برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تاکید ایران و روسیه برای همکاری در تولید خودرو و هواپیما

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تاکید ایران و روسیه برای همکاری در تولید خودرو و هواپیما

ايرنا/ همکاري مشترک در زمينه توليد خودرو ، هواپيما ، بالگرد و کشتي سازي محور گفت و گوي مقامات ايران و روسيه در همايش مشترک صنعتي - تجاري دو کشور بود.

همايش ويدئوکنفرانسي صنعتي- تجاري ايران و روسيه روز سه شنبه با حضور معاونان وزير صنعت و تجارت ايران و روسيه با تاکيد بر ضرورت گسترش همکاري هاي دوجانبه در توليد خودرو ، هواپيما ، بالگرد ، قطعه سازي و کشتي‌سازي برگزار شد.

«حميد زادبوم» معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت ايران ، «اولگ ريزانتسف» معاون وزير صنعت و تجارت روسيه ، کاظم جلالي سفير ايران در روسيه و جمعي از مقامات و فعالان حوزه سازمان توسعه و گسترش ، بخش‌هاي صنعت و تجارت دو کشور در اين همايش ديدگاه‌هاي خود در زمينه راههاي تقويت همکاري‌هاي صنعتي و تجاري بين ايران و روسيه بيان کردند. 

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ايران در اين همايش گفت: از افزايش مبادلات بازرگاني ميان ايران و روسيه در سال گذشته خرسنديم و اميدواريم با توجه به ظرفيت هاي بزرگ دو کشور، مبادلات بازرگاني دوجانبه افزايش بيابد.

وي خطاب به معاون وزير صنعت و تجارت روسيه، به مسووليت خود و اين مقام روس براي توسعه همکاريهاي بازرگاني دو کشور اشاره کرد و گفت: ما دو نفر به عنوان دو مقام مسوول و ميهن دوست بايد طوري کار کنيم که از ما به نيکي ياد شود و بتوانيم در مسير توسعه همکاريهاي ايران و روسيه گام هاي موثر برداريم.
 

معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت ايران با اشاره به برخي مشکلات بروز کرده در صادرات ايران به روسيه ازجمله در مورد صادرات لبنيات گفت: لبنيات ايران داراي کيفيت بسيار خوبي است. سازمان استاندارد ايران در مورد کيفيت کالاها بسيار سختگيري مي کند. محدوديت بوجود آمده در صادرات لبنيات و نيز گوجه فرنگي ايران به روسيه وظيفه داريم که در محل بررسي کنيم.

زادبوم ابراز اميدواري کرد که با همکاري طرف هاي ايراني و روسي، چنين محدوديت هايي در اقلام صادراتي بوجود نيايد. 

وي همچنين ابراز اميدواري کرد که ششمين نشست کارگروه تجاري و صنعتي ايران و روسيه به صورت حضوري برگزار شود. 

«اولگ ريزانتسف» معاون وزير صنعت و تجارت روسيه نيز گفت: طرف روسي براي گفت و گو هاي سازنده با طرف ايراني اميدوار است. 

وي افزود: همايش امروز را به عنوان عنوان مقدمه اي براي برگزاري جلسه گروه کاري صنعت روسيه در چارچوب کميسيون مشترک همکاريهاي اقتصادي و بازرگاني ايران و روسيه مي دانم. 

ريزانتسف گفت: ما انتظار داريم رونمايي هاي (از طرح ها) که امروز از طرف شرکت هاي دو کشور صورت گرفت منجر به توافق مشخص شود و در متن صورت جلسه گروه هاي کاري ثبت شود.

کاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي :در اين نشست با ارائه پيشنهاد تشکيل هلدينگ‌هاي مشترک تجاري و صنعتي با هدف بهره مندي بهينه از کريدور سبز گمرکي به وزارت صنعت و تجارت روسيه گفت : همکاري مشترک هلدينگ‌هاي دو کشور مي‌تواند نقش مهمي در توسعه مراودات بازرگاني بين ايران و روسيه داشته باشد .

 وي توليد مشترک خودرو و قطعه سازي ، تبادل تجربه ، تحقيق و پژوهش در زمينه نوآوري هاي مربوط به طراحي و ساخت خودروهاي سنگين ، از جمله اتوبوس ، کاميون و خودرو سواري، بازاريابي و سرمايه گذاري مشترک ، را از ديگر ظرفيت‌هاي موجود براي همکاري مشترک عنوان کرد.

کاظم جلالي توسعه تجارت، ترانزيت و حمل و نقل را يکي ديگر از زيرساخت‌هاي مهم براي همکاري عنوان کرد و گفت : تکميل کريدور شمال جنوب ، تقويت ناوگان دريايي و حمل و نقل ترکيبي ، شامل حمل و نقل جاده اي - ريلي - دريايي ، ميتواند در تسهيل تجارت بين دو همسايه مهم باشد.

سفير جمهوري اسلامي ايران ، توسعه بنادر و استفاده از کشتي‌هاي باري ، فعاليت مشترک در زمينه توليد هواپيما و بالگرد از ديگر ظرفيت‌هاي قابل توجه براي همکاري برشمرد.

جلالي توسعه تجارت، ترانزيت و حمل و نقل را يکي ديگر از زيرساخت‌هاي مهم براي همکاري عنوان کرد و گفت : تکميل کريدور شمال جنوب ، تقويت ناوگان دريايي و حمل و نقل ترکيبي ، شامل حمل و نقل جاده اي - ريلي - دريايي ، مي تواند در تسهيل تجارت بين دو همسايه مهم باشد. 

در همايش امروز طرف هاي ايراني و روس در چارچوب چهار گروه کاري شامل هواپيماسازي، کشتي سازي، خودروسازي و تجارت مواد غذايي امکان توسعه همکاريهاي دوجانبه در اين حوزه ها را بررسي کردند.


يک مقام مرکز همکاريهاي تحول و پيشرفت معاونت فناوريهاي رياست جمهوري ايران نيز در همايش ويدئوکنفرانسي صنعتي-تجاري  ايران و روسيه نيز به پنج مورد توافق شده در اين همايش اشاره کرد.

وي افزود: ما توافق کرديم از سازمان هواپيمايي روسيه درباره روش واگذاري هواپيماهاي روسي و ابعاد مالي، خدماتي و آموزشي سوال شود. همچنين به منظور شناساندن هواپيماي ايليوشين-114 به منظور استفاده در ايران و راندمان آن در فرودگاه هاي کشورمان اقدام شود. 

وي خاطرنشان کرد: چگونگي واگذاري و بهره برداري از هواپيماهاي توپولف-214 از طرف روسي و همکاري در توليد هواپيماي 9 نفره بايکال و ايل-410 و ايل-412 اعلام شود.

مقام ايراني گفت: طرف ايراني پيشنهاد داد تا همه قطعات هواپيماي مسافربري روسي سوپرجت-100 در روسيه توليد شود. 

در زمان حاضر حدود 10 درصد قطعات هواپيماهاي مسافربري روسي سوخو سوپرجت-100 توسط شرکت هاي غربي توليد و به روسيه واگذار مي شود و به همين دليل روسها در تحويل اين هواپيما به ايران در گذشته با مشکل برخورد کرده اند. 

به گفته مقام ايراني پيشنهاد شده است که طرف هاي ايراني و روس در توليد موتور هواپيما بويژه موتورهاي د-30 و ايل -76 و ايل-117 همکاري کنند.
  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar