نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

کیا اپتیما جی تی لاین پرآپشن تر است یا رنو تلیسمان E3؟

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
کیا اپتیما جی تی لاین پرآپشن تر است یا رنو تلیسمان E3؟

اسب بخار/ کيا اپتيما و رنو تليسمان، دو نمونه از پرطرف‌دارترين سدان هاي نيمه لوکس بازار خودروي کشورمان هستند. اين دو خودرو رقابت نزديکي با يکديگر دارند و تقريباً در يک بازه زماني به بازار عرضه شدند.

البته اپتيما سابقه بيش تري در بازار ايران دارد و سه نسل حضور در کشور ما را تجربه کرده است. اما تليسمان فرزندي نوظهور از رنو است که به عنوان جانشين مدل هاي لتيتود و سفران معرفي شد. البته هر دو مدل لتيتود و سفران هم توسط شرکت نگين خودرو به ايران وارد شده اند، اما هرگز فروش بالايي نداشتند. تليسمان تمام ناکامي هاي مدل هاي پيش از خود را جبران کرد. اپتيما در نسخه جي تي لاين، رقيب مستقيم تليسمان به شمار مي رود. تريم جي تي لاين، نسخه فول آپشن اپتيما محسوب مي شود. تليسمان هم در دو تيپ E2 و E3 روانه بازار شده است.

ما در اين مقايسه، تيپ E3 را به عنوان فول ترين نسخه تليسمان، مقابل اپتيما جي تي لاين قرار داده ايم تا ببينيم کدام خودرو در بحث آپشن بر ديگري برتري دارد.

رفاهي: اختلاف اندک ميان دو خودرو
کروز کنترل اپتيما جي تي لاين در نسخه هاي فول وارداتي از نوع هوشمند است، اما تليسمان متأسفانه فاقد اين آپشن است و از کروز کنترل ساده بهره مي برد. سيستم کنترل ايستايي در سربالايي هم در هر دو خودرو تعبيه شده است و رانندگي در مناطق پرشيب را راحت تر مي کند. اتوپارک قطعاً يکي از آپشن هاي جذاب براي خودروهاي امروزي است که در هر دو رقيب وجود دارد. سيستم انتخاب حالت رانندگي به راننده اين امکان را مي دهد که مودهاي مختلف راندن را به سبب تغيير در سفتي و نرمي فرمان و محدوده تعويض دور موتور تجربه کند. اين سيستم در اپتيما سه حالت نرمال، اکو و اسپرت را دارد، در حالي که، همين سيستم در تليسمان پنج حالته است. ترمز پارک در خودروهاي جديد به صورت برقي درآمده است. تليسمان و اپتيما هر دو از اين سبک ترمز پارک برخوردارند و ديگر اثري از اهرم ترمزدستي در آن ها يافت نمي شود. در اين بخش، اپتيما جي تي لاين يک برتري دارد و آن وجود ترمز اضطراري است. البته که تعداد بسيار محدودي اپتيما جي تي لاين با اين آپشن به بازار ايران آمده اند. در بخش سيستم هاي روشنايي، هر دو خودرو امکانات به روزي دارند. چراغ هاي روز يا دي لايت، طبعاً در هر دو خودرو تعبيه شده اند. سنسور نور يا اتولايت هم که گفتيم در هر دو وجود دارد. تنظيم ارتفاع نور چراغ هاي جلو در هر دو رقيب به شکل اتوماتيک انجام مي گيرد، اما تليسمان از نور بالاي خودکار هم برخوردار است و اپتيما اين آپشن را ندارد. در تليسمان چراغ هاي مه شکن را براي جلو و عقب در نظر گرفته اند، اما اپتيما در جلو فاقد مه شکن يا پروژکتور است.

چراغ هاي جلوي اپتيما و تليسمان در پيچ با چرخاندن فرمان مي چرخند، اما چراغ هاي اپتيما به شست‌وشودهنده هم مجهز شده اند. در حالي که، چراغ هاي تليسمان امکان خودشويي ندارند. نوع لامپ هاي تعبيه شده در چراغ هاي جلوي اين دو خودرو متفاوت است. چراغ هاي جلوي تليسمان از نوع گران قيمت تمام LED هستند، در حالي که، کيا براي چراغ هاي اپتيما از لامپ هاي باي زنون استفاده کرده است. چراغ هاي خوش آمدگويي و بدرقه را هم در تليسمان و هم اپتيما مي توان داشت. سيستم نورپردازي داخلي هم در دو خودرو ديده مي شود. البته که نور پردازي کابين تليسمان به واقع جذاب تر است و مي توان رنگ نورپردازي آن را به چند حالت مختلف تغيير داد. هم تليسمان و هم اپتيما از فرمان الکتريکي حساس به سرعت بهره مي برند. ستون فرمان هر دو خودرو در ۴ جهت تنظيم مي شود و فرمان هاي آن ها با چرم مصنوعي روکش شده اند. امکان کنترل سيستم صوتي از روي فرمان اپتيما فراهم است، اما در تليسمان، دسته اي جداگانه به عنوان اينترفيس در نظر گرفته اند. پشت فرمان اپتيما که قرار مي گيريد، متوجه مي شويد که چند برتري ويژه نسبت به تليسمان دارد. نخست اين که فرمان اپتيما به پدال هاي تعويض دنده مجهز است و حس يک رانندگي اسپرت تر را به شما القا مي کند. دوم اين که، حافظه فرمان در مدل هاي فول اپتيما اضافه شده است. سومين مورد، گرم کن فرمان است که در تعداد محدودي از نسخه هاي فول اپتيما به چشم مي خورد.

در بخش سيستم صوتي تقريباً هر کدام از دو خودرو تلاش مي کنند که در مقابل هم شاخ و شانه بکشند. اپتيما اول با سيستم ۶۳۰ واتي هارمن کاردون مجهز به آمپلي فاير و ۱۰ بلندگو براي تليسمان کُري مي خواند، اما در ادامه تليسمان هم با سيستم پخش Bose که ۱۳ بلندگو هم دارد، حسابي از خجالت رقيب کره اي درمي آيد. نمايشگر سيستم صوتي اپتيما در حالت فابريک فقط ۵٫۰ اينچ است و در صورت سفارش مي توان آن را به نمايشگر ۷٫۰ اينچي تبديل کرد، اما يکي از نقاط قوت تليسمان همين نمايشگر ۸٫۷ اينچي عمودي است که ما را به ياد خودروهاي شرکت تسلا مي اندازد! تليسمان نويگيشن و هدآپ ديسپلي را دارد و در مقابل، اپتيما هم دوربين هاي ديد جانبي و ۳۶۰ درجه خودش را به رخ مي کشد. سيستم ورود بدون کليد و استارتر دکمه اي در هر دو رقيب به چشم مي خورند. سيستم تهويه در هر دو خودرو از نوع اتوماتيک دومنطقه اي است. البته تليسمان سيستم کنترل رطوبت کابين را هم دارد. کانال تهويه عقب هم در هر دو تعبيه شده است. کول باکس يا محفظه خنک نگه دارنده، فقط در تليسمان وجود دارد. صندلي راننده تليسمان در ۸ جهت برقي با حافظه تنظيم مي شود و به عنوان يک برگ برنده، ماساژور اختصاصي دارد. صندلي سرنشين جلوي تليسمان هم داراي تنظيمات ۶ جهته برقي است. تنظيمات صندلي راننده اپتيما بيش تر است و در ۱۲ جهت به شکل برقي انجام مي شود. صندلي سرنشين اپتيما نيز ۱۰ جهته است. در ضمن، سرنشين جلوي اپتيما هم برخلاف تليسمان مي تواند تنظيمات دلخواه خود را در حافظه، شخصي سازي کند.

گرم کن صندلي در تليسمان و اپتيما هم براي سرنشينان جلو و هم عقب تدارک ديده شده است. سردکن صندلي هم در هر دو خودرو فقط در اختيار سرنشينان جلو قرار دارد. سيستم ايزوفيکس در صندلي هاي عقب اين خودروها پيش بيني شده است. درِ صندوق عقب اپتيما به صورت برقي باز و بسته مي شود، اما تليسمان فاقد اين آپشن است. شايد يکي از امکانات مدرن و نسبتاً جذاب اپتيما جايگاه شارژ بي سيم آن باشد که براي قرار دادن تلفن همراه تعبيه شده است. آينه وسط در هر دو خودرو از نوع الکتروکروميک است. آينه هاي کناري اين خودروها هم به صورت برقي تا مي شوند و گرم کن و حافظه دارند. هم اپتيما و هم تليسمان از سقف شيشه اي يا پانوراميک بهره مي برند. پرده عقب هم براي سرنشينان رديف عقب اين دو خودرو نصب شده است.

ايمني: شرايط نسبتاً برابر
کيا اپتيما جي تي لاين به ۷ کيسه هوا مجهز است. مجموعه ترمز اين خودرو هم با برخورداري از ترمز کمکي و ساير سامانه هاي ايمني، بسيار کامل است. رنو تليسمان يک کيسه هوا کم تر از کيا اپتيما دارد و تعداد ايربگ هاي آن به ۶ عدد مي رسد. سيستم هاي ترمزگيري رنو تليسمان هم با کمبود خاصي مواجه نيست. سيستم هاي کنترل کشش و کنترل پايداري در اپتيما جي تي لاين و تليسمان E3 نصب شده اند و پايداري اين خودروها را تضمين مي کنند. البته کيا اپتيما سيستم مديريت پايداري خودرو (VSM) را هم دارد که به بهبود هندلينگ آن کمک مي کند. پشت سري هاي صندلي هاي هر دو خودرو هم از نوع فعال شونده در تصادف هستند. رادارها در سال هاي اخير به دنياي خودروها راه پيدا کرده اند. شايد يکي از جذاب ترين و کاربردي ترين رادارها در هر خودرو هم رادار نقطه کور باشد که هم تليسمان و هم اپتيما از آن برخوردارند. اپتيما رادارهاي تعويض لاين و تصادف از جلو و عقب را هم در نسخه هاي فول وارداتي دارد، اما متأسفانه اين دو رادار در تليسمان هاي واردشده به ايران غير فعال اند. تليسمان حتا در خارج از ايران، رادار تشخيص تابلوهاي راهنمايي و رانندگي را هم دارد، اما همچون دو رادار ديگر، امکان استفاده از آن در ايران ممکن نيست. براي کمک به راننده هنگام پارک، سنسورهاي مختلفي در سپرهاي جلو و عقب خودرو تعبيه مي شوند. هم تليسمان و هم اپتيما، سنسورهاي پارک در جلو و عقب را دارند. افزون بر سنسورهاي پارک، سنسورهاي ديگر هم در اين خودروها به چشم مي خورند، از جمله سنسور باران، سنسور نور و سنسور پايشگر فشار باد لاستيک ها. هر سه سنسور نام برده هم از قضا بسيار کاربردي هستند و اصلاً جنبه فانتزي ندارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar