آئودی نمایشگر هدآپ واقعیت افزوده خواهد داشت

زوميت/ Q4 E-Tron، خودرو برقي کلاس شاسيبلند آئودي، سال ۲۰۱۹ در نمايشگاه خودرو ژنو بهنمايش درآمد. آئودي اخيرا اطلاعات جامعتر و تصاوير بيشتري از قابليتهاي اين خودرو ارائه داده است.
خودرو شاسيبلند جمعوجور برقي Audi Q4 E-Tron نخستينبار سال ۲۰۱۹ در نمايشگاه خودرو ژنو (Geneva Motor Show) بهنمايش گذاشته شد و از آن زمان تاکنون، اتفاقات زيادي رخ داده است. رسانهي سينت در گزارشي ميگويد با وجود تمامي اتفاقات، بهنظر ميرسد مدل توليدي شاسيبلند برقي آئودي Q4 E-Tron درمقايسهبا آنچه در نمايشگاه خودرو ژنو ديديم، تغيير زيادي تجربه نکرده است. بهتازگي، آئودي اطلاعات جديدي دربارهي Q4 E-Tron منتشر کرده است تا نشان دهد اين خودرو شاسيبلند کوچک قرار است چقدر هوشمند باشد.
چند روز پيش، آئودي اطلاعيهي جديدي منتشر کرد که حاوي جزئياتي از خودرو موردانتظار Q4 E-Tron، ازجمله بهرهمندي اين خودرو برقي از نماي خارجي مزين به پوشش استتارمانند بود. بهگفتهي آئودي، فاصلهي بين محور جلو و محور عقب خودرو Audi Q4 E-Tron به ۹٫۱ فوت (۲٫۷۷ متر) ميرسد. اين فضاي زياد در بين محورها نشان ميدهد داخل خودرو بسيار بزرگ و تقريبا هماندازه با Audi Q7 است. بهعلاوه، صندوق عقب خودرو فضاي بيشتري درمقايسهبا ديگر خودروهاي شاسيبلند کوچک دارد. اگر با ديگر خودروهاي سري E-Tron آئودي آشنا باشيد، طراحي ظاهري Audi Q4 E-Tron چندان شما را متعجب نميکند.
از زمان معرفي رسمي Q4 E-Tron، آئودي بيشتر تمرکزش را به بخش داخلي خودرو معطوف کرده و در تيزرها توجه خيلي زيادي به نماي خارجي نکرده است. کنسول مرکزي Q4 E-Tron تفاوتهاي محسوسي با ديگر کنسولهاي آئودي دارد. برجستگي بالايي ميزبان دکمهي استارت و دکمههاي کنترل انتقال است تا در بخش زيرين فضاي زيادي براي شارژ بيسيم دستگاهها وجود داشته باشد. اين بخش از درگاه USB-C و يکجفت جاليواني نيز ميزباني ميکند. هر چهار پنل درِ خودرو جاليواني منحصربهفردي دارد تا بتوانيد بهسادگي به نوشيدنيهاي حداکثر يک ليتر دسترسي داشته باشيد.
آئودي تعداد زيادي فناوري جالب در داشبورد خودرو برقي Audi Q4 E-Tron بهکار برده است. صفحهنمايش Audi Q4 E-Tron بزرگترين صفحهنمايشي است که آئودي تاکنون توليد کرده و ابعاد ۱۱٫۶ اينچ است؛ البته در حالت اختياري، ابعاد استاندارد ۱۰٫۱ اينچ خواهد بود. فرمان خودرو سوئيچگير (Switchgear) فيزيکي ندارد و بهجاي آن در سمت چپ و راست از تاچپد استفاده ميکند. بدينترتيب براي تغيير شدت صداي اسپيکر، بايد انگشت خود را روي بخش کنترل موسيقي بهسمت بالا يا پايين حرکت دهيد.
البته چند سوئيچ واقعي همچنان وجود دارد که اکثر آنها به قابليتهاي کنترل آبوهوا مرتبط است. تقريبا همچون تمامي خودروهاي آئودي، Virtual Cockpit جايگزين بخش سنتي جلو داشبورد براي نمايش سرعتسنج و... ميشود. Virtual Cockpit صفحهنمايشي قابلتنظيم دارد که اطلاعات مرتبط را در بخش جلو و مرکز قرار ميدهد تا حواسپرتي را کاهش دهد.
اگر قرارگيري اطلاعات در جلو و مرکز برايتان کافي نيست، به قابليتي نسبتا جديد سلام کنيد: صفحهنمايش هدآپ (HUD) واقعيت افزوده. مرسدس بنز پيشتر موفق شد به راهکاري دست يابد تا مسيريابي دقيق را به صفحهنمايش داشبورد اضافه کند، بااينحال، آئودي يک قدم جلوتر ميرود و اين اطلاعات را مستقيما روي شيشهي جلو خودرو قرار ميدهد.
HUD خودرو برقي آئودي به دو بخش تقسيم ميشود. ناحيهي اصلي نمايشگر هدآپ سرعت خودرو، محدوديت سرعت و... را پوشش ميدهد و حاوي اطلاعاتي براي کمک به راننده است. اين نمايشگر اطلاعات يادشده را در فاصلهي تقريبا ۱۰ فوت (۳٫۰۴ متر) از راننده قرار ميدهد. بخش واقعيت افزودهي سيستم فلشهايي براي پيچيدن در خيابانهاي مختلف و قابليت مسيريابي ارائه ميدهد. اين بخش خطي سبز نيز براي مشخصکردن جايگاه خودرو جلويي دارد. تمامي اين اطلاعات در فاصلهي تقريبا ۳۳ فوت (۱۰٫۰۵ متر) از راننده بهنمايش درميآيند. اين موضوع باعث ميشود راننده بهوضوح بتواند تفاوت بين دو نوع اطلاعات بهنمايشدرآمده را تشخيص دهد.
عمليکردن تمامي اين قابليتها کار سختي است. واحد ايجادکنندهي تصوير که درون داشبورد قرار داده شده، از صفحهنمايش پرنور LCD استفاده ميکند و اين صفحهنمايش پرنور محتوا را روي دو آينهي مختلف پخش ميکند. محتوا از روي دو آينهي مقعر بازتاب ميشوند تا دو ناحيهي متفاوت در شيشهي جلويي براي نمايش اطلاعات نزديک و اطلاعات دور ايجاد شود.
دوربينها و حسگرهاي راداري و GPS دادههاي لازم را دراختيار رايانهي خودرو Q4 E-Tron قرار ميدهند تا اين رايانه جايگاه قرارگيري سوژههاي واقعيت افزوده را تعيين و نحوهي تغيير جايگاه آنها هنگام ترمزکردن و رسيدن به چاله يا اتفاقات اينچنيني را محاسبه کند. ۶۰۰٬۰۰۰ خط کد براي عمليکردن اين کارها لازم است. آئودي قصد دارد آوريل ۲۰۲۱ (فروردين و ارديبهشت ۱۴۰۰) مدل نهايي Q4 E-Tron را رونمايي کند.