معرفی غولپیکرترین هواپیماهای جهان

ايران جيب/ صنعت هواپيماسازي در تاريخ خود هواپيماهاي غولپيکر باري و مسافري متفاوتي را روانه آسمانها کرده است. در اين گزارش تصويري با غولپيکرترين هواپيماهاي جهان آشنا ميشويد:
اسکيلد کامپوزيتس استراتولانچ
طول بالهاي اين هواپيماي شش موتوره ۱۱۷ متر و طول بدنه اين هواپيماي باري ۷۳ متر با ارتفاع ۱۵ متر است. اين هواپيما ميتواند باري به وزن ۲۲۶ تن را در مسافت يک هزار و ۸۵۲ کيلومتر حمل کند.
آنتونوف AN-۲۲۵
براي اين هواپيماي آنتونوف نام "رويا" (Mrija) انتخاب شده است؛ هواپيماي باري ششموتوره که طول بالهايش به ۸۸ متر و ۴۰ سانتيمتر، ارتفاع ۱۸ متر و ۲۰ سانتيمتر و طول بدنه آن به ۸۴ متر ميرسد. اين هواپيما ۲۴۰ رکورد جهاني را در اختيار دارد که يکي از آنها حمل تجهيزات خط لوله نفت به وزن ۲۴۷ تن از پراگ به تاشکند در سال ۲۰۰۴ است.
ايرباس A 380
بزرگترين هواپيماي خانواده ايرباس که در سال ۲۰۰۵ در خدمت ايرلاينهاي مسافربري درآمد؛ هواپيمايي که طول بالهاي آن ۷۹ متر و ۸۰ سانتيمتر است، طول بدنه آن ۷۲ متر و ۸۰ سانتيمتر و ارتفاع آن ۲۴ متر و ۱۰ سانتيمتر است. اين هواپيما داراي بردي بيش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ کيلومتر است. ايرباس توليد اين هواپيما را به علت غير اقتصادي بودن متوقف کرده است.
آنتونوف ۱۲۴
اين هواپيما داراي چهار موتور توربوفن در زير دو بال است. فاصله دو نوک بال آن به ۷۳ متر و ۳۰ سانتيمر ميرسد، طول بدنه آن بيش از ۶۹ متر است و ارتفاع هواپيما بيش از ۲۱ متر است. نخستين پرواز آنتونوف ۱۲۴ در سال ۱۹۸۲ انجام شد و کاربرد تجاري آن از سال ۱۹۸۶ شروع شده است.
بوئينگ ۷۴۷–۸
بوئينگ ۷۴۷–۸ يکي بزرگترين هواپيماي تجاري است که در آمريکا ساخته شده و با ۷۶ متر و ۳۰ سانتيمر طول، يکي از بزرگترين هواپيماهاي مسافربري جهان بوده است. اين هواپيما با سرعت ۹۱۷ کيلومتر در ساعت ميتواند مسافت ۱۴ هزار و ۸۰۰ کيلومتر را طي کند. طول بالهاي آن ۶۸ متر و ۵۰ سانتيمتر و ارتفاع هواپيما بيش از ۱۹ متر است.
لاکهيد سي-۵ گالکسي
لاکهيد سي-۵ گالکسي بزرگترين هواپيماي ترابري نظامي موجود در نيروي هوايي آمريکا است. اين هواپيما ميتواند با سرعت ۸۳۳ کيلومتر در ساعت ۶۰ تن بار را به مسافت ۹ هزار و ۷۲۳ کيلومتر طي کند. طول بالهاي هواپيما بيش از ۶۷ متر است. طول بدنه بيش از ۷۵ متر و ارتفاع هواپيما نزديک به ۲۰ متر است.
ايرباس بلوگا ايکسال
اين هواپيما توسط کمپاني ايرباس طراحي و ساخته شده است. از اين هواپيما براي حمل و نقل اجزاي هواپيماي بزرگ استفاده ميشود. ايرباس بلوگا ايکسال اولين پرواز خود را در ۱۹ ژوئيه ۲۰۱۸ انجام داد. اين هواپيما با بيش از ۵۶ متر طول بدنه و طول بالهايي با ۴۴ متر و ۸۰ سانتيمتر رکورد جهاني حجم بار را در اختيار دارد.
بوئينگ دريمليفتر
از اين هواپيما منحصراً براي حمل قطعات هواپيماي ۷۸۷، از توليدکنندگان در سراسر جهان به پايگاه مونتاژ بوئينگ استفاده ميشود. محفظه حمل بار اين هواپيما يک هزار و ۸۴۰ متر مکعب ظرفيت دارد که يکي از بزرگترينها در جهان محسوب ميشود. طول بالهاي دريمليفتر بيش از ۶۴ متر است و طول بدنه آن نيز بيش از ۷۱ متر است. برد اين هواپيما ۷ هزار و ۸۰۰ کيلومتر است.
هيوز اچ-۴ هرکولس
هيوز اچ-۴ هرکولس يک هواپيماي استراتژيک قايق پرنده بود که توسط شرکت هواپيماسازي هيوز طراحي و توليد شد. اين هواپيما فقط يک پرواز کوتاه در دوم نوامبر ۱۹۴۷ انجام داد و پروژه هرگز فراتر از تکنمونه توليدي نرفت. بخشهاي هواپيما از چوب صنوبر ساخته شد بود. اين هواپيما با ۹۷ متر و ۵۱ سانتيمر به مدت ۷۲ سال رکورد جهاني طول بال را در اختيار داشت.
برابازون
از اين هواپيما تنها يک فروند در سال ۱۹۴۹ ساخته شد و در سال ۱۹۵۳ آزمايش پرواز آن متوقف شد. برابازون (Brabazon) ساخت شرکت بريستول بريتانيا در زمان خود با طول بال ۷۰ متر و ۱۰ سانتيمتر بزرگترين هواپيماي جهان محسوب ميشد که قرار بود پروازهاي بينقارهاي انجام دهد. ضعف موتورها و عدم سفارش آن در بازارهاي جهاني باعث شکست پروژه ساخت برابازون شد.
سوپر گوپي SGT
کمپاني ايرو اسپيس اولين پرواز اين هواپيماي ترابري را در سال ۱۹۷۴ به انجام رساند و بعدا در خدمت ناسا قرار گرفت. اين هواپيما قابليت حمل ۲۳ تن بار و طي مسافت ۳ هزار و ۲۱۹ کيلومتر را دارد.