پدال/ فاينشنال تايمز مي‌گويد چندين خودروساز بزرگ به ادامه سرمايه‌گذاري روي تکنولوژي هيدروژني ميل چنداني ندارند. اين تغيير و تحول در خلال پيشبرد برنامه‌هاي اتحاديه اروپا براي دست‌يابي به هدف کربن خنثي تا سال ۲۰۵۰ رخ داده است. در اين برنامه از هيدروژن به عنوان يکي از پايه‌هاي کليدي تحقق آن نام برده شده است.

در اين خبر از چندين خودروساز معتبر اروپايي از جمله فولکس‌واگن، استلانتيس، مرسدس بنز و ب‌ام‌و به عنوان خودروسازاني که علاقه‌اي به سوخت هيدروژني ندارند نام برده شده است. البته گفته شده خودروسازان شرقي همچون تويوتا و هيونداي همچنان برنامه‌هاي خود براي استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت جايگزين را با قدرت دنبال مي‌کنند.

هربرت دايس به فاينشنال تايمز گفته است:

شما استفاده از هيدروژن در خودروها را نخواهيد ديد. اين موضوع حتي در ۱۰ سال هم رخ نخواهد داد زيرا دليل معقولي براي آن وجود ندارد. شما نمي‌توانيد سلول سوختي را همانند پيشرانه درون‌سوز بکار گيريد؛ بنابراين شما نيازمند يک باتري ۱۰ کيلوواتي ديگر هستيد، شما به يک پيشرانه الکتريکي نياز داريد و البته شما بايد سلول سوختي را نيز بکار بيندازيد.
کارلوس تاوارس مديرعامل گروه استلانتيس نيز گفته که شرکت‌هاي سرمايه‌گذار روي خودروهاي هيدروژني آن‌هايي هستند که در مسابقه تکنولوژي باتري و خودروهاي الکتريکي عقب مانده‌اند.

البته همه خبرها درباره خودروسازان اروپايي و سوخت هيدروژني بد نيست زيرا رنو معتقد است پتانسيل زيادي براي خودروهاي تجاري با سوخت هيدروژني وجود دارد. فيليپ پرول مدير بخش سوخت‌هاي جايگزين رنو به دنبال کسب حداقل ۳۰ درصد از بازار خودروهاي تجاري سبک با قواي محرکه هيدروژني است.

پرول مي‌گويد کاميون‌هايي که از سوخت هيدروژن استفاده مي‌کنند بايد شعاع حرکتي بالاي ۳۰۰ کيلومتر داشته باشند که دليل آن وزن باتري‌ها است که به وزن بار اضافه مي‌شود و اين براي خودروهاي تجاري يک نکته منفي است.

اما مرد شماره يک فولکس‌واگن همچنان به تکنولوژي الکتريکي وفادار مانده و مي‌گويد هزينه‌هاي سوخت هيدروژني سه برابر هزينه‌هاي يک کاميون الکتريکي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar