دیو و دلبر! درگ دوج چلنجر دیمن و پورشه ۹۱۸
پدال/ چند وقت پيش کارواو براي اولين بار در درگهاي خود، دوج چلنجر ديمن را در برابر پورشه ۹۱۱ توربو S قرار داد. در آن درگ که در آسفالت معمولي برگزار شد، ديمن شکست خورد و تايم ۱۱.۳ ثانيه را در ۴۰۰ متر به ثبت رساند که با اعداد ادعايي آن فاصلهٔ زيادي دارد؛ اما همه ميدانيم که ديمن براي پيست مخصوص درگ ساخته شده و در شرايط ايدهآل و با يک رانندهٔ حرفهاي ميتواند تايمهاي بسيار بهتري ثبت کند. به همين دليل، اين دوج شيطاني پس از شکست در خانهٔ حريف، حالا پورشه را به خانهٔ خود يعني پيست درگ دعوت کرده تا باخت قبل را تلافي کند! اين درگ توسط درگتايمز و مثل هميشه در پيست مخصوص درگ برگزار شده است اما اين بار بجاي ۹۱۱ توربو S، هايپرکار رؤيايي ۹۱۸ در برابر ديمن قرار گرفته است.
بهوضوح مشخص است که اين دو ماشين در دو دنياي کاملاً متفاوت قرار دارند زيرا يکي از آنها يک هايپرکار موتور وسط هيبريدي پيشرفته و ديگر يک ماسل کار کاملاً سنتي است اما همين موضوع ميتواند تقابل آنها در ۴۰۰ متر را جذاب کند. ۹۱۸ از يک پيشرانهٔ ۴.۶ ليتري V8 تنفس طبيعي به همراه دو موتور الکتريکي در محورهاي جلو و عقب استفاده ميکند که کل اين سيستم مجموعاً ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نيوتن متر گشتاور را تحويل هر چهارچرخ ميدهند. از سوي ديگر، زير کاپوت ديمن همان موتور آشناي ۶.۲ ليتري V8 سوپرشارژ دوج قرار گرفته که در اينجا ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۵ نيوتن متر گشتاور توليد ميکند؛ بنابراين از لحاظ قدرت دو خودرو تقريباً در يک سطح قرار دارند اما پورشه با ۱۷۲۰ کيلوگرم وزن، بيش از ۲۰۰ کيلوگرم از رقيب آمريکايي سبکتر است که اختلاف چشمگيري است.
در اين رقابت بين خودروها مجموعاً سه درگ برگزار ميشود که در هر سه، ديمن به پيروزي ميرسد و پورشه با اختلاف نسبتاً قابلتوجهي مغلوب ميشود. به دليل آسفالت چسبندهٔ پيست درگ، در اينجا مشکل اصلي ديمن يعني لانچ ضعيف و هرزگردي چرخهاي عقب هرگز به چشم نميخورد و به همين دليل، چلنجر با شروعي قوي، از همان ابتدا جلو ميافتد. بهترين تايمي که ديمن در اين سه درگ به ثبت ميرساند ۹.۹ ثانيه است درحاليکه پورشه نميتواند زودتر از ۱۰.۵ ثانيه از خط پايان عبور کند.
مشخصات فني
پورشه ۹۱۸ | دوج چلنجر ديمن | |
پيشرانه | ۴.۶ ليتري V8 هيبريدي | ۶.۲ ليتري V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۸۸۷ اسب بخار | ۸۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸۰ نيوتن متر | ۱۰۴۵ نيوتن متر |
گيربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتيک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۷۲۰ کيلوگرم | ۱۹۴۰ کيلوگرم |
قيمت | ۹۲۹ هزار دلار | ۸۵ هزار دلار |