برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

استلانتیس ادغام حاصل از بحران نیست

منبع
سايپا نيوز
بروزرسانی
استلانتیس ادغام حاصل از بحران نیست

سايپا نيوز/ با اين که استلانتيس مشغول سازماندهي مجدد بعد از ادغام است، بلندپروازي در عرصه ساخت خودروهاي برقي را هم در دستور کار دارد.

برند تازه شکل گرفته ي استلانتيس، که حاصل ادغام فيات کرايسلر در پژو-سيتروئن است، به گفته ي مدير عاملش، کارلوس تاوارس، مي خواهد وارد مسابقه ي رقابت در عرصه طراحي و ساخت خودروهاي برقي شود.

استلانتيس اکنون در مقام چهارم خودروسازي جهاني ايستاده است و شامل 14 برند از جمله اُپل، جيپ، رام، مازراتي، و... است. اين خودروسازي جهاني هم استثنا نيست و با کمبود شديد نيمه هادي ها (تراشه و پردازشگر) مواجه است و نياز شديدي به سرمايه گذاري در خودروهاي الکتريکي دارد.

امسال اکثر خودروسازان جهاني بايد روي کاهش انبارداري و کاهش هزينه حساب کنند تا بتوانند حاشيه سود را بالا ببرند. تاواراس مي گويد «استلانتيس ادغام حاصل از بحران نيست.» و اشاره او به اين ماجرا است که پيش بيني سود براي سال 2021 کمي بالاتر از حدانتظار اعلام شده و تاوارس دليل آن را هم نتايج بالاتر از انتظار و سوددهي بالاتر از پيش بيني سال 2020 عنوان مي کند. به همين دليل مي گويد: «اين ادغام قرار است فرصت هاي جديدي خلق کند، چون اين خودروساز جديد از سلامت برخوردار است و نيروي انساني با استعدادي را گردآوري کرده است... و نمي گذارد ميراثش باعث عقب ماندگي اش باشد و نمي خواهد وضعيت يک دايناسور را پيدا کند.»

استلانتيس هدفگذاري کرده است که سالانه 5 ميليارد يورو پس انداز کند که يکي از دستاوردهاي اين ادغام است و علاوه بر اين پس انداز چالش هاي صنعت خودرو را هم پشت سر بگذارد.

به دليل استانداردهاي سخت گيرانه آلايندگي هاي دي اکسيد کربن، مسابقه اي سخت بين خودروسازان براي عرضه خودروهاي برقي شروع شده است. در همين هفته اي که گذشت، ولووي سوئدي اعلام کرد که از سال 2030 به بعد محصول بنزيني يا گازوئيلي نخواهد داشت.

استلانتيس هم برنامه دارد که همه محصولاتش تا سال 2025 الکتريکي يا هيبريدي شوند. اما رقباي آن در اروپا گروه خودروسازي فولکس واگن و رنو هستند که به مراتب در رسيدن به اين هدف و در اين مسابقه ي نفس گير جلوتر هستند.

استلانتيس در بازار آمريکاي شمالي به سه محصول جديد جيپ دل بسته است که بخش قوي استلانتيس به حساب مي آيد. پيش بيني اين برند اين است که در سال 2021 حاشيه سود عملياتي بعد از تعديل حدود 5.5‌ تا 7.5‌ درصد باشد که خيلي هم دور از انتظار نيست چون سال گذشته با وجود بحران هايي مثل کرونا 5.3 درصد بوده است. البته حاشيه سود فيات کرايسلر 4.3 درصد و PSA‌ [پژو-سيتروئن] 7.1‌ درصد بوده است. اين نکته هم شايان ذکر است که فوريشيا Faurecia به دليل ادغام و شکل گيري استلانتيس از پژو-سيتروئن جدا خواهد شد، چون با قوانين ضد انحصار در اروپا در تناقض بود.

استلانتيس که بعد از ژانويه همين امسال به طور رسمي شکل گرفت، فعلاً بيشترين انرژي را روي سازماندهي مجدد و تغييرات در چيدمان کارخانه هاي خود صرف مي کند و مي خواهد به وعده اي که داده عمل کند و هيچ کارخانه اي تعطيل نشود. بخش ديگري از انرژي اين گروه هم صرف تجديد ساختار مديريتي آن مي شود.

يکي از مهمترين اولويت هاي استلانتيس در سال 2021 تعريف و تبيين راهبردها در کشور چين، به عنوان بزرگترين بازار خودروي دنيا است مخصوصاً که برندهاي زيرمجموعه ي استلانتيس در بازار چين نسبت به رقبا، عملکرد خيلي ضعيف تري داشته اند. تاوارس تا زماني که مدير عامل PSA‌ بود، تا حدودي حاشيه سود در چين را با کاهش هزينه، ساده سازي محصولاتِ در صف توليد، ايجاد سينرژي در خريد اُپل/وکسال بالا برد و سرمايه گذاران اميدوارند که اين راهبردها را بتواند در برند جديد استلانتيس هم تکرار کند.

در سال گذشته (2020) درآمدهاي تلفيقي اين برند پيش از پرداخت ماليات 7.1 ميليارد يورو (8.6 ميليارد دلار) بوده و نقدينگي تلفيقي آن 57.4 ميليارد يورو و جريان پول نقد آن 3.3 ميليارد يورو بوده است. در حال حاضر ارزش سهام استلانتيس از ثبات برخوردار است و دچار نوسان نشده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar