نماد آخرین خبر

مقایسه کوئیک با ساینا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
مقایسه کوئیک با ساینا

باشگاه خبرنگاران/ طي سال‌هاي گذشته، پرايد خودرويي پربرکت براي سايپا به شمار مي‌رفت؛ چراکه نه‌تنها فروش بسيار بالايي در ايران داشت، بلکه پلتفرم آن نيز توسط مهندسان اين شرکت به‌روزرساني شد و چندين مدل جديد بر اساس شاسي آن به مرحله توليد رسيد که ازجمله، مي‌توان به تيبا، ساينا و کوئيک اشاره کرد. در اين مطلب 2 خودروي هم‌خانواده پرايد را به ميدان مي‌آوريم‌ و به مقايسه کوئيک و ساينا مي‌پردازيم.

 

معرفي کوئيک

کوئيک يک هاچ‌بک کوچک شهري است که سايپا در سال ۱۳۹۵ با افتخار تمام از آن رونمايي کرد و با افزودن برخي جزئيات ظاهري به‌اضافه اندکي افزايش ارتفاع، سعي داشت آن را تحت عنوان يک کراس اوور کوچک به بازار کشور معرفي کند. اين خودرو درواقع نمونه فيس‌ليفت تيبا هاچ‌بک به شمار مي‌رود که بر پلتفرم ايکس ۲۰۰ سايپا استوار شده است و ازلحاظ فني، تفاوت چنداني با ساير اعضاي خانواده ايکس ۲۰۰ ندارد. با اين حال، طراحي ظاهري آن نسبتا جذاب‌تر به نظر مي‌رسد و بهره‌مندي از برخي امکانات بيشتر، سبب مي‌شود تا پرداخت مبلغ بالاتر در ازاي خريد اين خودرو نسبت به تيبا ۲، تا حدي منطقي به نظر برسد.

معرفي ساينا

شرکت سايپا حدود ۱۵ سال پس از شروع توليد پرايد، اندکي دست جنباند و محصولي جديد را بر پايه پلتفرم ارتقايافته پرايد موسوم به ايکس ۲۰۰ روانه ميدان ساخت. اين خودرو در ابتدا مينياتور و سپس تيبا ناميده شد. عرضه تيبا در سال ۸۸ کليد خورد و حسب انتظار، مورد استقبال مشتريان دل‌خسته از پرايد قرار گرفت. اما تيبا درواقع آغازگر خواب شيرين سايپا براي دوران پساپرايد بود و در اين راستا، شرکت سايپا طي سال ۹۵ نسخه فيس‌ليفت اين خودرو را تحت عنوان ساينا وارد بازار کرد. ساينا به‌عنوان يک محصول جذاب‌تر از تيبا و به‌مثابه رقيبي در بازه قيمتي پژو ۴۰۵ ايران خودرو پا به ميدان گذاشت و به دليل طراحي ظاهري خوشايندتر، خيلي زود توجه مشتريان را به سوي خود جلب ساخت. لازم به يادآوري است که در اين مقاله به مقايسه ساينا دنده‌اي با کوئيک دستي پرداخته خواهد شد.

 

مقايسه کوئيک با ساينا از نظر طراحي 

ازآن‌جايي‌که هر دو خودروي ساينا و کوئيک به نوعي فيس‌ليفت تيبا صندوق‌دار و هاچ‌بک به شمار مي‌روند، بنابراين فرم کلي نماي جانبي آنها تفاوتي با يکديگر ندارد و صرفا برخي تزيينات بيشتر در نماي جانبي کوئيک منجر به اسپرت‌تر جلوه‌کردن بدنه اين خودرو شده است. با اين حال، در نماي روبه‌روي کوئيک، مي‌توان شاخصه‌هاي جوان‌پسندانه بيشتري را مشاهده کرد؛ به‌ويژه طرح شش‌ضلعي دريچه هواکش روي سپر و حالت لبه‌دار پايين آن که يادآور قطعه اسپليتر در خودروهاي اسپرت است، مي‌تواند هيجان بيشتري را در مشتريان جوان به وجود آورد.

در سمت ديگر، خودروي ساينا طراحي محافظه‌کارانه‌تري را در پيش ‌گرفته و از اين حيث، شاخصه‌هاي خانوادگي را بيشتر سرلوحه کار خود قرار داده است. البته طرح درپوش موتور، گلگيرها و چراغ‌هاي ساينا، تفاوت قابل‌توجهي با کوئيک ندارد و از اين جهت تمايز خاصي بين اين دو خودرو مشاهده نمي‌شود. طراحي نماي پشت کوئيک نيز که شباهت‌هايي به برخي محصولات بي ام و دارد، نسبت به ساينا جذاب‌تر به نظر مي‌رسد و درکل، به‌واسطه فرم هاچ‌بک خود موفق شده است زيبايي بيشتري را بيافريند.

 طرح نماي عقب ساينا نيز در قياس با تيبا بسيار جذاب و امروزي‌تر جلوه مي‌کند؛ اما نسبت به کوئيک اندکي متواضع‌تر احساس مي‌شود و متانت نهفته در آن، قادر است مشتريان بازار کم تنوع ايران را با خود همراه سازد.

 درمجموع، بايد گفت که نمي‌توان به طور دقيق يکي از اين دو خودرو را از لحاظ طراحي ظاهري بر ديگري برتر دانست؛ چراکه ساينا شاخصه‌هاي طراحي خانوادگي بيشتري ارائه مي‌دهد؛ اما کوئيک بر معيارهاي موردنظر جوانان تاکيد افزون‌تري کرده است و سعي دارد تا مشتريان کم سن و سال‌تر خودروهايي مانند پژو ۲۰۶ را به سوي خود بکشاند.

در حوزه طراحي داخلي نيز با وجود آنکه تفاوت‌ها به حداقل مي‌رسد، اما با اين وجود، خودروي کوئيک از برخي به‌روزرساني‌ها به‌ويژه در بخش غربيلک فرمان و تريم داخلي سود مي‌برد که درمجموع، نماي کابين آن را در مقايسه با ساينا دل‌نشين‌تر جلوه مي‌دهد. با اين حال، به طور کلي بايد گفت که کابين هر دو خودرو درواقع از يک نوع ادوات ساخته شده است و از اين لحاظ، تفاوت چندان قابل‌توجهي به ‌جز غربيلک فرمان در اين بين مشاهده نمي‌شود.

پلاستيک خشک، ماده اصلي تشکيل‌دهنده ادوات کابين هر دو مدل است و در هر دو خودرو، با سطح کيفي نسبتا نامرغوب ظاهر شده است. همچنين اختلاف ابعاد کابين اين دو برادر چندان زياد نيست اما با اين وجود، عرض بيشتر کوئيک سبب مي‌شود تا سرنشينان ازلحاظ فضاي شانه‌ها فراغت بيشتري را تجربه کنند. به طور کلي، مي‌توان گفت که گرچه اختلاف زيادي ميان سطح کيفي و نوع طراحي کابين اين دو محصول سايپا احساس نمي‌شود، اما کابين کوئيک از به‌روزرساني‌هاي بيشتري بهره‌مند شده است و درمجموع، دل‌نشين‌تر به نظر مي‌رسد.

مقايسه کوئيک با ساينا ازلحاظ فني

اين دو خودرو ازلحاظ فني تفاوتي با يکديگر ندارند و هر دو از پيشرانه m15 يا همان موتور ارتقايافته پرايد نيرو دريافت مي‌کنند. حداکثر توان خروجي اين پيشرانه ۱۵۰۳ سي‌سي برابر با  ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نيوتن‌متر گشتاور است که به ترتيب، در دور موتور ۵۳۰۰ و ۴۰۰۰ آر پي ام به دست مي‌آيند. يک گيربکس ۵سرعته دستي نيز وظيفه انتقال نيروي اين پيشرانه را به سوي چرخ‌هاي جلو بر عهده‌ گرفته است. ناگفته نماند که شرکت سايپا ساخت مدل‌هاي اتوماتيک اين دو خودرو را نيز در برنامه جاي داده است؛ اما تاکنون شاهد حضور گسترده آنها در بازار نبوده‌ايم. مطالعه جدول زير، تمامي مشخصات فني را در مقايسه کوئيک و ساينا در اختيار شما مي‌گذارد:

ساينا

کوئيک

مدل خودرو

4سيلندر خطي-M15

يورو4

4سيلندرخطي M15 يورو4

پيشرانه

1503 سي‌سي

1503 سي‌سي

حجم موتور

87 اسب‌بخار

87 اسب‌بخار

حداکثر قدرت

128 نيوتن‌متر

128 نيوتن‌متر

حداکثر گشتاور

دستي پنج‌سرعته

دستي پنج‌سرعته

گيربکس

7.02

7.14

مصرف سوخت (ترکيبي)

ليتر در 100کيلومتر

8/12 ثانيه

13 ثانيه

شتاب 0 تا 100

41 ليتر

41 ليتر

ظرفبت باک سوخت

175km/h

160 km/h

حداکثر سرعت

مقايسه کوئيک با  ساينا از نظر امکانات رفاهي

عموما محصولات ارزان‌قيمت سايپا و ايران خودرو سبد امکانات رفاهي خود را تقريبا تهي نگه داشته‌اند و از اين حيث، به هيچ وجه بخشنده ظاهر نمي‌شوند. با اين حال، تغيير سليقه مشتريان به‌علاوه ورود خودروهاي چيني نسبتا پرآپشن و ارزان‌قيمت به بازار، سبب شد تا دو خودروساز بزرگ داخلي نيز دستي به سروگوش امکانات رفاهي محصولات اقتصادي خود بکشند. در همين راستا، شرکت سايپا در حال حاضر دو مدل معمولي و آپشنال ساينا دنده‌اي را در ليست توليدات خود جاي داده است که مدل آپشنال اين خودرو امکانات نسبتا قابل‌قبولي را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد.

 از طرف ديگر، خودروي هاچ‌بک کوئيک با دو مدل دستي و اتوماتيک در سبد توليدات سايپا حضور دارد که در اين بين، مدل اتوماتيک امکانات بيشتري را در دسترس مشتريان مي‌گذارد. با اين حساب، بايد گفت که مدل‌هاي پايه اين دو حريف از لحاظ امکانات رفاهي، برتري خاصي بر يکديگر ندارند و هر دو تقريبا در يک سطح ظاهر شده‌اند. با اين وجود، نمونه آپشنال ساينا نسبت به کوئيک دنده‌اي از آپشن‌هاي بيشتري هم‌چون دوربين عقب، سامانه مالتي‌مديا و… بهره مي‌برد.

کوئيک MT

ساينا آپشنال

خودرو

چراغ جلو هالوژن باقابليت تنظيم ارتفاع/ چراغ مه‎شکن جلو و عقب

چراغهاي جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع / چراغ مه‎شکن جلو و عقب

چراغ

راديوپخش USB

مولتي‌مديا

سيستم صوتي

صفحه نمايش(MFD)

صفحه نمايش

رينگ فولادي 185/60R14

رينگ فولادي يا آلومينيومي 185/60R14

رينگ ها

آينه جانبي برقي

 

آينه‌ جانبي برقي

آينه

تهويه مطبوع نيمه‌اتوماتيک

تهويه مطبوع نيمه‌اتوماتيک

تهويه مطبوع

صندلي راننده شش‌حالته دستي، صندلي سرنشين جلو 4 حالته دستي، صندلي عقب تاشو

صندلي راننده شش‌حالته دستي، صندلي سرنشين جلو 4 حالته دستي، صندلي عقب تاشو

صندلي

 گرم‌کن شيشه عقب / شيشه بالابر برقي جلو و عقب

گرم‌کن شيشه عقب  / شيشه بالابرهاي برقي جلو وعقب

شيشه

 سنسور پارک دنده عقب

سنسور پارک دنده عقب

سيستم هشدار دهنده

بازکردن قفل درب صندوق عقب با ريموت کنترل، دماسنج، طراحي شده برمبناي استاندارد محافظت از عابر پياده

کليد مجهز به ريموت / پشت سري تيلتدار صندلي جلو /  دوربين عقب/ طراحي شده برمبناي استاندارد محافظت از عابر پياده / نمايش دماي محيط بيرون

ساير امکانات

مقايسه کوئيک با ساينا از نظر ايمني

از آنجا که ساختار ساينا و کوئيک تفاوتي با يکديگر ندارد و هر دو نمونه‌هاي به‌روزرساني‌شده پلتفرم پرايد به شمار مي‌روند، بنابراين هيچ‌يک از اين دو بر ديگري برتري ملموسي از لحاظ ايمني ندارد و با توجه به سطح امنيت خودروي پرايد، مي‌توان گفت که نبايد نسبت به ايمني ساينا و کوئيک نيز چندان دل‌خوش بود.

با اين حال، ادعا شده است که در ساخت محصولات پلتفرم X200، از پنل‌هاي مستحکم و ساختار مقاوم‌تري استفاده شده و ايمني اين دست محصولات نسبت به خانواده پرايد بهبود پيدا کرده است. جدول زير را مطالعه کنيد تا با تمامي جزئيات و تجهيزات ايمني ساينا و کوئيک آشنا شويد:

کوئيک MT

ساينا

خودرو

سيستم ضدسرقت / قفل مرکزي / کمربند ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع

 سيستم ضدسرقت / قفل مرکزي / قفل ايمني کودک درب‌ها / کمربند ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع

تجهيزات ايمني و حفاظتي

راننده و سرنشين جلو

راننده و سرنشين جلو

کيسه‌هوا

ABS و EBD

ABS و EBD

سيستم ترمز

مقايسه کوئيک و ساينا از نظر تجربه رانندگي

مقايسه کوئيک و ساينا

مجدداً بايد تاکيد کنيم که اين دو خودرو درواقع ازلحاظ باطني و فني، تفاوتي با يکديگر ندارند؛ بنابراين تجربه رانندگي آنها نيز مشابه يکديگر است و نمي‌توان اختلاف سواري مشهودي بين ساينا و کوئيک يافت. البته تفاوت ابعاد بدنه باعث شده است تا راننده در کابين کوئيک حس بهتري داشته باشد؛‌ به‌ويژه ارتفاع بيشتر کوئيک از سطح زمين، رانندگي خوشايندتري را پديد آورده و ميزان تسلط بر جاده را به ميزان اندکي ارتقا بخشيده است. همچنين نوع غربيلک فرمان کوئيک با طراحي ظاهري اسپرت، باعث مي‌شود تا حس و حال راننده پشت فرمان اين خودرو نسبت به ساينا با هيجان و لذت بيشتري همراه شود.

در بحث شتاب و چالاکي نيز هر دو خودرو تقريبا مشابه ظاهر مي‌شوند و به‌جز انجام مانورهاي معمول رانندگي، نبايد انتظار بيشتري از آن‌ها داشت. عملکرد سيستم تعليق هر دو محصول سايپا از تمايلات اسپرت برخوردار است و با وجود ارائه هندلينگ و پايداري قابل‌قبول در رانندگي‌هاي عادي، ميزان کوبش و ورود ضربات ناشي از سطح جاده به درون کابين چندان رضايت‌بخش نيست و موجب ناخرسندي نسبي سرنشينان خواهد شد. عملکرد ترمزها نيز براي رانندگي عادي شهري يا جاده‌اي مناسب ارزيابي مي‌شود؛ اما به هيچ وجه نبايد در مسيرهاي پرپيچ‌وخم کوهستاني و به‌ويژه در شرايط نامساعد جوي، روي توان اين سيستم حساب ويژه‌اي باز و از سرعت مطمئن تخطي کرد.

مقايسه کوئيک و ساينا از نظر شرايط بازار 

 خودروهاي نسبتا اقتصادي بازار ايران، معمولا مشتريان دست‌به‌نقد فراواني دارند و از اين لحاظ، با مشکلي در بحث فروش مواجه نيستند. ساينا و کوئيک هم هرکدام بازار خريدوفروش مخصوص به خود را دارد و از اين حيث، بايد گفت که رونقي مناسب و تقريبا مشابه را در بازار ايران تجربه مي‌کنند.

جمع‌بندي

 اين دو محصول سايپا ازلحاظ فني، کيفي، تجهيزات و غيره اختلاف زيادي نسبت به يکديگر ندارند و از اين منظر نمي‌توان ارجحيت خاصي براي يکي نسبت به ديگري در نظر گرفت. مهم‌ترين تفاوت ميان اين دو خودرو، طراحي ظاهري و نوع بدنه آن‌ها است؛ بر اين اساس، اگر يک خودروي خانوادگي مجهز به صندوق‌عقب تقريبا جادار با طراحي ظاهري عامه‌پسند را مدنظر داريد، ساينا خودروي بهتري براي شما خواهد بود؛ اما درصورتي که به دنبال يک هاچ‌بک با طراحي ظاهري اسپرت و جوان‌پسندانه‌تر هستيد، قطعا کوئيک مي‌تواند گزينه مطلوب‌تري براي شما باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar