نماد آخرین خبر

بانک مرکزی به کمک خودروسازان شتافت!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
بانک مرکزی به کمک خودروسازان شتافت!

باشگاه خبرنگاران/ رئيس کل بانک مرکزي براي کمک به صنعت خودرو که آن را فشل ناميد، اقدام به پرداخت وام ۱۵ هزار ميلياردي کرده است.
 
"تأمين مالي به ميزان ۱۰ هزار ميليارد تومان از طريق اوراق گام و ۵ هزار ميليارد تومان از منابع بانک‌ها براي دو خودروساز اصلي کشور در نظر گرفته شده است" اين خبري بود که چند روز پيش همتي رئيس کل بانک مرکزي در بازديد از کارخانه خودروسازي ايران خودرو اعلام کرد.  

اين خبر در حالي گفته شد که اين مقام مسئول در سال‌هاي گذشته ادعا داشت که قرار نيست به خودروسازان کمکي شود، چرا که خودروسازان  نقدينگي را هدر مي‌دهند و فرصت دادن به آن‌ها کاري اشتباه است.

عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي در ۲۸ مهر ۹۸ گفت: در مورد خودرو‌سازي‌ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدينگي را در اختيار خودروسازان قرار بدهيم. به‌دليل اينکه مطمئن بودم مانند سال‌هاي گذشته نقدينگي‌ها را هدر مي‌دهند، اما آن‌ها به ما قول دادند شش ماه بعد همه چيز درست مي‌شود.

او گفت: آن‌ها ۱۰ بار گفته‌اند، شش ماه ديگر درست مي‌شود، اما نه‌تنها درست نشده، بلکه بدتر هم شده‌است، ولي پارسال (۹۷) براي اينکه حسن نيت خودم را نشان دهم، ۴ هزار ميليارد تومان ريالي و ۸۴۰ ميليون يورو به صورت ارزي به آن‌ها اختصاص داديم.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: بعضي بي‌انصافي مي‌کنند و ما را مورد نقد قرار مي‌دهند. من آن زمان به خودروسازان گفتم ۸۴۰ ميليون يورو را به شما مانند ال سي خارجي مي‌دهم و شما سال ديگر اين مبلغ را يا ريالي يا ارزي برگردانيد، اما آن‌ها گفتند چرا ما ريسک نرخ ارز يک سال آينده را بپذيريم، شايد ارز گران شود.

اين مقام مسئول تشريح کرد: به آن‌ها گفتم شما که هر روز قيمت خودرو را بالا مي‌بريد، چرا ريسک نرخ ارز را نمي‌پذيريد! آن ريسک را هم بانک مرکزي بايد بپذيرد! يک سال معطل کردند و اين ارز را نگرفتند. ارز را ما به عنوان بانک مرکزي نمي‌فروشيم، ارز را به بانک عامل مي‌دهيم و آن‌ها مي‌فروشند، بانک عامل هم مي‌خواهد ريال را به نرخ روز به بانک مرکزي بدهد، در نتيجه ارز را فروخت، بنابراين، اين خودروسازان بودند که ريسک را نپذيرفتند، مقصر بانک مرکزي نبود.

همتي ادامه داد: آن‌ها خودشان مي‌خواهند همه چيز به نفع‌شان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزي بگويد چشم؛ تا صحبتي هم مي‌کنيم مي‌گويند اين همه کارگر داريم و اگر آسيب ببينيم، بحران ايجاد مي‌شود. تا کي مي‌خواهيم اين خودروسازي فشل را ادامه دهيم و بانک مرکزي چرا بايد تاوانش را بدهد؟ به ما مي‌گويند شرايط حساس است. ۴۰ سال است که همين حرف را مي‌زنند و مي‌گويند به خودروسازان کمک کنيد. چه زماني مي‌خواهد اين شرايط درست شود، چه زماني اين رويه بايد اصلاح شود.

با اين حال، اکنون رئيس کل بانک مرکزي اينبار با خودروسازان همراه شده و قرار است تا تامين مالي خودروسازان را به گردن بگيرد. همتي بازديد از ايران خودرو گفت که قرار است ۵ هزار ميليارد تومان منابع بانک‌ها براي ۲ خودروساز اختصاص يابد و از طرفي تامين مالي ۱۰ هزار ميلياردي از رطيق اوراق گام را بر عهده بگيرد.

همتي در اين بازديد گفت: برنامه داريم تا خودروسازان بتوانند بر مبناي زنجيره توليد اين ميزان را تامين کنيم، يعني کاري انجام دهيم که منابعي که اختصاص مي‌يابد به انتهاي زنجيره برسد که مواد اوليه هستند.  

اين روند آثار مثبت خود را طي چند ماه آينده خواهد گذاشت. اکنون خودروسازان براي دريافت ارز مشکلي ندارند و قطعه سازان نيز مي‌توانند از طريق تهاتر يا ارز نيمايي مشکلات خود را رفع کنند.  

او ابراز اميدواري کرد، اقدامات آغازشده در صنعت خودروسازي کشور طي سال‌هاي اخير با ثبات و برنامه‌ريزي و تکيه بر توانمندي‌هاي داخلي استمرار و ميزان وابستگي خارجي و ارزبري اين صنعت کاهش يابد.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه استفاده از اوراق گواهي اعتبار مولد (گام) نقش مهمي در تأمين زنجيره توليد خودروسازي ايفا مي‌کند، تأکيد کرد: «گام» ظرفيت بالايي براي تأمين مالي غيرتورمي بخش توليد و صنعت کشور دارد که دستورالعمل‌هاي آن از سال گذشته به شبکه بانکي ابلاغ شده و بر همين اساس، خودروسازان وارد اين عرصه شده‌اند، بنابراين مابقي توليدکنندگان نيز مي‌توانند از اين اوراق که موجبات رشد و جهش توليد را فراهم مي‌آورد استفاده کنند.

تاثيرات پرداخت اين اوراق گام بر بازار خودرو
نعمت الله کاشاني نسب نائب رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو با اشاره به تاثيرات پرداخت اين اوراق گام بر بازار خودرو، گفت: هر چه خودروسازان بتوانند عرضه خودرو را افزايش دهند، قيمت‌ها روند کاهشي خواهد داشت و به مراتب مي‌توان به ارزاني رسيد.  

نائب رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو بيان کرد: پرداخت تسهيلات به خودروسازان باعث مي‌شود آن‌ها بتوانند توليد را افزايش دهند و به مراتب افزايش عرضه خواهيم داشت. اين پرداخت تسهيلات به دليل اين است که دولت سهام ناچيزي در خودروسازان دارد و اينگونه دولت به خودروسازان مي‌تواند کمک کند.  

کاشاني نسب معتقد است، با کمک دولت به خودروسازان مي‌توان اميد داشت که اين صنعت جاني دوباره بگيرد.  

خودروسازان کشور به يک ماشين تورم تبديل شده اند
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثيرات پرداخت اين اوراق گام بر بازار خودرو، گفت: خودروسازان کشور اکنون به يک ماشين تورم تبديل شده اند و هر چقدر ميزان توليد آن‌ها افزايش يابد، تورم نيز بيشتر مي‌شود.  

او بيان کرد: سال گذشته به دليل سوء مديريت ناکارآمد رئيس کل بانک مرکزي، از پرداخت وام به خودروسازان جلوگيري کرد، اما امسال به دليل اينکه به پايان دولت نزديک مي‌شويم اقدام به پرداخت وام کرده است، اما پرداخت اين وام کمکي به صنعت خودرو نمي‌کند. درست است که خودروسازان اين وام را مي‌گيرند، اما همچنان زيان ده خواهند بود و به بحراني جبران ناپذير نزديک مي‌شويم.

اين کارشناس صنعت خودرو تشريح کرد: بنظر مي‌رسد اکنون با توجه به اينکه نقدينگي کم شده است، اقدام به پرداخت اين وام کرده اند واما ممکن است خودروساز نتواند اين وام را پس دهد. خودروسازان اکنون اين توانايي را دارند که روزي ۲ هزار دستگاه خودرو توليد کننده، اين توليد اضافه در آينده با توجه به انصرف مردم از خريد خودرو، دردسر ساز خواهد شد.

زاوه ادامه داد: ۱۵ هزار ميليارد تومان ضرري را جبران نمي‌کند، پرداخت وام باعث ايجاد بدهي اضافي براي خودروساز مي‌شود، با وام نمي‌توان به سود رسيد بلکه با سود مي‌توان زيان را جبران کرد، اکنون بعيد است که خودروسازان قصد بازپرداخت اين وام را داشته باشند، همانطور که گفته شد افزايش توليد باعث افزايش تورم مي‌شود.  

اين کارشناس صنعت خودرو گفت: تنها راه براي رسيدن به سود و جبران ضرر اين است که تورم بالا بماند تا بدهي‌هاي خودروسازان بي ارزش شود. ايران خودرو ديزل در سال ۹۲، ۶۰۰ ميليارد ضرر کرد که مي‌توانست همان زمان در بهترين نقطه شهر ملک خريداري کند و اکنون آن ملک‌ها را بفروشد با سودي که کرده بدهي خود را پس دهد.   

عليرضا رزم‌حسيني وزير صمت در حاشيه جلسه کميسيون صنايع اظهار کرد: موضوع خودرو مورد توجه همه مردم بوده و يک کالاي مورد نياز جامعه است.  برنامه‌اي که ما چندين ماه است در وزارت صنايع آغاز کرده ايم، مبتني بر افزايش توليد است و علي رغم آنکه صنايع کشور در بخش‌هاي مرتبط با خودرو دچار مشکل هستند، اما اين اتفاق به خوبي صورت مي‌گيرد.

رزم حسيني بيان کرد: بسته‌هاي مالي خوبي براي خودرو سازان با کمک بانک مرکزي توافق شده و در حال عملياتي شدن است. نمايندگان حق دارند که طبق قانون از وزرا سوال بپرسند، بنده نيز توضيحاتي ارائه دادم و خوشبختانه روند کاهشي قيمت‌هاي داخلي ادامه دارد.

وي افزود: سياست وزارت صمت همواره مبتني بر رقابتي کردن بازار خودرو و حذف دلالان و واسطه‌هاست که کم کم اين امر مثبت در حال اتفاق افتادن است. خوشبختانه ما حدود ۲۳ درصد رشد در بخش خودرو در شش ماهه دوم سال داشته ايم و تا پايان ارديبهشت ۵۰ درصد افزايش توليد خواهيم داشت.

به نظر مي‌رسد با توجه به ميزان زيان اين کارخانجات شرايط خودروسازان کشور براي دريافت تسهيلات بانکي فراهم نيست، اما با توجه به شرايط وخيم خودروسازان تصميمي است که احتمالا دولت گرفته و خواهان پرداخت تسهيلات بانکي به خودروسازان کشور است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar