برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

همکاری برای عبور از تنگنا/ قوای محرکه مشترک در جیلی و ولوو

منبع
سايپا نيوز
بروزرسانی
همکاری برای عبور از تنگنا/ قوای محرکه مشترک در جیلی و ولوو

سايپا نيوز/ حالا که جيلي و ولوو قرار نيست در هم ادغام شوند، به فکر سرمايه گذاري مشترک در توليد قواي محرکه خودرو افتاده اند.

شرکت خودروسازي چيني جيلي و خواهر سوئدي آن ولوو، ديگر طرح هاي ادغام اين دو شرکت را دنبال نمي کنند اما به بسط و گسترش همکاري در زمينه خودروهاي برقي علاقه مند هستند.

يک سال پيش، اين دو کمپاني صحبت از ادغام ولوو در جيلي مي کردند تا ولوو بتواند در بازار سهامي عام در دسترس همگان قرار گيرد،‌ مخصوصاً در شرايطي که خودروسازان جهاني به دنبال تشکيل اتحاد هستند و دليل آن هم دوران سخت گذار از خودروهاي بنزيني به برقي است و خودروسازان نياز شديدي به سرمايه گذاري دارند و تقريباً هيچ خودروسازي در دنيا به تنهايي توان عبور از اين تنگناي سخت را ندارد. قوانين آلايندگي هر سال سخت تر مي شوند و رقابت در عرصه خودران ها [خودروهايي که نياز به راننده ندارند] هر سال پيچيده تر و سخت تر مي شود.

حالا که برنامه هاي ادغام ولوو در جيلي بعد از «بررسي دقيق گزينه هاي موجود» فعلاً منتفي شده، قرار است هر دو شرکت ساختار بنگاهي جداگانه موجود خود را حفظ کنند اما براي کاهش هزينه تحقيق و نوآوري، کمپاني جديدي تأسيس مي کنند که در آن عمليات توليد قواي محرکه به صورت مشترک انجام شود. اين شرکت جديد از همين سال 2021 به مرحله عملياتي مي رسد و قرار است اين شرکت موتور، سامانه انتقال قدرت [گيربکس] و سامانه هاي هيبريدي بنزيني-برقي را براي هر دو کمپاني تأمين نمايد و اگر خودروساز ديگر هم تمايل داشت براي آنها نيز تأمين شود.

هاکان ساموئلسن Hakan Samuelsson مدير عامل ولوو در يک کنفرانس خبري مشترک با جيلي گفت: «باور راسخ دارم که اين ترکيب بهترين حالت است و براي هر دو کمپاني بهتري راه رو به جلو است.»

در اين کنفرانس خبري از مدير عامل ولوو سؤال شد که آيا سهام ولوو در بازار بورس در معرض خريد همگان قرار مي گيرد که در جواب گفت هنوز در حال حاضر برنامه اي براي آن وجود ندارد.

اين دو کمپاني ناچار هستند تمرکز خود را روي توسعه يا برون سپاري يا منبع يابي براي نسل جديد فناوري ها قرار دهند، فناوري هايي از قبيل «متصل بودن» [به شبکه هاي اينترنتي]، خودران، اشتراک سواري، برقي سازي و غيره.

با اين که ادغام ولوو در جيلي منتفي است دو شرکت از انتشار جزئيات در مورد ميزان کاهش هزينه در اثر همکاري مشترک، خودداري مي کنند.

حاصل تحقيقات و نوآوري مشترک جيلي و ولوو پلتفرم توليد محصول جديدي است که نام آن را «معماري مدولار فشرده» Compact Modular Architecture (CMA)  گذاشته اند. روي اين پلتفرم مي توانند انواعي از خودروهاي جمع و جور طراحي کنند و با وجودي که چيدمان آن به چيدمان مکانيکي شباهت دارد،‌ اما سرعت آن بيشتر و هزينه هاي آن کمتر است.

خودروسازي جيلي همچنين در شبکه ي فروش ولوو شريک مي شود تا بتواند برند مشترک لينک اند کو Lynk & Co را تقويت کند.

سال 2020، تعداد فروش برند جيلي به رقم 1.32 ميليون دستگاه رسيد و رقم فروش برند ولوو به 661,713 دستگاه رسيد.

جيلي برنامه ريزي کرده است که سرمايه خود را 20 ميليارد يوآن (2.93 ميليارد دلار) افزايش دهد و اين کار را از فروش سهام عام خود در بازار شانگهاي انجام مي دهد که شباهت زيادي به نسدک در نيويورک دارد. گويي شنگ يويي Gui Shengyue مدير عامل جيلي اعتقاد دارد که اين افزايش سرمايه تأثيري در همکاري هاي جديدش با ولوو ندارد.

شايد اين موضوع ارزش يادآوري داشته باشد که گروه هولدينگ ژيجيانگ جيلي Zhejiang Geely Holding Group که در ايالت هانگژوي چين مستقر است، کمپاني مادر خودروسازي جيلي است و در سال 2010، شرکت خودروسازي ولوو کارز را از فورد موتور آمريکا خريد. هولدينگ ژيجيانگ جيلي همچنين در شرکت دايملر [کمپاني مادر مرسدس بنز] و شرکت خودروسازي مالزيايي پروتون هم سهم دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره