نماد آخرین خبر

نگاهی به رنو ۵ توربو؛ نسخه بسیار خاص 50 هزار دلاری که تنها 200 دستگاه از آن ساخته شد

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
نگاهی به رنو ۵ توربو؛ نسخه بسیار خاص 50 هزار دلاری که تنها 200 دستگاه از آن ساخته شد

خودرو بانک/ رنو ۵ توربو حتي در نسخه استاندارد، يک سوپرميني جذاب است. چون يک خودروي شهري با موتوري که به جاي صندلي‌هاي عقبش قرار گرفته قطعا استاندارد نيست. اما اين نسخه خاص با موتور 13B چرخشي شما را بيش از نسخه استاندارد شگفت‌زده مي‌کند.

ابتدا کساني که با رنو ۵ آشنايي ندارند را با اين مدل جذاب آشنا مي‌کنيم. رنو ۵ ديفرانسيل جلو در سال ۱۹۷۲ وارد اروپا شد و سپس در سال ۱۹۷۶ نسخه هات‌هچ ديفرانسيل جلوي آلپاين/گورديني عرضه شد.

اما در اواخر دهه ۱۹۷۰ رنو تصميم گرفت که يک خودروي مسابقه‌اي قدرتمند را جايگزين آلپاين A110 کند. اما به جاي اينکه رنو ساخت اين مدل را از صفر شروع کند، اين کار را با سوپرميني ۵ آغاز کرد.

اولين نسخه از اين خودروها با نام ۵ توربو، داراي موتور ۱۳۹۷ سي‌سي چهار سيلندر توربوشارژشده با توان ۱۵۸ اسب بخار، قطعات آلومينيومي سبک وزن و يک فضاي داخلي خاص با طراحي فرمان نامتقارن بود.

مدل‌هاي توربو ۲ که پس از آن عرضه شدند از قطعات استوک رنو ۵ استفاده مي‌کردند و ظاهر غيرجذاب‌تري داشتند، اما از همان پيشرانه بهره مي‌بردند. البته به جز ۲۰۰ خودروي همگام‌سازي ‌شده در اواسط دهه ۸۰ که در تصاوير مي‌بينيد. اين نسخه‌ها داراي موتور ۱۴۳۰ سي‌سي بزرگتري بودند تا رنو بتواند در مسابقات رالي گروه B از آن‌ها استفاده کند.

اما اين موتور خاص رنو ديگر وجود ندارد و جاي خود را به موتور 13B چرخشي مزدا داده است. اين خودرو وقتي کاملا نو بوده وارد کاليفرنيا شده است. 13B داراي يک توربوشارژر توربونتيک، واحد کنترل موتور لايف ريسينگ و کنترلر بوست قابل تنظيم است و قدرتش از طريق جعبه دنده پنج سرعته رنو به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود.

فعلا آخرين پيشنهاد براي اين مدل ۵۰ هزار دلار است و فقط دو روز تا پايان حراج باقي مانده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره