پدال/ در روزگاری نه‌چندان دور خودروهایی تولید شدند که با دیگر خودروهای کاربردی تفاوت زیادی داشتند.

خودروهایی که برای لذت خالص رانندگی تولید شدند تا جوانان آن زمان را به خود جلب کنند. خودروهایی که در تاریخ ماندگار شدند و بعضاً تا همین امروز نیز تولید شده و تقاضای خوبی برای آن‌ها وجود دارد؛ آن هم فقط به یک دلیل: عشق!

اگر به سال‌های دور دهه ۵۰ برگردیم با خودروهای به اصطلاح هات-راد (Hot-Rod) آشنا می‌شویم که از انصاف نگذریم بسیار دوست‌داشتنی هستند؛ اتومبیل‌هایی هات-راد خوانده می‌شوند که لوازم تزئینی و رفاهی آن‌ها را جدا کرده و فضای به وجود آمده و وزن کاسته شده را به جایگزین کردن پیشرانه‌های بزرگتر و قدرتمندتر یا تیون کردن پیشرانه و لوازم دیگر اختصاص می‌دادند.

سپس در دهه‌های بعد، فورد ماستنگ را متولد کرد، شورولت کامارو را، داج از چارجر تا دارت را عرضه می‌کرد، پلیموث، …، پونتیاک؛ در اروپا جولیا، استراتوس، ای-تایپ و… و همین‌طور داتسون ۲۴۰z، اسکای‌لاین، سوپرا و…



به عقیده نگارنده این سالها بهترین زمان “ماشین بازها” بود؛ خودروهای اسپرتی ساخته شدند با کمترین تکنولوژی و از نظر عملکرد ساده اما با پیشرانه‌های قدرتمند و توانستند راننده‌های قابلی را پرورش دهند که امروز کمتر می‌بینیم.

اما هدف این مقاله معرفی سرگرم کننده‌ها یا به اصطلاح فان ترین خودروهایی ست که تاکنون ساخته شده‌اند.


۱. مزدا mx-5 میاتا

mx-5 در زمان اولین معرفی غوغایی بین هواداران خودروهای اسپرت به پا کرد؛ هنوز هم در دسترس ترین اسپرتِ موجود است. ترکیب وزن بسیار کم، قدرت مناسب که از ۱۱۵ اسب بخار در حال حاضر به حدود ۱۵۰ اسب رسیده است، فرمان‌پذیری استثنایی، گیربکس دستی، قابلیت تیون کردن و از همه مهم‌تر سقف جمع شونده. همه این‌ها در یک پکیج جمع‌وجور، محور محرک عقب و به‌عنوان یک خودروی خالص از تکنولوژی‌های پیچیده، مهارت راننده را محک میزند.

 


۲. لوتوس الیز

الیز، این زاده شده در پیست کوچک با پیشرانه میانی تویوتا ۱.۸ لیتری ۲۲۰ اسبی به همراه مشتقات قدرتمندتر با وزن ۹۰۰ کیلوگرمی دومین خودروی این فهرست است. خودروی پیست محور تیز و فرزی که ۰-۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در حدود ۴.۵ ثانیه می‌افزاید و نیروی رو به پایین ۱۲۵kg را در سرعت ۲۲۵km/h تولید می‌کند، کمترین سطح تکنولوژی کمک‌راننده را در میان خودروهای اسپرت داراست که همین موضوع به جذابیت رانندگی با گیربکس دستی ۶ سرعته آن می‌افزاید.

 
 

۳. فولکس واگن گلف GTI Mk1

چه چیزی لذت‌بخش‌تر است از راندن یک گلف ۸۱۰ کیلوگرمی که در نمونه‌های اولیه ۱۰۸ اسب بخار نیرو را به گیربکس ۴ سرعته دستی و در نهایت به چرخ‌های جلو می‌فرستد؟

شاید شما یک پورشه ۹۱۱ را ترجیح بدهید اما هیچ چیز جای ویراژ دادن یا قسر در رفتن از ترافیک‌های شهر را نمی‌گیرد؛ و محفظه پیشرانه آن‌قدر فضا در اختیار شما می‌گذارد که یک موتور ۶ سیلندر را در آن جا بدهید.

شما می‌توانید هرکاری با این خودرو بکنید، او شما را تنها نخواهد گذاشت.

 
 

۴. هوندا سیویک Si نسل پنجم

شاید گلف را دوست نداشته باشید که البته بعید می‌دانم، ولی از سیویک مدل ۹۵VTEC نمی‌توانید به‌راحتی بگذرید.

این خودرو را شاید بتوان همزاد ژاپنی گلف دانست که طیفی از قدرت‌های ۱۲۵ تا ۱۶۸ اسب بخار را در اختیار شما می‌گذارد.

اگر به قابلیت‌های این شوالیه باور ندارید، چرا یوتیوب را باز نمی‌کنید؟

 
 

۵. سوزوکی جیمنی

همه چیزهای جالب روی جاده اتفاق نمی‌افتند؛ به بیرون از جاده سری بزنیم.

شاید شما از آن دسته آدم‌ها باشید که ماجراجویی در محیط بکر و گِلی شدن را ترجیح بدهید؛ بنابراین یک سوزوکی جیمنی ۱.۵ لیتری با گشتاور ۱۴۰N.m با وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی، فاصله محوری ۲۲۵ cm، شاسی نردبانی و دیفرانسیل قفل شونده، گزینه مناسبی برای شماست.

البته جیپ رانگلر هم آفرودر توانایی ست ولی جیمنی جالب‌تر به نظر می‌رسد. این‌طور نیست؟

شما چه اتومبیل‌هایی را به این لیست اضافه می‌کنید؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar