مقایسهٔ طراحی نسل جدید مرسدس بنز C کلاس با دو نسل قبلی

پدال/ يکي از مهمترين خودروهايي که طي چند وقت اخير معرفي شده نسل جديد مرسدس بنز C کلاس است. اين سدان کامپکت که يکي از پرفروشترين محصولات اشتوتگارتيها محسوب ميشود، تغييرات بزرگي را تجربه کرده تا موفقيت پيشينيان خود را ادامه دهد. بحثبرانگيزترين موضوع در محصولات جديد مرسدس اما طراحي آنها است که منتقدان زيادي دارد و C کلاس هم از اين حيث مستثني نيست. بااينحال، طراحي نسل جديد اين مدل محبوب در مقايسه با دو نسل قبلي خود چگونه است؟ براي فهميدن پاسخ اين سؤال، C کلاس W206 را با نسلهاي W205 و W204 مقايسه ميکنيم.
سبک کلي طراحي
بهطورقطع ميتوان گفت نسل W204 زيباترين و جذابترين C کلاس تاريخ بود. اين نسل با خطوط تيز و طراحي استخواني، بشدت جذاب و چشمنواز بود تا جايي که هنوز هم زيبا به نظر ميرسد. علاوه بر اين، W204 درعينحالي که بلافاصله نشان ميداد يک مرسدس بنز است، بهاندازهٔ کافي از برادران بزرگتر خود يعني E کلاس و C کلاس متمايز بود و شخصيت مستقلي داشت. در نسل W205 اما همهٔ اين ويژگيها رنگ باختند و C کلاس به کپي کوچکتري از E کلاس و C کلاس تبديل شد که اين موضوع انتقادات زيادي را برانگيخت زيرا هويت مستقل C کلاس از آن گرفته شد. همين موضوع در مورد نسل جديد يا همان W206 هم به چشم ميخورد و ظاهر کلي خود شباهت زيادي به سدانهاي بزرگتر مرسدس دارد اما بااينحال، در اين نسل طراحان تمام تلاش خود را کردهاند تا C کلاس را از برادران بزرگترش متمايز کنند که بايد گفت در رسيدن به اين هدف نسبتاً موفق بودهاند.
طراحي بيروني
در نسل W204، شکل تيز و زاويهدار چراغهاي جلو، جلوپنجره و وروديهاي هواي داخل سپر نماي بسيار شيکي را ايجاد کرده بودند و در کنار اين، دو طرح مختلف جلوپنجره شامل کلاسيک با لوگوي ايستاده روي کاپوت و آوانگارد با لوگوي بزرگ در مرکز، ايدهٔ بسيار جذابي محسوب ميشد که ميتوانست دو چهرهٔ متفاوت به C کلاس ببخشد. در W205 اما همهٔ آن خطوط تيز و اشکال هندسي زاويهدار با فرمهاي نرم و منحني جايگزين شدند و فرم دماغهٔ خودرو کاملاً شبيه به E کلاس و S کلاس شد. حال در نسل جديد، خطوط تيز دوباره تا حدودي به دماغهٔ C کلاس بازگشتهاند و چراغها فرم مثلثي شکلي به خود گرفتهاند. علاوه بر اين، چراغهاي جلو و جلوپنجره حالا کمي بيشتر از E کلاس و C کلاس متمايز شدهاند و ديگر شاهد آن کپي صددرصدي نيستيم. همچنين اين چراغهاي جديد با فرم دماغهٔ C کلاس هماهنگي بيشتري دارند و نماي جذابتري را نسبت به دو سدان بزرگتر ايجاد کردهاند. در اين نسل اما خبري از جلوپنجرۀ کلاسيک نيست و در همۀ نسخهها لوگوي مرسدس در مرکز قرار ميگيرد.
فرم استخواني W204 در پروفيل جانبي آنهم کاملاً به چشم ميخورْد و با دهانهٔ برجستهٔ گلگيرها و همينطور خط شانهاي که از چراغ عقب شروع و با عبور از زير دستگيرهٔ درها کمرنگ ميشد، از سادگي فاصله گرفته بود. در نسل W205، برجستگي گلگيرها حذف و بجاي آن خطي برجسته به پايين درها اضافه شد تا طراحي پروفيل جانبي با استايل کلي منحني خودرو هماهنگ شود. در نسل W206 اما خط شانه بسيار بالاتر رفته و از زير پنجرهها عبور کرده که اين به درهاي خودرو نماي سادهتري بخشيده است. همچنين در پايين درها نيز همچنان خطي برجسته به چشم ميخورد.
نسل W204 در عقب هم با چراغهايي ساده اما زيبا و چشمنواز، نماي جذابي داشت. همچنين در اينجا نيز خطوط تيز در قسمت جا پلاک و درب صندوق به چشم ميخورد که نماي ماندگاري را ايجاد کرده بودند؛ اما شايد بدترين نماي نسل W205 طراحي عقب آن باشد زيرا در اينجا چراغهايي که کاملاً از S کلاس گرفته شده بودند، نهتنها هرگز به زيبايي نسل قبلي نبودند بلکه جذابيت S کلاس را هم نداشتند. همچنين اين چراغها با فرمي بيهدف، از درب صندوق فاصله داشتند. حال يکي از بزرگترين تغييرات ظاهري نسل W206 هم در قسمت عقب آن صورت گرفته و چراغها مثل E کلاس و S کلاس جديد افقي شدهاند. اين چراغها که حالا دوتکه هستند و تا روي درب صندوق ادامه يافتهاند، نماي جذابتر و هماهنگتري نسبت به W205 دارند. همراه با اين تغيير، بخش فرورفتگي جا پلاک هم حذف شده تا از شلوغي بيشازحد درب صندوق جلوگيري شود.
طراحي داخلي
C کلاس نسل W204 در داخل نمايي ساده با نمايشگري کوچک و دکمههاي فيزيکي فراوان داشت که شايد امروزه جذاب به نظر نرسد اما براي آن زمان مناسب بود. البته فقدان تريمهاي چوبي يا فلزي در داشبورد و استفادهٔ گسترده از پلاستيک در کابين، حس خودرويي ارزانقيمت را تداعي ميکرد. در W205 اما اين مشکل کاملاً برطرف شد و کابين C کلاس با تريم چوبي کامل در کنسول مياني و دريچههاي تهويهٔ دايرهاي با حلقهٔ فلزي، نماي کاملاً لوکستري به خود گرفت که شايستهٔ يک مرسدس بود. در اين نسل يک نمايشگر نهچندان بزرگ هم بالاي داشبورد جاي گرفته بود که همراه با دکمههاي فيزيکي کمتر از قبل، دسترسي به قسمتهاي مختلف خودرو را فراهم ميکرد. در نسل W206 هم شاهد يک تحول بزرگ نسبت به قبل هستيم. C کلاس تنها محصول مرسدس محسوب ميشود که هيچگاه از طرح دو نمايشگر افقي به هم چسبيده استفاده نکرده و مستقيماً به زبان طراحي داخلي جديد مرسدس با يک نمايشگر عمودي بزرگ در کنسول مياني منتقل شده است. در اين طرح که بهطور مستقيم از S کلاس جديد گرفته شده است، دکمههاي فيزيکي به حداقل رسيدهاند و يک نمايشگر افقي هم نقش صفحه آمپر را بازي ميکند.
با توجه به مواردي که بيان شد، نظر شما دربارهٔ طراحي نسل جديد مرسدس بنز C کلاس چيست؟ شما طراحي کدام نسل را زيباتر ميدانيد؟