چرا باید تایر های خودرو را جابه جا کرد؟
خودروکار/ تايرها در اثر چرخش فرسوده ميشود اما بسته به نوع سيستم انتقال قدرت شما، ممکن است برخي از آنها بيشتر فرسوده شوند، به همين دليل پيشنهاد ميشود که آنها را با يکديگر جا به جا کنيد.
به طور کلي تايرها بايد بين هر 4 هزار تا 8 هزار کيلومتر با يکديگر جا به جا شوند که حداکثر عمر مفيد را داشته باشند. همچنين ميتوانيد اين کار را همزمان با تعويض روغن انجام دهيد.
با توجه به نوع سيستم انتقال قدرت خودرو، تايرها به انواع گوناگون ساييده ميشوند. براي مثال در خودروهاي ديفرانسي جلو طبيعتا سايش لاستيکهاي جلو بيشتر است و بر عکس آن درباره خودروهاي ديفرانسيل عقب صدق ميکند. اما در خودروهاي دو ديفرانسيل معمولا هر 4 تاير به صورت هماهنگ سايش پيدا ميکنند.
براي خودروهاي سواري چندين نوع جا به جايي وجود دارد به آنها پرداخته خواهد شد:
*حالت اول: در حالت اول هنگام جا به جايي، تايرهاي محور عقب به همان صورت به جلو منتقل ميشوند، يعني تاير چرخ عقب در سمت چپ به محور جلو سمت چپ و همين حالت براي تاير سمت راست محور عقب رخ ميدهد. اما تايرهاي جلو به صورت ضربدري جا به جا ميشوند، يعني تاير چرخ جلو سمت راست به چرخ عقب سمت چپ و تاير چرخ جلو سمت چپ به قسمت عقب سمت راست منتقل ميشود.
*حالت دوم: در حالت دوم هر چهار تاير به صورت ضربدري با يکديگر جا به جا ميشوند.
*حالت سوم: دقيقا برعکس حالت اول، تايرهاي جلو بدون تغيير جهت به محور عقب منتقل ميشوند اما تايرهاي عقب به صورت ضربدري به محور جلو متصل ميشوند.
*حالت چهارم: اين حالت، تايرهاي هر محور در هر سمت، با ديگر تاير آن محور در همان طرف جا به جا ميشود. يعني تاير محور عقب سمت چپ با تاير محور جلو سمت چپ و همين رويه براي سمت ديگر انجام ميشود.
اين حالت براي تايرهاي آج جهت دار استفاده ميشود.
*حالت پنجم: حالت پنجم براي خودروهايي است که سايز محور جلو و عقب آن با يکديگر متفاوت است.