خودروهای فولکس واگن و زیرمجموعه آن به کشور وارد نمیشوند
باشگاه خبرنگاران/ بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريکا و بعد از اينکه جو بايدن به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد، اخباري در خصوص مونتاژ و توليد خودروهاي خارجي به کشور در فضاي مجازي منتشر شد، يعني در فاصله خيلي کمي، معدود سايتهايي اقدام به انتشار اخباري مبني بر اينکه قرار است خودروسازان خارجي به ايران بر گردند، کردند.
برخي از اخبار ادعا کردند که سيگنالهايي براي بازگشت خودروسازان خارجي مانند فولکس واگن، بي ام و و رنو ارسال شده است. اما اين اخبار، علامت سوال هايي را در ذهن ايجاد کرد مبني بر اينکه با وجود تحريم ها و ممنوعيت واردات چگونه قرار است خودروسازان خارجي به کشور باز گردند.
اين اخبار روي قيمت خودرو و ارز خيلي تاثير دارد و بازار را دچار نوسان ميکند. ورود اين اخبار به فضاي رسانهاي نيازمند شفافيت دارد. اين خبر سوالاتي را در ذهن ايجاد کرد و همين عامل باعث شد با شخصي که ارتباط نزديکي با روابط اين شرکت دارد، صحبت کنيم.
چطور قرار است خودروسازان ديگر به کشور باز گردند؟
مسيح فرزانه يکي از کارشناسان اين صنعت، گفت: پس از انتشار اخباري مبني بر اينکه قرار است خودروسازان خارجي به کشور باز گردند، آن هم با وجود تحريمها، علامت سوالي در ذهن ها ايجاد شد، اينکه چطور قرار است خودروسازان ديگر به کشور باز گردند؟
او ادامه داد: اينکه مي گويند قرار است اين شرکت خودروسازي به کشور باز گردد، آن هم در بازاري که سيگنال فروش آنچناني ندارد ، شک و شبهه هايي ايجاد کرد. شرکتهايي مانند فولکس واگن اگر بخواهد با ايران ارتباط بگيرد بايد تحريم ها را دور بزند و اين شرکت هيچ گاه اين کار را انجام نخواهد داد. بايد گفت که آلمانيها همه چيز را خيلي خوب مس سنجند و با وجود تحريم ها آنها هيچ گاه اين کار را انجام نخواهند داد.
اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به واسطه ارتباطات شخصي با آقاي دکتر لودوي ( Dr. Christoph Ludewig) مسئوول ارتباطات فولکس واگن، از وضعيت ارتباطي ايران با اين شرکت خودروسازي، مطلع شديم. اين شرکت ادعا کرده است که هيچ ارتباطي با ايران ندارند.
گروه فولکس واگن و تمام برندها به صورت کاملا منطقي و درست و با قوانين بين المللي و صادرات فعاليت را منطبق ميکند. شرکت فولکس واگن يکي از شرکت هايي است که اجازه همکاري با ايران را ندارد. خزانه داري آمريکا بعد از اعمال تحريم ها، شروع به انتشار ليست تحريمها مي کند و برخي از شرکتها و افراد در اين ليست قرار گرفتند که فولکس واگن بر پايه همين ليست، جزو تحريمها قرار گرفته است و تمام فعاليت را کاملا توقف کرده است.
طبق نامه نگاريهاي آقاي کريستوف لودويگ با منابع آگاه در ايران، تنها کاري که تاکيد کرده است، خيلي نزديک به نزديک ارتباطات ايران را مانيتور ميکند و اين شرکت برنامه خاصي براي ورود به بازار ايران ندارند تا زماني که برنامه برجام جديد داشته باشيم.
کشور نيازهاي ارزي مهم تري از واردات خودرو دارد
همتي رئيس کل بانک مرکزي نيز گفت: در خصوص وضعيت واردات خودرو و دادن ارز تخصيصي به آن گفت: در حال حاضر کشور نيازهاي ارزي مهم تري دارد، بنابراين تخصيص ارز به واردات خودرو جزء اولويتها قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نيست.
جديدترين تصميمات در مورد واردات خودرو
مهدي دادفر دبير انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به جديدترين تصميمات در مورد واردات خودرو، گفت: در لايحه بودجه ۱۴۰۰، بخشي از درآمد دولت در باب حقوق ورودي خودروهاي وارداتي و بالغ بر ۲ هزار و ۴۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: اگر بخواهيم با دقت به اين موضوع نگاه کنيم، اين ميزان تقريبا بالغ بر ۳ هزار دستگاه خودرو را پوشش خواهد داد. ۳ هزار دستگاه خودرو وارداتي که اصلا عدد و رقم آنچناني نخواهد بود.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو تشريح کرد: فکر مي کنم دولت صرفا رديف بودجه اي درآمدي خود را در لايحه بودجه حفظ کرده تا بعدها بتواند در مورد آن تصميم بگيرد و اگر اين بودجه در آمدي محقق نشود آسيب آنچناني به بخش هزينه اي دولت وارد نکند. اگر اين موضوع تحقق پيدا کند، يعني موضوع واردات رو به افزايش رود، درآمد آن را مي تواند به درآمدهاي غير قابل شمول اضافه شود و در بخش هاي ديگر که کسري وجود دارد، استفاده شود.
دادفر بيان کرد: طرح واردات خودرو در کميته صنايع مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است که بايد براي راي گيري به صحن بيايد. بايد ديد نمايندگان مجلس به درآمد حاصل از صادرات راي مي دهند يا خير.
او گفت: اگر نمايندگان مجلس به اين موضوع راي دهند، تمام مدارک و اسناد براي تاييد بايد به شوراي عالي انقلاب ارسال شود و آنجا هم بايد ديد شوراي نگهبان چه تصميمي خواهد گرفت. اگر فرض کنيم آنجا هم تاييد شد، از آن پس واردات از نظر قانوني انجام خواهد شد.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو تشريح کرد: نکته مورد توجه اين است که بحث واردات صرفا نمي تواند روي کاغذ انجام شود. در اجرا حداقل زمان ممکن براي فعال شدن فعالان اين حوزه منوط به گرفتن تاييديههاي قانوني از سازمان استاندارد، سازمان محيط زيست، پليس راهور، رايزني با طرف هاي خارجي جهت کسب منابع و مقرره قانوني است، که خود آن يک مقوله جداست و نياز به نيروي انساني بسيار گسترده دارد ، دستاورد اين طرح را زودتر از نيمه سال ۱۴۰۰ نمي بينم.
دادفر ادامه داد:اينکه دولت و مسئولان متوجه شده اند جاي واردات در خودروسازي خالي است، بسيار مهم و اساسي است.
نکات مثبت و منفي واردات خودرو
علي قاسميان کارشناس صنعت خودرو در مورد موضوع واردات خودرو گفت: اصولا يکي از موضوعاتي که آحاد جامعه بر روي آن اتفاق نظر دارند داشتن يک خودروي با کيفيت و در عين حال شيک و زيبا و همچنين برخورداري از حق انتخاب و تنوع بالا حين خريد خودرو است. يکي از ابزارهايي که مي تواند در تحقق اين هدف اثرگذار باشد اتصال به بازارهاي خودروي جهاني و توليد کنندگان متنوع با رويکردها و ديدگاههاي مختلف در توسعه خودرو است.
او ادامه داد: بالطبع ايران نيز از اين موضوع مستثني نيست؛ بنابراين در حالت معمولي يعني در صورتيکه شرايط کشور ما نيز به مانند ديگر کشورهاي دنيا باشد، واردات خودرو به کشور ما نيز مي تواند مثبت و مفيد باشد. اما نکته آنجا است که به خصوص در سالهاي اخير، شرايط کشور ما با ديگر نقاط دنيا متفاوت است؛ بنابراين اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرايطي که به برخي از آنها در ادامه اشاره مي گردد صورت نگيرد نه تنها مفيد نخواهد بود که آسيبهاي جبران ناپذيري را ممکن است موجب شود.
گفتني است؛ حتي بعد از برداشته شدن تحريمها، همچنان بازار خودرو ايران جاي مناسبي براي خودروسازان چيني قرار خواهد گرفت. کارشناسان خودرو معتقد هستند که براي چينيها بازار ايران خيلي مناسب است، چون قرار داد طولاني مدت با صنعت ايران دارند و قيمتها رقابتيتر خواهد بود تا اينکه خوردويي با برند اروپايي بيايد.