همه چیز درباره لاستیک های ران فلت، مزایا و معایب
خودرو بانک/ معمولاً تايرهاي خودرو در زمان نابههنگام و يا در موقعيتهاي نامناسب پنچر ميشوند.
بسياري از مردم جهت رفع پنچري و تعويض لاستيک و يا دريافت تاير جديد با امدادهاي جادهاي تماس ميگيرند که معمولاً زمان زيادي را بايد منتظر بمانند. در خوش بينانهترين حالت ممکن شما در تعويض لاستيک مهارت کافي داريد و خودتان ميتوانيد زاپاس را با لاستيک پنچر تعويض مي کنيد. اما اگر خودروي شما تاير زاپاس نداشته باشد، چارهاي جز تماس با خودرو بر و يا منتظر بودن براي تاير جديد نخواهيد. امروزه برخي از خودروسازهاي مطرح دنيا از تايرهايي تحتعنوان تاير ران فلت بهصورت استاندارد براي برخي محصولات خود استفاده ميکنند. در ادامه به معرفي لاستيکهاي ران فلت، نحوه تشخيص آنها و همچنين بررسي مزايا و معايب آنها ميپردازيم.
لاستيک ران فلت چيست؟
لاستيکهاي ران فلت انواعي از لاستيکها هستند که ميتوانند در حال پنجر شدن نيز حرکت کنند. اين لاستيکها به طرق مختلف در ساختار خود مقاومسازي ميشوند تا بتوانند با باد اندک و حتي بدون باد، وزن خودرو را تحمل کرده و همچنان به چرخش خود ادامه دهد. برخي از لاستيکهاي ران فلت نيز قابليت خود ترميمي دارند، بهطوريکه بهمحض پنجر شدن، واکنش نشان داده و سوراخ ايجادشده را توسط ترکيبي خاص، پر ميکنند.
با توجه به قابليت لاستيک ران فلت، ديگر نيازي به لاستيک زاپاس و البته کيت پنچرگيري نيست، چراکه در صورت بروز پنچري راننده ميتواند تا مسافت حدود ۱۶۰ کيلومتر را بدون باد طي نمايد تا خود را به تعميرگاه برساند. در حال حاضر در بازار، دو نوع تاير ران فلت بهنام ران فلت با تکيهگاه داخلي (self supporting) و با تکيهگاه کمکي (auxiliary supported) در بازار موجود است.
همانطورکه ميدانيد، در ساختار لاستيک از سيمهاي فولادي کوچک متعدد براي استحکام و دوام بيشتر استفاده ميشود. اما در لاستيکهاي ران فلت با تيکهگاه داخلي علاوهبر سيمهاي فولادي، چندين کابل مقاوم در برابر حرارت استفاده شده تا لاستيک بتواند در هنگام پنچر شدن بدون کمک فشار باد، ساختار اصلي خود را حفظ و وزن خودرو را تحمل کند.
نحوه تشخيص لاستيک ران فلت
معمولاً بر روي لاستيکهاي ران فلت عبارت RUN FLAT و نماد RFT مشاهده ميشود. با اين عبارت ميتوان يک لاستيک پنچر رو (ران فلت) را تشخيص داد. در ادامه مزايا و معايب لاستيکهاي ران فلت را مرور خواهيم کرد.
مزاياي لاستيک ران فلت
1. امکان ادامه رانندگي هنگام پنچري
لاستيکهاي ران فلت بهگونهاي طراحي شدهاند که در صورت پنچري بتوانند همچنان ادامه مسير دهند. در واقع درصورتيکه اين تايرها دچار پنچري يا ترکيدگي شوند، ميتوانند تا ۱۶۰ کيلومتر همچنان در ادامه مسير مور استفاده قرار بگيرند.
2. پايداري بهتر لاستيکهاي ران فلت
لاستيکهاي ران فلت ميتوانند در صورت عدم وجود فشار باد کافي نيز وزن خودرو را تحمل کند. بنابراين تغييرات ناگهاني در فشار باد تاير تاثير چنداني بر انتقال وزن خودرو و عملکرد آجهاي لاستيک نخواهد داشت.
3. کاهش وزن خودرو
از لحاظ تئوريکي به دليل حذف لاستيک زاپاس و ابزارآلات پنچرگيري، خودروهاي مجهز به لاستيکهاي ران فلت از وزن کمتري برخوردار هستند. اين قابليت داراي محاسن بسياري از جمله مصرف سوخت کمتر است. همچنين حجم صندوق با توجه به نبود لاستيک زاپاس افزايش پيدا ميکند که ميتواند يک مزيت براي خانواده باشد.
4. امنيت بهتر
در صورتيکه تاير معمولي داشته باشيد و در حين حرکت، لاستيک شما بترکد، کنترل خودرو به شدت از دست ميرود و احتمال تصادف و يا واژگوني بسيار زياد است. اما در لاستيکهاي ران فلت، در صورت ترکيدن لاستيک در حين حرکت، باز هم کنترل خودرو از دست نميرود و به راحتي ميتوانيد خودرو را کنترل کنيد. اين باعث ميشود که امنيت رانندگي خودرو در سرعتهاي مختلف با لاستيکهاي ران فلت به مراتب بالاتر باشد.
5. هندلينک بهتر
درست است که لاستيکهاي ران فلت خشکتر از مدلهاي معمولي هستند، اما استفاده از آجهاي باريکتر و لاستيکهاي سفتتر، باعث ميشود تا هندلينگ بهتري داشته باشيد و در سرعتهاي بالاتر و هنگام پيچيدن بتوانيد کنترل بهتري روي خودرو داشته باشيد. يکي از دلايلي که خودروهاي اسپرت معمولاً از لاستيکهاي ران فلت استفاده ميکنند، همين موضوع هندلينگ بهتر است.
معايب لاستيکهاي ران فلت
1. وجود احتمال ترکيدن لاستيک
لاستيکهاي ران فلت بيشتر براي پنچريهاي معمولي طراحي شدهاند. اما اگر به هر دليلي لاستيک خودرو بترکد و يا شيار بزرگي در ديواره لاستيک ايجاد شود، ديگر اين لاستيک کارايي نخواهد داشت.
2. نبودن زاپاس
در خودروهايي که به لاستيک ران فلت مجهز ميشوند، خبري از تاير زاپاس، جک و سايز ابزار جهت تعويض لاستيک نيست! يکي از دلايل رو آوردن خودروسازان به تاير ران فلت، استفاده بهينهتر از فضاي صندوق عقب و حتي اضافه کردن رديف سوم و امکاناتي از اين قبيل است که در سايه نبود لاستيک زاپاس حاصل ميشود. اما اگر به هر دليلي لاستيک ران فلت را با لاستيکهاي معمولي تعويض کرديد، بايد هزينه تهيه زاپاس و ديگر ادوات لازم براي تعويض لاستيک را نيز متحمل شويد.
3. سختي عاج کمتر و عمر کوتاه لاستيک
براساس آنچه در مقاله جديد J.D POWER منتشر شده، عمر تاير خودروهاي آن دسته از رانندگاني که به تاير ران فلت مجهز بود، در حدود ۶۰۰۰ کيلومتر از خودروهاي مجهز به تاير عادي کمتر بود. البته نظرات متفاوتي درباره علت اين نتايج وجود دارد، اما برخي معتقدند که سازندگان تاير از يک ترکيب آج نرمي براي لاستيکهاي ران فلت توليديشان براي مقابله با رانندگي خشک و خشن اين نوع لاستيکها استفاده ميکنند.
4. هزينه بيشتر
معمولا تايرهاي ران فلت نسبت به تايرهاي استاندارد گرانقيمتتر هستند. همچنين بسياري از اين نوع لاستيکها در صورت آسيب يا پنچري قابل تعمير نخواهند بود و نياز به تعويض دارند.
5. دسترسپذيري کمتر در بازار
از آنجايي که تايرهاي ران فلت فروش گستردهاي ندارند، رانندگان نبايد انتظار داشته باشند که در هر تعميرگاه يا فروشگاهي بتوانند اين نوع لاستيکها را تهيه کنند. دسترسپذيري لاستيکهاي ران فلت در کلانشهرها امکانپذيرتر است. همچنين شما ميتوانيد از طريق امدادتايرها نيز اقدام به تهيه لاستيکهاي ران فلت کنيد.
6. سواري خشکتر در مقايسه با نمونههاي معمولي
از آنجايي که ديواره لاستيکهاي ران فلت سختتر و مستحکمتر از لاستيک هاي معمولي است، رانندگي با خودروهاي مجهز به اين نوع لاستيکها خشک و کوبنده بهنظر ميرسد. به همين دليل خودروسازاني که از اين نوع تاير در خودروهايشان به صورت استاندارد بهره ميبرند، معمولا سيستم تعليق را بهگونهاي طراحي ميکنند که تا حدي سواري خشک و خشن اين لاستيکها جبران شود.
7. دشواري تشخيص کمبادي لاستيک از روي ظاهر
از آنجايي که ديواره جانبي تايرهاي ران فلت سخت و محکم است ، کاهش فشار باد تغييرات چنداني در ظاهر آن ها ايجاد نميکند. بنابراين نياز است که فشار باد توسط سيستم کنترل فشار باد خودرو به صورت دورهاي کنترل شود.