logo

تویوتا از یک رقم خیره کننده دیگر هم گذشت

منبع
سايپا نيوز
بروزرسانی
تویوتا از یک رقم خیره کننده دیگر هم گذشت

سايپا نيوز/ توليد تويوتا در بازار آمريکا با خودروي ميني ون سيينا از رقم 30 ميليون دستگاه گذشت.

خودرويي که اين افتخار خاص را براي کمپاني خودروسازي ژاپني تويوتا،‌ رقم زد، يک ميني ون مدل 2021 سيينا Sienna بود که قواي محرکه آن هيبريدي است و گويي فقط بنزين را بو مي کشد [مصرف آن به شدت کم است].

تويوتا در بازار آمريکا در کارخانه پرينستون در ايالات اينديانا از رقم 30 ميليون دستگاه گذشت. اين کمپاني ژاپني در ايالات متحده 10 کارخانه توليدي دارد البته اگر کل آمريکاي شمالي را در نظر بگيريم، 4 کارخانه ديگر هم دارد و به نوعي 60 سال است که در اين بازار خودرو توليد مي کند. با اين که خيلي متزلزل و لرزان شروع کرد اما به نظر مي رسد که حالا به قدر کافي جان گرفته و بدون توقف باقي خواهد ماند. سال گذشته تويوتا دوباره عنوان پرفروش ترين خودروساز دنيا را از فولکس پس گرفت و حدود 9.5 ميليون دستگاه در بازار جهاني خودرو فروخت.

البته اين رقم با احتساب زيربرندهاي لکسوس و دايهاتسو به دست آمده است. در سال 2020 از 9.42 ميليون دستگاه، 2.1 ميليون آن در بازار آمريکا به فروش رسيده است. از هر 6 دستگاه خودروي فروخته شده تويوتا، حداقل 1 دستگاه هيبريدي بوده است. فقط بين سال 2017 تا 2021، تويوتا در آمريکا 13 ميليارد دلار ديگر سرمايه گذاري کرده که حاصل آن 6500 شغل جديد بوده و معني آن اين است که اين شرکت به اين سادگي در بازار آمريکا متوقف نخواهد شد.

تويوتا انتظار افزايش سود براي سال مالي آينده را 54 درصد پيش بيني کرده و در حالي که اکثر خودروسازان دنيا با پديده کمبود شديد تراشه و پردازشگر مواجه هستند اين شرکت ژاپني مي گويد که تا چهار ماه ديگر هم ذخيره تراشه هايش تمام نمي شود و به احتمال زياد اين کمبود شديد دامن تويوتا را نخواهد گرفت.

اين در حالي است که جنرال موتورز در آمريکا پيش بيني کرده است که در طي شش ماه آينده به دليل کمبود تراشه، اين شرکت زياني معادل 2 ميليارد دلار را متحمل خواهد شد.

به احتمال زياد تا افزايش ظرفيت و جبران کمبود، حداقل تا تابستان پيش رو مشکل کمبود تراشه و پردازشگر بر بازار خودروي جهاني حاکم خواهد بود. حتي شرکت هاي ژاپني ديگر مثل نيسان و هوندا هم از اين کمبود شديد در امان نمانده اند.

تويوتا پيش بيني کرده است که در سال 2021 رقم فروش جهاني آن به 9.73‌ ميليون دستگاه برسد که حدود 3.3 درصد رشد خواهد کرد. اين در حالي است که در سال 2019 رقم فروش تويوتا به 10.46 ميليون دستگاه رسيده بود اما صنعت خودروي جهاني با پديده کرونا مواجه شد و به طور کلي صنعت خودروي جهاني در سال 2020 با حدود 10 درصد کاهش فروش رو به رو شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره