نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو

صدا و سيما/ گرما دشمن اول موتور‌هاي احتراقي محسوب مي‌شود، بنابراين مهندسان از همان اوايل توليد پيشرانه‌هاي درون‌سوز، به فکر راهي براي دفع حرارت ناشي از انفجار درون سيلندر‌هاي اين گونه موتور‌ها افتادند.

مثل روز روشن است که مهمترين راه‌هاي مبارزه با حرارت و دفع آن، وزش باد يا عبور آب از اطراف منبع حرارت است؛ متخصصان نيز همين اصل ساده فيزيکي را مبنا قرار دادند و وسيله‌اي به نام رادياتور را اختراع کردند. رادياتور‌ها مجموعه‌اي از کانال‌هاي باريک فلزي هستند که آب داغ درون آ‌ن‌ها جريان مي‌يابد و هم‌زمان، باد عبوري از روي پره‌ها حرارت اين آب را تا حد امکان دفع مي‌کند. بدين ترتيب دماي آب کاهش پيدا مي‌کند و مجددا در خنک‌سازي موتور‌هاي احتراقي يا ديگر وسايل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين مطلب، به بررسي نحوه تعويض آب رادياتور خودرو مي‌پردازيم.
 
چرا بايد آب رادياتور را تعويض کرد؟
تعويض آب رادياتور خودرو، يکي از اصول نگه‌داري از موتور اتومبيل به شمار مي‌رود؛ چراکه با گذشت زمان، از کيفيت مايع خنک‌کننده خودرو کاسته مي‌شود يا مقدار آن به‌تدريج کاهش پيدا مي‌کند؛ بنابراين نياز است که معمولا طي دوره‌هاي يک يا دوساله نسبت به تعويض آن به طور کامل اقدام شود تا رسوبات درون مجاري مايع خنک‌کننده موتور نيز همراه با آن خارج شود و عمليات خنک‌سازي پيشرانه با کيفيتي بالاتر توسط مايع جديد صورت پذيرد.

تعويض آب رادياتور خودرو
گرچه امروزه انواع مختلف رادياتور در خودرو‌هاي گوناگون وجود دارد، اما اساس کار آ‌ن‌ها اصولا تفاوتي با يکديگر ندارد. در ادامه، نحوه تعويض آب رادياتور خودرو به صورت کلي و جامع شرح داده خواهد شد.

در مرحله اول، ابتدا لازم است شلنگ خروجي آب رادياتور را باز کنيد؛ اين شلنگ معمولا در پايين رادياتور قرار دارد. سپس درب رادياتور (يا منبع انبساط) باز مي‌شود و بدين ترتيب، آب کهنه تا حد زيادي از درون سيستم تخليه خواهد شد. در صورتي که قصد شستشويي درون رادياتور را نيز داريد، مي‌تواند شلنگ ورودي به رادياتور (از سمت ترموستات) را باز کنيد و با يک شلنگ متصل به شير آب، درون رادياتور را نيز تا حد امکان شستشو دهيد. پس از تخليه آب رادياتور و شستشوي آن، مجددا تمامي اتصالات و شلنگ‌ها را به‌دقت ببنديد.

براي تعويض آب رادياتور خودرو، معمولا دو پيچ هواگيري براي مسير قبل و بعد از ترموستات تعبيه شده است که بايد آ‌ن‌ها را نيز در اين مرحله باز کرد. سپس آب تصفيه‌شده را از طريق منبع انبساط وارد کنيد و اضافه‌کردن مايع را تا جايي انجام دهيد که ته‌مانده آب کهنه درون موتور به طور کامل از پيچ هواگيري خارج و مايع تميز بدون هيچ‌گونه حباب از پيچ‌هاي هواگيري سرريز شود. در اين هنگام، ابتدا يکي از پيچ‌ها را ببنديد و سپس جهت اطمينان، اندکي آب اضافه کنيد تا هرگونه هواي محبوس از طريق پيچ هواگيري خارج شود. بعد از اين کار، پيچ دوم را نيز ببنديد و درنهايت، درب منبع انبساط را سر جاي خود محکم کنيد.


در مرحله بعد، پشت فرمان خودرو بنشينيد و استارت بزنيد. اجازه دهيد موتور خودرو تا زماني به کار خود ادامه دهد که فن خنک‌کننده روشن و مجددا خاموش شود. سپس موتور خودرو را خاموش کنيد و اجازه دهيد تا کاملا سرد شود. پس از آن که موتور اتومبيل کاملا سرد شد، درب منبع انبساط و پيچ‌هاي هواگيري را باز کنيد و در اين مرحله معادل ۲ تا ۴ ليتر ضديخ (بسته به حجم موتور) روي آب رادياتور اضافه کنيد. پس از آن که ضديخ‌ها تمام شد، پيچ‌هاي هواگير را ببنديد و آب درون منبع انبساط را تا نشانگر ماکزيمم برسانيد.

در اين‌جا عمليات هواگيري موتور خودرو تقريبا به پايان رسيده است. درب منبع انبساط را ببنديد و اجازه دهيد تا موتورخودرو به کار بيفتد. بعد از آنکه فن خنک‌کننده يک يا دوبار خاموش و روشن شد، اتومبيل را خاموش کنيد و اجازه دهيد تا موتور سرد شود. اگر سطح مايع خنک‌کننده درون منبع انبساط پايين رفته بود، آن را مجددا با اضافه‌کردن ضديخ به نشانگر ماکزيمم برسانيد و درب منبع انبساط را ببنديد؛ حالا ديگر کار هواگيري رادياتور خودرو به اتمام رسيده است.

گرچه اصول هواگيري رادياتور خودرو تقريبا همان چيزي است که در اين مطلب به آن اشاره شد، اما ريزه‌کاري‌هاي هواگيري رادياتور در بعضي خودرو‌ها و تعويض آب رادياتور خودرو نسبت به مدل‌هاي ديگر متفاوت است و همين ريزه‌کاري‌ها گاهي اوقات اجازه نمي‌دهد که هواي رادياتور به طور کامل خارج شود. بنابراين، توصيه مي‌کنيم حتي الامکان هواگيري رادياتور خودرو را به افراد ماهر بسپاريد و شخصا اقدام نکنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar