتي Z360 به بازار چين عرضه مي‌شود که در مقايسه با نسل اول،‌ تغييرات قابل توجهي را تجربه کرده‌است.

در سال 1393 شرکت سايپا توانست نمونه‌هايي از اين خودرو را با هدف آزمون بازار داخلي، وارد کشور کند. ازهمين‌رو در حال‎حاضر نمونه‌هاي وارداتي زوتي Z300‌ با مدل 2014 در بازار ايران موجود هستند. پس از عرضه نسبتا موفق زوتي زد 300، شرکت سايپا تصميم گرفت تا پروژه مونتاژ اين خودرو را نيز آغاز کند. مونتاژ زوتي Z300‌ در داخل کشور و توليد آريو، قيمت تمام شده اين خودرو را به‌شدت کاهش داد و به همين دليل مصرف‌کنندگاني که نمونه‌هاي وارداتي زوتي Z300‌ را خريداري کرده بودند، زيان‌هاي قابل توجهي را تجربه کردند.

آريو سايپا نيز نسخه مونتاژي زوتي Z300‌ است که در فاصله سال‌هاي 1394 الي 1398 توسط بنيان توسعه صنعت خودرو سايپا(بن رو) به توليد رسيد. پس از به نتيجه رسيدن مذاکرات زوتي و سايپا در خصوص توليد اين خودرو، محصول جديد سايپا ابتدا با نام S300‌ و سپس با نام آريو به بازار عرضه شد. آريو پس از حضور در بازار داخلي، با خودروهايي همچون دنا از ايران‌ خودرو و برليانس H330 از پارس ‌خودرو به رقابت پرداخت که در برابر هر دو حريف نتيجه را واگذار کرد. درنهايت نيز توليد اين محصول به دليل قطع همکاري‌هاي شرکت چيني با سايپا متوقف شد و سايپا آريو همانند بسياري از محصولات چيني ديگر، به تاريخ پيوست!.

مقايسه طراحي

همان‌طور که در معرفي خودروها نيز گفته شد، نماي کلي زوتي Z300‌ نمونه کپي شده از نسل پيشين تويوتا آليون است. نمونه‌هاي مونتاژي آريو نيز از نظر طراحي تفاوتي با زوتي Z300‌ ندارند و هر دو خودرو از طرحي قديمي، اقتصادي و درعين‌حال هماهنگ و موزون بهره‌ مي‌برند. تنها تفاوت نسخه‌هاي مونتاژي و وارداتي، به لوگو سازنده خودرو و اسم اتومبيل خلاصه مي‌شود.

آريو S300 در مقايسه با رقيبي همچون تندر 90 ظاهر زيباتري ارائه مي‌دهد و با ترکيبي از چراغ‌هاي کشيده در جلو و عقب، ظاهري چشم‌نواز را به نمايش مي‌گذارد. ظاهر اين خودرو در مقايسه با دنا نيز از هماهنگي به‌مراتب بيشتري برخوردار است و در نماي ظاهري آن با ملغمه‌اي از ايده‌هاي متفاوت مواجه نخواهيم بود؛ البته آريو مزاياي ظاهري خود را به تويوتا آليون مديون است.

S300

يکي از نکات جالب طراحي ظاهري که مي‌تواند براي خريداران جالب باشد، مربوط به رنگ‌بندي خودرو است. نسخه‌هاي وارداتي زوتي Z300‌ با تنوع قابل‌توجهي از رنگ‌بندي به بازار عرضه شدند و علاوه‌بر رنگ‌هاي مرسوم همچون مشکي و سفيد، نمونه‌هاي نقره‌اي و قرمزرنگ زوتي Z300‌ نيز به چشم مي‌خورد. در سوي مقابل، آريو S300‌ براي مدتي طولاني تنها با رنگ سفيد به توليد مي‌رسيد و در اواخر دوران مونتاژ، سايپا نمونه‌هاي اندکي را با رنگ مشکي به بازار عرضه کرد.

مقايسه فني

در اين بخش از مقاله « آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟ » به ب مقايسه فني خواهيم پرداخت؛  همانند قسمت طراحي، در بخش قواي فني نيز تشابهات زيادي مابين زوتي Z300‌ و آريو S300 ديده مي‌شود. عمده نسخه‌هاي مونتاژي آريو S300 از قواي فني مشترکي با زوتي Z300 برخوردار هستند که عبارت است از پيشرانه 1.6 ليتري تنفس طبيعي و جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتيک. موتور ياد شده قادر است تا حداکثر 112 اسب‌بخار قدرت و 151 نيوتن‌متر گشتاور توليد کند.

با اين‌حال سايپا تصميم گرفت با به‌کارگيري پيشرانه 1.5 ليتري و گيربکس 5 سرعته دستي، تنوع مدل‌هاي اين خودرو را در بازار کشورمان افزايش دهد. نمونه‌هاي معدودي از آريو نيز با پيشرانه 1.6 ليتري و گيربکس دستي توليد شدند که مصرف سوخت کمتر و شتاب بيشتر(نسبت به نسخه‌هاي اتوماتيک)، از مزاياي آن‌ها محسوب مي‌شود. درنهايت از اين نمونه‌ها استقبال چنداني به عمل نيامد و عمر کوتاهي در خط توليد سايپا داشتند.

مدل خودرو

آريو S300

زوتي Z300

پيشرانه

4 سيلندر خطي 16 سوپاپ

4 سيلندر خطي 16 سوپاپ

حجم موتور

1.6 ليتر

1.6 ليتر

حداکثر قدرت

112 اسب‌بخار

112 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

151 نيوتن‌متر

151 نيوتن‌متر

گيربکس

اتوماتيک 4 سرعته / 5 سرعته دستي

اتوماتيک 4 سرعته

مصرف سوخت ترکيبي(در هر صد کيلومتر)

7.2 ليتر(اتوماتيک) / 6.54 ليتر(دستي)

7.2 ليتر

شتاب صفر تا 100

11.5 ثانيه(دستي) / 14 ثانيه(اتوماتيک)

14 ثانيه

حداکثر سرعت

170

170

مقايسه آپشن ها و امکانات

نسخه‌هاي وارداتي زوتي Z300 به‌عنوان يک سدان اقتصادي چيني در سال 2014، امکانات رفاهي مناسبي را در خود گنجانده بود. نمايشگر پنج اينچي لمسي با دکمه‌هاي کنترلي روي فرمان، سيستم صوتي با شش بلندگو، دوربين و سنسور عقب و سانروف بخشي از امکانات زوتي Z300 وارداتي هستند.

Z300

بخش جذاب مقاله « آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟ » به امکانات رفاهي مربوط مي‌شود. سايپا به دلايل مختلفي، بخش زيادي از آپشن‌هاي آريو را هنگام مونتاژ حذف کرد و خريداران ناچار بودند با صرف هزينه شخصي، برخي تجهيزات را در اتومبيل خود نصب کنند. در سايپا آريو خبري از نمايشگر و دوربين عقب نيست، تعداد ايربگ‌ها به دو عدد کاهش يافته است، سيستم صوتي تنها چهار بلندگو دارد و سيستم تهويه نيز از اتوماتيک به دستي تغيير حالت داده است.

تجهيزات

آريو S300

زوتي Z300

چراغ

مجهز به چراغ مه‌شکن جلو و چراغ مه‌شکن عقب، لامپ‌هاي هالوژني و چراغ بدرقه

مجهز به چراغ مه‌شکن جلو و چراغ مه‌شکن عقب، لامپ‌هاي هالوژني و چراغ بدرقه

سيستم‌هاي مولتي‌مديا

سيستم صوتي مجهز به 4 اسپيکر، قابليت پشتيباني از USB – CD – MP3

 

داراي 6 بلندگو، قابليت پشتيباني از USB – DVD – MP3

صفحه‌نمايش

نمايشگر 4.2 اينچي صفحه کيلومتر

نمايشگر 5 اينچي لمسي به همراه رهياب، نمايشگر 4.2 اينچي صفحه کيلومتر

رينگ‌ها

195/65R15

195/65R15

آينه

آينه جانبي با تنظيم برقي

آينه جانبي با تنظيم برقي

تهويه مطبوع

تهويه مطبوع دستي

تهويه مطبوع اتوماتيک

صندلي

صندلي با روکش چرمي، قابليت تنظيم صندلي راننده و سرنشين در شش‌جهت، مجهز به ايزوفيکس

صندلي با روکش چرمي، قابليت تنظيم صندلي راننده در شش‌جهت و سرنشين در چهار جهت، مجهز به ايزوفيکس

شيشه

تنظيم برقي شيشه‌هاي جلو و عقب

تنظيم برقي شيشه‌هاي جلو و عقب

سيستم‌هاي هشداردهنده

سنسور پارک عقب

سنسور پارک عقب

ساير امکانات

فرمان هيدروليک، صندلي‌هاي عقب تاشو

فرمان هيدروليک، صندلي‌هاي عقب تاشو، دکمه‌هاي کنترلي روي فرمان، سانروف

مقايسه ايمني

به بخش مقايسه ايمني مقاله « آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟ » رسيديم؛  زوتي Z300 به لطف شش کيسه هوا و ترمزهاي قابل اطمينان خود، موفق شده‌است در آزمون موسسه تست تصادف چين يا همان C-NCAP، پنج ستاره ايمني را کسب کند. سقف، ستون‌ها و درب‌هاي زوتي Z300 از استحکام مناسبي برخوردار هستند و اين نکته را در اولين برخورد با اين خودرو متوجه خواهيد شد.

البته نبايد از ياد برد که اين امتياز ايمني مربوط به نسخه‌هاي وارداتي است که مجهز به شش کيسه هوا هستند و در مورد نمونه‌هاي مونتاژي که دو کيسه هوا دارند، با سطح پايين‌تري از ايمني مواجه خواهيم بود.

تجهيزات

آريو S300

زوتي Z300

تجهيزات ايمني و حفاظتي

سيستم ضد سرقت(Immobilizer)- قفل مرکزي

سيستم ضد سرقت، قفل مرکزي

کيسه هوا

2 عدد(ايربگ راننده و سرنشين جلويي)

6 کيسه هواي ايمني

سيستم ترمز

ترمزهاي چهارچرخ ديسکي مجهز به سيستم ضد قفل(ABS) و توزيع‌کننده نيروي ترمز(EBD)

ترمزهاي چهارچرخ ديسکي مجهز به سيستم ضد قفل(ABS) و توزيع‌کننده نيروي ترمز (EBD)

مقايسه تجربه رانندگي

زوتي Z300‌ يا آريو S300‌ خودرويي کاملا خانوادگي است و اين موضوع را به‌سرعت در اولين تجربه با آريو متوجه خواهيد شد. به لطف بهره‌مندي از مهندسي تويوتا، ميدان ديد راننده وسيع بوده و قدرت مانور مناسبي در ترافيک‌هاي شهري خواهيد داشت. ترمزهاي خودرو عملکردي مطمئن از خود نشان مي‌دهند و سيستم تعليق آريو نيز به‌عنوان يک سدان اقتصادي حاضر در اين رنج قيمتي، به‌خوبي ضربات ناشي از ناهمواري‌هاي سطح جاده را به خود جذب مي‌کند.

البته آريو S300‌ نيز مانند ديگر رقباي خود معايبي دارد؛ کاستي عمده اين خودرو شتاب‌ و کشش ضعيف آن است که به دليل عدم هماهنگي وزن خودرو و پيشرانه 1.6 ليتري آن بروز پيدا مي‌کند. عايق‌بندي کابين نيز در حد ديگر خودروهاي اين رده از بازار بوده و صداي موتور در دورهاي بالا به کابين نفوذ مي‌کند.

آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟

جعبه‌دنده خودرو براي يک رانندگي آرام و روزمره کاملا مناسب عمل مي‌کند، اما درصورتي‌که زوتي Z300‌ را تحت‌فشار قرار دهيد، گيربکس خودرو عملکرد هوشمندانه‌اي از خود بروز نمي‌دهد و شما را به دردسر خواهد انداخت. درنهايت بايد گفت که آريو سداني آرام و خانوادگي است و به‌هيچ‌وجه نبايد از اين خودرو انتظار عملکردي اسپرت داشته باشيد. لازم به ذکر است که تفاوتي بين تجربه رانندگي با آريو S300 و زوتي Z300 وجود ندارد.

مقايسه شرايط بازار

زوتي Z300 و آريو S300 هر دو سدان‌هايي اتوماتيک و اقتصادي هستند و با خودروهايي همچون تندر پلاس، جيلي GC6، پژو پارس اتوماتيک و برليانس H330 به رقابت مي‌پردازند. در حال حاضر اکثر سدان‌هاي اقتصادي و اتوماتيک بازار با قيمت‌هايي فراتر از حد انتظار، خريدوفروش مي‌شوند و از ميان آن‌ها آريو سهم اندکي از اين بازار را به خود اختصاص داده است.

آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟

در اين شرايط يکي از معدود دلايلي که شايد بتواند افراد را به خريد آريو اس 300 ترغيب کرد، قيمت کمتر اين خودرو نسبت به رقبا خواهد بود. تبليغات ضعيف سايپا، حذف امکانات رفاهي در نسخه‌هاي مونتاژي و همچنين قيمت بالاي نمونه‌هاي وارداتي، موجب شد تا آريو در زمان عرضه به بازار کشور نتواند آن‌طور که بايد فروش قابل توجهي را تجربه کند و اکنون نيز کمتر کسي تمايل به خريد آريو يا زوتي Z300 دارد. به همين دليل در هنگام فروش S300 يا Z300 خود با مشکل مواجه خواهيد شد و ممکن است به‌راحتي نتوانيد براي اين خودرو خريدار پيدا کنيد.

جمع‌بندي مقايسه  آريو S300 اتوماتيک با زوتي Z300 اتوماتيک

با نگاهي به مطالب ذکر شده در مقاله « آريو S300 اتوماتيک يا زوتي Z300 اتوماتيک؟ » مي‌توان به اين نکته پي برد که زوتي Z300‌ و آريو S300‌، جز در بحث امکانات رفاهي و تجهيزات ايمني تفاوت چنداني با يکديگر ندارند؛ بنابراين مواردي همچون فضاي جادار کابين، ايمني قابل‌قبول و استهلاک پايين پيشرانه مزايايي هستند که مي‌توانند خريد هر يک از اين برادران دوقلو‌ را براي شما جذاب جلوه دهند. البته نسخه‌هاي مونتاژي اين خودرو از نظر امکانات ضعيف ظاهر مي‌شوند و جذابيت به‌مراتب کمتري براي مصرف‌کنندگان دارند.

نسخه‌هاي وارداتي نيز معدود هستند و معمولا قيمت بالاتري براي خريد آن‌ها طلب مي‌شود که چندان قابل‌پذيرش نيست. از اين‌رو مي‌بايست هر دو خودروي آريو S300 و زوتي Z300 را محصولات ناکام بازار خودرو ايران بدانيم که در آينده‌اي نزديک به سرنوشت خودروهايي همچون ولکس C30 يا جيلي ام گرند 7 دچار شده و به حاشيه بازار رانده مي‌شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar