تاکید مجمع جهانی اقتصاد بر کربنزدایی خودرو

دنياي اقتصاد/ در پيمان زيستمحيطي پاريس، کشورهاي جهان متعهد شدند که انتشار گازهاي گلخانهاي را تا سال ۲۰۳۰ به نيمه برسانند و تا سال ۲۰۵۰، توليد آن را صفر کنند. رسيدن به اين چشمانداز بلندپروازانه که همتي جهاني را ميطلبد، جز با فعال کردن چرخههاي بازيافت و بهينهکردن توليد، ميسر نيست.
مجمع جهاني اقتصاد در سالهاي اخير بخشهاي مختلف صنايع در جهان را تشويق کرده که براي نجات سريعتر کره خاکي در اين مسير گام بردارند که کربنزدايي از صنعت خودرو از جمله آن است. در همين راستا موسسه مطالعاتي مکنزي با همراهي مجمع جهاني اقتصاد به بررسي راههاي پيش روي صنعت خودروسازي براي اجرايي کردن اين مهم پرداخته است. بنا به گزارش منتشر شده از سوي اين دو مرکز، پرداختن به انتشار گازهاي گلخانهاي و طراحي سياستهاي کربنزدا در صنعت خودرو نيازمند تغييرات اساسي در ساختار توليد و زنجيره عرضه است و علاوه بر زمان، به منابع عظيم سرمايهگذاري نيز محتاج است. در کنار اين مسائل بايد رقابت بين کمپانيهاي خودروسازي را براي قبضه بازار نيز در نظر گرفت که ميتواند مانعي در رسيدن به هدف کربنزدايي در کوتاهمدت باشد. در نشست داووس که هفته گذشته نيز برگزار شد، تاکيد بر مسائل زيست محيطي جزو شش اولويت اصلي جهان تعريف شده بود.
موتور بهينه و توليد کم ضرر
از آنجا که وسايل نقليه با موتورهاي احتراق داخلي موسوم به (ICEVs) ۶۵ تا ۸۰ درصد از گازهاي گلخانهاي را توليد ميکنند، خودروسازان در جهت کربنزدايي از اين صنعت تمرکز خود را بر موتورهاي خودرو قرار دادهاند. همچنين بسياري از کشورها وعده دادهاند که توليد خودروهاي با احتراق داخلي را تا سال ۲۰۴۱ ممنوع کنند. با وجود آنکه نزديک به ۸۰درصد از ميزان توليدي گاز گلخانهاي يک خودرو ناشي از مصرف سوخت موتور است اما ۲۰درصد باقي مانده نيز رقمي قابل توجه است که در فرآيند ساخت مواد اوليه صنعت خودرو توليد ميشود.
در همين راستا مجمع جهاني اقتصاد از کشورها ميخواهد که بر ميزان سوختهاي مصرفي خودروها و در جهت بهينهکردن مصرف سوخت، به اخذ ماليات از توليدکنندگان خودرو و همچنين از خريداران خودروهاي پرمصرف روي آورند. اين گزارش تاکيد ميکند که با طراحي مدلهاي کسب و کار بهينه ميتوان به اهداف توافق زيست محيطي پاريس نزديک شد. آمار بهدست آمده نشان ميدهد که اتحاديه اروپا با کاهش دادن ۵۵درصدي توليد گازهاي گلخانهاي خود در سال ۲۰۲۰ نسبت به ساير مناطق جهان پيشروتر است.
رقابتزدايي در جهت کربنزدايي
موسسه مطالعاتي مکنزي و مجمع جهاني اقتصاد بر اين باورند که کشورهاي جهان براي حرکت کردن در راستاي اهداف توافق پاريس بايد در پنج حوزه با يکديگر وارد همکاري شوند و از رقابت دوري کنند. در نتيجه اکوسيستمي مرکزي طراحي کنند که شامل مباحثي چون چرخه بازيافت، تامين مالي و پولي، ظرفيتسازي، ايجاد شفافيت و همکاري در بخش طراحي ميشود. در حوزه تامين مالي و پولي بودجه لازم براي کربنزدايي، تاکيد ميشود که گرچه اين اقدام سبب کاهش هزينهها به ويژه در طولاني مدت ميشود اما خود بار مالي براي اين صنعت خواهد داشت بهطور مثال ساخت فولاد با هيدروژن، هزينه هنگفتي براي صنعت دارد.
در نتيجه توصيه ميشود که از سرمايههاي عمومي براي تامين مالي چنين حوزههايي استفاده شود. در بخش طراحي نيز تاکيد ميشود که بايد در مراحل طراحي خودرو، به استفاده مجدد از مواد اوليه در پايان طول عمر آن توجه شود که توليد باتري قابلبازيافت از مهمترين دغدغه براي خودروسازان است. اين گزارش تاکيد مي کند که براي استمرار پروسه کربنزدايي بايد شفافيت در تمام اقدامات اتخاذي از سوي خودروسازان اعمال شود. در بحث ظرفيتسازي نيز صنعت خودرو بايد به سوي بهينه کردن کيفيت، زمان و هزينهاي باشد که در ارائه خدمات باشد.