عمر رنو توئینگو در نسل کنونی به پایان میرسد

پدال/ رنو ۵ قرار است پس سالها غيبت دوباره بازگردد. اين هاچبک کوچک که در سال ۱۹۹۶ از خط توليد کنار رفت، بهعنوان بخشي از حملهٔ سبز رنو، بازگشتي الکتريکي خواهد داشت؛ اما بازگشت رنو ۵ با خبري غمانگيز همراه است زيرا از سوي ديگر، هاچبک کوچک توئينگو در پايان عمر اين نسل از خط توليد رنو خارج خواهد شد آنهم عليرغم اينکه در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۳ هزار دستگاه فروش داشته است. اين خبر رسماً توسط رئيس رنو «لوکا دومئو» اعلام شده است. وي در بيانيهاي گفته است که رنو از سگمنت A خارج ميشود زيرا معتقد است که خودروهاي کوچک با پيشرانههاي درونسوز به دليل استانداردهاي سختگيرانهٔ اروپا نهايتاً از بين خواهند رفت.
محدوديتهاي مختلف، سودآوري خودروهاي کوچک را دشوار کردهاند خصوصاً با توجه به مالياتهاي اضافي که براي خودروهاي غير الکتريکي وضع شده است. علاوه بر اين، با پايان يافتن همکاري دايملر و رنو براي توليد توئينگو و اسمارت فورفور در اسلووني، توسعه و توليد نسل بعدي اين هاچبک کوچک فرانسوي هزينهبر خواهد بود. به همين دليل، دايملر هم براي توسعهٔ محصولات آيندهٔ اسمارت به سمت چينيها رفته و جوينت ونچري ۵۰-۵۰ را با جيلي ايجاد کرده است.
با اين اوصاف، توئينگو پس از حدود سي سال و سه نسل، سرانجام بهزودي با خط توليد خداحافظي خواهد کرد. البته با حذف توئينگو، سازندهٔ فرانسوي ميتواند روي رنو ۵ جديد تمرکز کند که در همين سگمنت قرار ميگيرد. در همين حال، رنو ميتواند از محبوبيت نام توئينگو استفاده کند و روزي آنرا بهعنوان مدلي کاملاً جديد و بهاحتمالزياد الکتريکي بازگرداند يعني دقيقاً همان کاري که با رنو ۵ انجام داد.