اعتراض سرخ پوستان به استفاده از نام قبیله آنها در محصولات جیپ

سايپا نيوز/ رئيس قبيله چروکي از جيپ خواست که ديگر از نام اين قبيله براي خودروهاي شاسي بلند خود استفاده نکند.
چاک هوسکين جونيور Chuck Hoskin Jr. رئيس ملت چروکي از جيپ مي گويد، افتخاري نيست که نام قبيله آنها روي يک خودرو حک شود و جيپ هم در پاسخ گفته است از گفت و گوي محترمانه و باز با ملت چروکي و رئيس آن قبيله استقبال مي کند.
اما حالا 45 سال است که ديگر نام گرند چروکي با نام و نشان جيپ گره خورده و حداقل دو محصول جديد بلندقامت اين برند را با چروکي مي شناسند و حتي اگر از حالا هم ديگر اين نام روي محصولات جديد گذاشته نشود، با شنيدن نام چروکي مردم دنيا ياد جيپ مي افتند و شايد خيلي ها هيچ ايده اي ندارند که اين نام از قبيله اي سرخ پوستي الهام گرفته شده است. در حقيقت گرند چروکي پرفروش ترين محصول برند جيپ به حساب مي آيد که شاسي بلند تمام قامت است و در نامگذاري شاسي بلند اندازه متوسط آن واژه گرند به کار نرفته است.
چاک هوسکين جونيور در درخواست خود گفته است: «من فکر مي کنم به روز يا عصري از تاريخ در اين کشور رسيده ايم که هر دو بنگاه اقتصادي و تيم هاي ورزشي بايد استفاده از نام هاي آمريکايي هاي بومي [سرخ پوستان] براي نامگذاري، تصاوير و مسکات ها [شخصيت هاي کارتوني يا نمادهاي تبليغاتي]، محصولات، پوشيدني ها و به طور کلي لوازم ورزشي خودداري کنند. ما اطمينان داريم که نيت آنها خوب بوده است اما براي ما افتخار نمي آورد که نام ما در پهلوي يک خودرو حک شود.»
اين اظهار نظر را ابتدا کار اند درايور Car and Driver منتشر کرد و در سي ان بي سي هم منتشر شد. هوسکين انتظار ندارد که يک شبه اين نامگذاري کنار گذاشته شود اما مي گويد ملت چروکي استفاده از نام خود را نمي پذيرد و نمي بخشد.
در مصاحبه با سي ان بي سي رئيس قبيله چروکي گفت: «در مورد کمپاني جيپ، نوع نگاه آنها اين است که چند دهه از اين نام استفاده کرده اند و نيت آنها خير بوده و باورشان اين بوده که براي مردم چروکي افتخار به وجود مي آورند. اما من موافق نيستم، قبيله ما مدتي طولاني تر با اين نام شناخته شده است، اين نام براي قبيله ما پيش از تاريخ نگاشته شده بشر وجود داشته است.»
جيپ هم که از گفت و گو و حل اختلاف به روش احترام آميز استقبال کرده مي گويد که در انتخاب نام وسواس زيادي به خرج مي دهد و اين نام را به پاسداشت «نجابت، دلاوري و غرور» اين ملت انتخاب کرده است.
بعد از انتشار اين خبر، به اين قبيله پيشنهاد شده است که استفاده کنندگان از نام اين قبيله «حق استفاده از نام» را به شکل مالي جبران کنند که رئيس اين قبيله آن را «دردسرساز» توصيف کرده و گفته است: «مشوق هاي مالي و هر آن چه که ماهيتي مشابه آن داشته باشد، چاره اي براي رفع مشکل اصلي نيست.»
مشکل اصلي استفاده از نام نژادها و کليشه سازي و ايجاد کاراکتر هاي کارتوني و مضحک است و بسياري از کمپاني ها و تيم هاي ورزشي نيز با اين عقيده موافق هستند و به تدريج استفاده از اين نامگذاري ها را متوقف خواهند کرد.
اما اين اعتراض مي تواند سرآغاز تغييرات در نام ها به ويژه در محصولات غذايي هم باشد. برندهايي مثل عمه جمايما Aunt Jemima و عمو بن Uncle Ben’s هم تصميم گرفته اند استفاده از نام هاي سرخ پوستي [آمريکايي هاي بومي] را در بسته بندي هاي خود متوقف کنند.
تيم هاي ورزشي مثل بيسبالِ ليگ برتر از جمله کليولند ايندينز Cleveland Indians (ايندينز به زبان انگليسي به معني سرخ پوست است و ريشه کلمه به زماني برمي گردد که اروپايي ها به قصد خريد ادويه به سمت هندوستان سفر کردند اما از آمريکا سر در آوردند و با قبايل آمريکاي بومي مواجه شدند و تصورشان اين بود که آنها هندي هستند و براي همين اين نام از آن زمان باقي مانده است) و تيم فوتبال ملي که قبلاً رداسکين Redskin [سرخ پوست] نام داشت که اکنون نام خود را به واشنگتن تغيير داده است.
جيپ از سال 1992 نسل جديد خودروي شاسي بلند تمام قامت خود را گرند چروکي گذاشته بود که سه رديف صندلي دارد. استفاده از نام چروکي در جيپ هم از سال 1974 شروع شد. از سال 2002 استفاده از اين نام متوقف شده بود اما دوباره از سال 2013 از سرگرفته شد.
آن چه بيشتر از همه اين قبيله را آزار مي دهد، شخصيت هاي مضحک، مسکات ها و شخصيت هاي کارتوني توهين آميز است و اين که حتي خود جيپ در هيچيک از سال هاي گذشته هنگام نامگذاري با اين قبيله مشورت نکرده است.