برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مقایسه کیا سراتو با هیوندای اکسنت

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
مقایسه کیا سراتو با  هیوندای اکسنت

باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش تصميم گرفتيم به مقايسه کيا سراتو و هيونداي اکسنت بپردازيم  تا در نهايت، ببينيم هريک از اين ۲سدان ، براي چه سلايق و معيارهايي مناسب‌تر هستند.

لازم به ذکر است که تمرکز ما در اين مقايسه، روي نسخه‌هاي مونتاژ داخل اين خودروها خواهد بود اما سعي مي‌کنيم گريزي نيز به نسخه‌هاي وارداتي و تفاوت‌هاي آن‌ها با برادران مونتاژي خود بزنيم.

معرفي کيا سراتو و هيونداي اکسنت

کيا سراتو، سدان کامپکت (سگمنت C) شرکت کياموتورز محسوب مي‌شود که از سال 2003 تاکنون در چهار نسل به بازارهاي دنيا عرضه شده است. نسل مورد نظر ما، يعني نسل دوم اين خودرو نيز اواخر سال 2008 معرفي شد اما آغاز عرضه گسترده جهاني آن با مدل 2010 بود. اين نسل از کيا سراتو تقريباً هم‌زمان با بازار جهاني به ايران آمد و تا پايان عمر خود يعني سال 2013 در بازار کشور ما حضور داشت.

 

اما سال 2013 پايان حضور اين نسل در بازار ايران نبود و پس از انعقاد برجام و شروع مجدد همکاري برخي از خودروسازان معتبر جهاني با شرکاي ايراني خود، شرکت سايپا نيز در سال 1393 به‌سراغ کيا موتورز رفت و درحالي‌که نسل سوم کيا سراتو، به‌صورت وارداتي در بازار کشور ما عرضه مي‌شد؛ امتياز مونتاژ نسل دوم اين خودرو را در دو نسخه 1.6 ليتري گيربکس دستي و 2 ليتري گيربکس اتوماتيک به‌دست آورد.

کيا سراتو سايپا ابتدا با حذف بسياري از آپشن‌هاي استاندارد نسخه‌هاي وارداتي، روي خط مونتاژ سايپا آمد اما پس از استقبال نسبتاً سرد خريداران از آن، شرکت سايپا در سال 1396 برخي از اين آپشن‌هاي حذف‌شده را در قالب توليد نسخه‌هاي «آپشنال» به اين خودرو بازگرداند. توليد نسخه‌هاي آپشنال، جايگاه کيا سراتو سايپا را به‌ميزان قابل‌توجهي نزد خريداران ايراني ارتقا داد، اما بخت با اين خودرو يار نبود و شروع مجدد تحريم‌ها باعث شد تا سال 1398 آخرين سال توليد اين سدان محبوب کُره‌اي در ايران باشد.

همانطور که اشاره کرديم، کيا سراتو نسل دوم نسخه‌هاي متفاوتي در بازار ايران دارد اما ما در اين مقاله، محبوب‌ترين نسخه يعني نسخه 2 ليتري آپشنال مونتاژ سايپا را بررسي و با هيونداي اکسنت مقايسه مي‌کنيم.

در سمت ديگر، هيونداي اکسنت را داريم که نخستين بار در سال 1994 معرفي شد و تاکنون پنج نسل از آن در بازارهاي جهاني عرضه شده است. هرچند نسل سوم اين سدان ساب‌کامپکت (سگمنت B) هيونداي، حدفاصل سال‌هاي 1383 تا 1390 و با نام هيونداي ورنا روي خط مونتاژ شرکت خودروسازان راين بود اما عمده ايراني‌ها، هيونداي اکسنت را با نسل چهارم آن مي‌شناسند که در سال 2010 معرفي و عرضه جهاني عمده آن از سال 2012 آغاز شد.

نخستين سري هيونداي اکسنت نسل چهارم، حدود دو سال بعد و با مدل 2014 توسط شرکت آسان موتور در بازار کشور ما عرضه شد که عرضه اين نسخه‌هاي وارداتي تا سال 2017 ادامه داشت. تا اين‌که شرکت کرمان موتور پس از برجام، همکاري مجدد خود را با هيونداي آغاز کرد و اين خودرو را در اواخر سال 1396 روي خط مونتاژ خود آورد. هيونداي اکسنت در تيراژ مناسبي توسط کرمان موتور عرضه مي‌شد، اما متأسفانه بازگشت تحريم‌ها باعث شد تا اين سدان جمع‌وجور کُره‌اي حدود يکسال بعد، از بازار ايران خداحافظي کند.

مقايسه کيا سراتو و هيونداي اکسنت از جنبه طراحي

علي‌رغم اين‌که بيش از يک دهه از طراحي نسل دوم کيا سراتو مي‌گذرد، اما اينخودرو کماکان چهره قابل‌قبولي نزد خريداران ايراني دارد. حجم‌پردازي‌هاي منطقي و خطوط کاملاً هماهنگ بدنه، باعث شده‌اند تا ظاهر کيا سراتو از خودروهاي شرق آسيا فاصله بگيرد و يادآور محصولات اروپايي باشد. ضمن اين‌که مواردي مثل خطوط عضلاني کناره‌هاي درب کاپوت و برجستگي لبه درب صندوق‌بار (که شبيه به يک اسپويلر کوچک است)، اين خودرو را در چشم افراد جوان‌تر نيز زيبا جلوه مي‌دهد. کيا سراتو سايپا نيز از روي اندازه کوچک‌تر و طرح متفاوت رينگ چرخ‌ها و هم‌چنين عدم برخورداري از سراگزوز کرومي، به‌راحتي از برادران وارداتي خود متمايز مي‌شود.

طراحي کابين کيا سراتو نيز همان رويه منطقي طراحي بيروني را دنبال مي‌کند و تمامي دکمه‌ها و ادوات کنترلي مورد نياز راننده، با چيدماني منظم در قسمت مياني داشبورد ديده مي‌شوند. طرح المان‌هايي مثل غربيلک فرمان و صفحه نشان‌دهنده‌ها نيز بسيار جذاب است و به راننده يادآوري مي‌کند که قرار است خودرويي اسپرت‌تر را در مقايسه با رقبايي مثل هيونداي الانترا و تويوتا کرولا براند.

هيونداي اکسنت نيز از زبان طراحي يک نسل پيش محصولات هيونداي بهره مي‌گيرد. يعني همان زبان طراحي که با هيونداي سوناتا yf شروع شد و آغازگر دوران زيبايي و تحول محصولات اين خودروساز کُره‌اي بود. از اين‌رو مي‌توان ظاهر کلي اين خودرو را در مقايسه با کيا سراتو، شلوغ‌تر و حتي اندکي به‌روزتر توصيف کرد که مي‌تواند براي خريداران جوان‌تر و هم‌چنين بانوان، جذاب‌تر جلوه کند؛ البته از طرف ديگر، اين طراحي ممکن است زودتر براي بيننده عادي ‌شود و ماندگاري نماي ظاهري رقيب را نداشته باشد.

کابين هيونداي اکسنت نيز با کاربرد خطوط نرم طراحي شده است و در مجموع، ظاهر هماهنگ و کم‌نقصي دارد، اما برخي ريزه‌کاري‌هاي موجود در کابين کيا سراتو، در اين خودرو وجود ندارد و به بيننده يادآوري مي‌کند که با خودرويي ساده‌تر و در يک سگمنت پايين‌تر سروکار دارد.  

مقايسه کيا سراتو با هيونداي اکسنت در بخش قواي محرکه

نسل دوم کيا سراتو در هر دو نسخه وارداتي و مونتاژ سايپا با دو پيشرانه 1.6 ليتري يا 2 ليتري عرضه شده است که البته عمده فروش آن مربوط به نسخه‌هاي 2 ليتري است. ما نيز در اين مقاله نسخه‌هاي 2 ليتري را مدنظر داريم. پيشرانه تنفس طبيعي اين نسخه‌ها که از سيستم پاشش سوخت چندنقطه‌اي (MPI) بهره مي‌برد؛ حداکثر قدرت 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور 194 نيوتن‌متر را توليد و از طريق يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک، روانه محور جلوي اين سدان شرقي مي‌کند. مصرف سوخت ترکيبي و شتاب صفرتاصد رسمي کيا سراتو سايپا با اين قواي محرکه نيز به‌ترتيب برابر با 7.1 ليتر در هر صد کيلومتر و 10.5 ثانيه است.

در مقابل، تمامي نسخه‌هاي هيونداي اکسنت موجود در بازار کشور ما، مجهز به يک پيشرانه 1.6 ليتري تنفس طبيعي با حداکثر قدرت 122 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نيوتن‌متر هستند که به يک گيربکس 4 سرعته اتوماتيک متصل مي‌شود. هرچند اين سدان کوچک ديفرانسيل جلو با مصرف سوخت ترکيبي 6.4 ليتر در هر صد کيلومتر، کم‌اشتهاتر از رقيب خود ظاهر شده است اما با شتاب صفرتاصد 11.4 ثانيه‌اي، در مقابل کيا سراتو حرف چنداني براي گفتن ندارد.

مدل خودرو

کيا سراتو 2 ليتري سايپا (1393-1398)

هيونداي اکسنت کرمان موتور (1396-1397)

پيشرانه

4 سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

4 سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

حجم موتور (cc)

1998

1591

حداکثر قدرت

156 اسب بخار در 6200 دور

122 اسب بخار در 6300 دور

حداکثر گشتاور

194 نيوتن‌متر در 4300 دور

155 نيوتن‌متر در 4200 دور

گيربکس

6سرعته اتوماتيک مجهز به حالت تيپ‌ترونيک

4سرعته اتوماتيک مجهز به حالت تيپ‌ترونيک

مصرف سوخت (ترکيبي)

7.1 ليتر در هر صد کيلومتر

6.4 ليتر در هر صد کيلومتر

شتاب صفرتاصد (ثانيه)

10.5

11.4

حداکثر سرعت

208

190

مقايسه کيا سراتو با  هيونداي اکسنت در بخش امکانات رفاهي

همان‌طور که اشاره کرديم، کيا سراتو نسل دوم ابتدا با آپشن‌هاي خيلي معمولي روي خط مونتاژ شرکت سايپا رفت و خريداران ايراني که خاطره نسخه‌هاي وارداتي را در ذهن داشتند، استقبال چنداني از اين کيا سراتوهاي ساده نکردند. اما ورود نسخه‌هاي آپشنال به‌بازار، بار ديگر ورق را به نفع سايپا برگرداند. کيا سراتو آپشنال سايپا در مقايسه با برادران وارداتي خود، سيستم مالتي‌مديا با مانيتور لمسي و دوربين ديد عقب را به‌صورت استاندارد دارد اما فاقد گرم‌کن صندلي‌هاي جلو، آينه‌هاي جانبي تاشو برقي و آينه مياني الکتروکروميک است.

هيونداي اکسنت نيز تنها در يک تيپ توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ شده است که جزو تيپ‌هاي تقريباً فول‌آپشن اين خودرو به شمار مي‌رود و امکانات رفاهي مناسبي دارد. اما هيونداي اکسنت در مقام مقايسه با کيا سراتو آپشنال، کمي ساده‌تر ظاهر شده است که مي‌توان از مواردي مثل کروز کنترل، روکش چرمي صندلي‌ها و شيفترهاي تعويض‌دنده پشت فرمان به‌عنوان مهم‌ترين کاستي‌هاي آن در برابر رقيب ياد کرد.

تجهيزات

کيا سراتو 2 ليتري آپشنال سايپا (1396-1398)

هيونداي اکسنت کرمان موتور (1396-1397)

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، سنسور نور

مه‌شکن جلو و عقب، سنسور نور، دي‌لايت

سيستمهاي مولتي مديا

پخش MP3، USB، AUX، Ipod، بلوتوث، نويگيشن، 6 بلندگو

پخش USB، AUX، بلوتوث، نويگيشن، 6 بلندگو

صفحه نمايش

8 اينچي لمسي

7 اينچي لمسي

رينگ ها

16 اينچي آلومينيومي

16 اينچي آلومينيومي

آينه

تنظيم برقي آينه‌هاي جانبي

تنظيم برقي آينه‌هاي جانبي

تهويه مطبوع

اتوماتيک

اتوماتيک

صندلي

روکش چرمي صندلي‌ها، تنظيم دستي صندلي‌هاي جلو، تنظيم ارتفاع صندلي راننده

روکش پارچه‌اي صندلي‌ها، تنظيم دستي صندلي‌هاي جلو، تنظيم ارتفاع صندلي راننده

شيشه

شيشه‌هاي برقي (سمت راننده، اتوماتيک)

شيشه‌هاي برقي (سمت راننده، اتوماتيک)

سيستم هاي هشدار دهنده

سنسور پارک عقب

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستيک (TPMS)

ساير امکانات

کي‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، شيفترهاي تعويض‌دنده پشت غربيلک فرمان، دوربين ديد عقب، جلو آمپر سوپر ويژن

کي‌لس استارتر، سانروف، دوربين ديد عقب، فرمان با نيروي کمکي الکتريکي

مقايسه کيا سراتو با  هيونداي اکسنت از جنبه ايمني

در بخش ايمني مقايسه کيا سراتو و هيونداي اکسنت، ورق برمي‌گردد و هيونداي اکسنت به‌لطف ترمزهاي ديسکي در هر دو محور، سيستم کنترل پايداري الکتريکي (ESP) و 6 عدد ايربگ، برتري خود را بر کيا سراتو ديکته مي‌کند. البته تمامي امکانات يادشده در نسخه‌هاي وارداتي کيا سراتو نسل دوم وجود دارد، اما شرکت سايپا لزومي نديده است تا حتي نسخه‌هاي آپشنال را به امکانات ايمني به‌روز مجهز کند و صرفاً به‌دنبال حداقل امکانات لازم براي اخذ مجوز توليد در کشور بوده است.

تجهيزات

کيا سراتو آپشنال سايپا (1396-1398)

هيونداي اکسنت کرمان موتور (1396-1397)

تجهيزات ايمني و حفاظتي

سيستم پيش‌کشنده کمربندهاي ايمني سرنشينان جلو، سيستم ضد سرقت (Immobilizer)

سيستم پيش‌کشنده کمربندهاي ايمني سرنشينان جلو، سيستم ضد سرقت (Immobilizer)

کيسه هوا

راننده و سرنشين جلو (در مجموع 2 عدد)

راننده و سرنشين جلو، جانبي سرنشينان جلو، پرده‌اي سرتاسري (در مجموع 6 عدد)

سيستم‌هاي ترمز و پايداري

ترمزهاي ديسکي در محور جلو و کاسه‌اي در محور عقب، ترمز ضدقفل (ABS)، توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)

ترمزهاي ديسکي در هر دو محور، ترمز ضدقفل (ABS)، توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESC)، سيستم مديريت پايداري خودرو (VSM)

البته کيا سراتو نسل دوم در تست تصادف موسسه NHTSA آمريکا، 5 ستاره ايمني يعني 1 ستاره بيش‌تر از هيونداي اکسنت نسل چهارم به‌دست آورده اما حذف تجهيزات ايمني آن از سوي سايپا، اين برتري را بسيار کم‌رنگ کرده است.

مقايسه کيا سراتو با هيونداي اکسنت در بخش تجربه رانندگي

مقايسه کيا سراتو و هيونداي اکسنت در بخش تجربه رانندگي را طبق رسم هميشگي با بررسي فضاي داخلي شروع مي‌کنيم. کيا سراتو سايپا از نظر ابعاد در يک سگمنت بالاتر از هيونداي اکسنت قرار مي‌گيرد و به‌لطف فاصله بين دو محور 2650 ميلي‌متري خود (يعني دقيقاً 8 سانتي‌متر بيش‌تر از فاصله محوري هيونداي اکسنت) فضاي جادارتري را در اختيار سرنشينان خود قرار مي‌دهد که اين جادارتربودن، در رديف عقب محسوس‌تر است. در بخش صندوق‌بار نيز برتري فضا با کيا سراتو است تا درمجموع، محصول کيا گزينه مناسب‌تري براي استفاده‌هاي خانوادگي باشد. البته هيونداي اکسنت نيز نسبت به ابعاد بدنه و سگمنت خود، فضاي مناسبي در بخش کابين و صندوق‌بار دارد و برتري کيا سراتو به اين معني نيست که هيونداي اکسنت نمي‌تواند نقش يک خودروي خانوادگي را ايفا کند.

کيفيت سواري و راحتي سرنشينان جايي است که هر دو خودروي مورد بحث بسيار نزديک به يکديگر عمل مي‌کنند و سواري نسبتاً نرمي را براي سرنشينان خود به ارمغان مي‌آورند. البته با توجه به ساختار ساده سيستم تعليق عقب در هر دو خودرو و عدم بهره‌گيري از سيستم مستقل چند اتصالي (Multi Link)، مقداري کوبش در دست‌اندازها طبيعي است و نبايستي انتظار سواري خيلي آرام و کم‌تنش از کيا سراتو و هيونداي اکسنت داشته باشيد. ناگفته نماند که کيا سراتو سايپا به‌دليل بهره‌مندي از رينگ کوچک‌تر و در نتيجه فاق بلندتر لاستيک، کمي نرم‌تر از برادران وارداتي خود ظاهر مي‌شود.

در بخش شتاب‌گيري و لذت رانندگي هم کيا سراتو به‌لطف پيشرانه قوي‌تر 2 ليتري و هم‌چنين گيربکس 6سرعته، شانسي براي هيونداي اکسنت با پيشرانه 1.6 ليتري و گيربکس 4سرعته باقي نمي‌گذارد و برخلاف ظاهر آرام‌تر و خانوادگي‌تر خود، جوان‌پسندتر از هيونداي اکسنت عمل مي‌کند.

در زمينه هندلينگ و فرمان‌پذيري نيز مي‌توان در شرايط عادي، نمره تقريباً يکساني به هر دو خودرو داد اما در شرايطي مثل لغزندگي مسير و مانورهاي اضطراري، اين هيونداي اکسنت است که به‌لطف تجهيز به سيستم کنترل پايداري الکترونيکي، برتري را در دست دارد و استرس کم‌تري را به راننده خود وارد مي‌کند.

مقايسه کيا سراتو با  هيونداي اکسنت از نظر بازار فروش و خدمات پس از فروش

چند سالي است که خودروهاي کُره‌اي خود را به خريداران ايراني ثابت کرده‌اند و بازار فروش بسيار خوبي در کشور ما دارند. کيا سراتو و هيونداي اکسنت نيز از اين قاعده مستثني نيستند و هيچ‌کدام به اصطلاح روي دست فروشنده باد نمي‌کنند! البته محصول کيا به‌لطف حضور طولاني‌تر در بازار و سازگاري بيش‌تر با سليقه‌ي خريداران ايراني، از اين نظر وضعيت بهتري نسبت به رقيب خود دارد.

خدمات پس از فروش و قطعات يدکي هر دو خودرو نيز تقريباً در سراسر کشور در دسترس است و از اين بابت جاي نگراني وجود ندارد. البته قطعات يدکي هيونداي اکسنت در مقايسه با قطعات کيا سراتو، قيمت مناسب‌تري دارند.

جمع‌بندي مقايسه کيا سراتو با  هيونداي اکسنت

در پايان مقايسه کيا سراتو و هيونداي اکسنت و با مروري اجمالي بر ويژگي‌هاي هريک از دو خودروي مورد بحث، مي‌توانيم بگوييم که کيا سراتو در فاکتورهاي عملکرد فني، فضاي کابين، امکانات رفاهي و بازار فروش، گزينه برتر اين مقايسه است اما در مقابل، هيونداي اکسنت نيز به چهره به‌روزتر، مصرف سوخت کم‌تر، ايمني بالاتر و قطعات يدکي ارزان‌تر خود مي‌نازد! کيفيت سواري نيز فاکتوري است که مي‌توان در آن نمره يکساني به اين دو رقيب هم‌وطن داد.

به‌عنوان کلام آخر و با توجه به اختلاف اندک قيمت اين دو خودرو در بازار بايستي بگوييم که اگر تنها يک خودرو داريد و علاوه بر ترددهاي روزمره شهري، براي مسافرت نيز از آن استفاده مي‌کنيد؛ کيا سراتو سايپا گزينه مناسب‌تري براي شما خواهد بود اما اگر به‌دنبال يک خودروي دوم هستيد که از آن بيش‌تر براي ترددهاي شهري و مسافرت‌هاي کوتاه استفاده کنيد، هيونداي اکسنت را انتخاب کنيد و تا چند سال از انتخاب خود لذت ببريد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar