نماد آخرین خبر

با سرگرم‌کننده‌ترین خودروها آشنا شوید

منبع
پدال
بروزرسانی
با سرگرم‌کننده‌ترین خودروها آشنا شوید

پدال/ در روزگاري نه‌چندان دور خودروهايي توليد شدند که با ديگر خودروهاي کاربردي تفاوت زيادي داشتند.

خودروهايي که براي لذت خالص رانندگي توليد شدند تا جوانان آن زمان را به خود جلب کنند. خودروهايي که در تاريخ ماندگار شدند و بعضاً تا همين امروز نيز توليد شده و تقاضاي خوبي براي آن‌ها وجود دارد؛ آن هم فقط به يک دليل: عشق!

اگر به سال‌هاي دور دهه ۵۰ برگرديم با خودروهاي به اصطلاح هات-راد (Hot-Rod) آشنا مي‌شويم که از انصاف نگذريم بسيار دوست‌داشتني هستند؛ اتومبيل‌هايي هات-راد خوانده مي‌شوند که لوازم تزئيني و رفاهي آن‌ها را جدا کرده و فضاي به وجود آمده و وزن کاسته شده را به جايگزين کردن پيشرانه‌هاي بزرگتر و قدرتمندتر يا تيون کردن پيشرانه و لوازم ديگر اختصاص مي‌دادند.

سپس در دهه‌هاي بعد، فورد ماستنگ را متولد کرد، شورولت کامارو را، داج از چارجر تا دارت را عرضه مي‌کرد، پليموث، …، پونتياک؛ در اروپا جوليا، استراتوس، اي-تايپ و… و همين‌طور داتسون ۲۴۰z، اسکاي‌لاين، سوپرا و…



به عقيده نگارنده اين سالها بهترين زمان “ماشين بازها” بود؛ خودروهاي اسپرتي ساخته شدند با کمترين تکنولوژي و از نظر عملکرد ساده اما با پيشرانه‌هاي قدرتمند و توانستند راننده‌هاي قابلي را پرورش دهند که امروز کمتر مي‌بينيم.

اما هدف اين مقاله معرفي سرگرم کننده‌ها يا به اصطلاح فان ترين خودروهايي ست که تاکنون ساخته شده‌اند.


۱. مزدا mx-5 مياتا

mx-5 در زمان اولين معرفي غوغايي بين هواداران خودروهاي اسپرت به پا کرد؛ هنوز هم در دسترس ترين اسپرتِ موجود است. ترکيب وزن بسيار کم، قدرت مناسب که از ۱۱۵ اسب بخار در حال حاضر به حدود ۱۵۰ اسب رسيده است، فرمان‌پذيري استثنايي، گيربکس دستي، قابليت تيون کردن و از همه مهم‌تر سقف جمع شونده. همه اين‌ها در يک پکيج جمع‌وجور، محور محرک عقب و به‌عنوان يک خودروي خالص از تکنولوژي‌هاي پيچيده، مهارت راننده را محک ميزند.

 


۲. لوتوس اليز

اليز، اين زاده شده در پيست کوچک با پيشرانه مياني تويوتا ۱.۸ ليتري ۲۲۰ اسبي به همراه مشتقات قدرتمندتر با وزن ۹۰۰ کيلوگرمي دومين خودروي اين فهرست است. خودروي پيست محور تيز و فرزي که ۰-۱۰۰ کيلومتر در ساعت را در حدود ۴.۵ ثانيه مي‌افزايد و نيروي رو به پايين ۱۲۵kg را در سرعت ۲۲۵km/h توليد مي‌کند، کمترين سطح تکنولوژي کمک‌راننده را در ميان خودروهاي اسپرت داراست که همين موضوع به جذابيت رانندگي با گيربکس دستي ۶ سرعته آن مي‌افزايد.

 
 

۳. فولکس واگن گلف GTI Mk1

چه چيزي لذت‌بخش‌تر است از راندن يک گلف ۸۱۰ کيلوگرمي که در نمونه‌هاي اوليه ۱۰۸ اسب بخار نيرو را به گيربکس ۴ سرعته دستي و در نهايت به چرخ‌هاي جلو مي‌فرستد؟

شايد شما يک پورشه ۹۱۱ را ترجيح بدهيد اما هيچ چيز جاي ويراژ دادن يا قسر در رفتن از ترافيک‌هاي شهر را نمي‌گيرد؛ و محفظه پيشرانه آن‌قدر فضا در اختيار شما مي‌گذارد که يک موتور ۶ سيلندر را در آن جا بدهيد.

شما مي‌توانيد هرکاري با اين خودرو بکنيد، او شما را تنها نخواهد گذاشت.

 
 

۴. هوندا سيويک Si نسل پنجم

شايد گلف را دوست نداشته باشيد که البته بعيد مي‌دانم، ولي از سيويک مدل ۹۵VTEC نمي‌توانيد به‌راحتي بگذريد.

اين خودرو را شايد بتوان همزاد ژاپني گلف دانست که طيفي از قدرت‌هاي ۱۲۵ تا ۱۶۸ اسب بخار را در اختيار شما مي‌گذارد.

اگر به قابليت‌هاي اين شواليه باور نداريد، چرا يوتيوب را باز نمي‌کنيد؟

 
 

۵. سوزوکي جيمني

همه چيزهاي جالب روي جاده اتفاق نمي‌افتند؛ به بيرون از جاده سري بزنيم.

شايد شما از آن دسته آدم‌ها باشيد که ماجراجويي در محيط بکر و گِلي شدن را ترجيح بدهيد؛ بنابراين يک سوزوکي جيمني ۱.۵ ليتري با گشتاور ۱۴۰N.m با وزن ۱۱۰۰ کيلوگرمي، فاصله محوري ۲۲۵ cm، شاسي نردباني و ديفرانسيل قفل شونده، گزينه مناسبي براي شماست.

البته جيپ رانگلر هم آفرودر توانايي ست ولي جيمني جالب‌تر به نظر مي‌رسد. اين‌طور نيست؟

شما چه اتومبيل‌هايي را به اين ليست اضافه مي‌کنيد؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره