
قیمت ایران خودرو تارا دنده ای مشخص شد

اسب بخار/ با انتشار اسناد کدال و گزارش رسمي گروه صنعتي ايران خودرو، قيمت تمام شده تارا دنده اي در کارخانه مشخص شد و مي توان پي برد که بزودي اين خودرو با چه بهايي وارد بازار کشور مي شود.
پيش از اين در ماه هاي گذشته هم قيمت تارا در اسناد گزارش فعاليت گروه صنعتي ايران خودرو اعلام شده بود. اما بر اساس آن اطلاعات، کاملا واضح به نظر مي رسيد که عدد درج شده معيار نسخه نهايي تارا دنده اي نيست. زيرا قيمت هاي درج شده در اسناد قبلي پايين تر از ساير محصولات ايران خودرو بود.
حال بررسي ها نشان مي دهد که با توجه به صدور مجوز پلاک براي تارا دنده اي و از سويي الزام وجود بيمه نامه در زمان شماره گذاري خودرو، قطعا مبناي قيمتي براي اين خودرو در نظر گرفته شده و بر اساس آن هم بيمه مرکزي تعرفه بيمه نامه يک ساله اين سدان جديد را اعلام نموده است. همچنين اسناد کدال و گزارش فعاليت ايران خودرو در آخرين ماه ۱۳۹۹، نشان مي دهد که مبناي قيمتي جديدي براي تارا دنده اي مصوب شده و اين خودروساز قيمت اين محصول ملي را در کارخانه مشخص کرده است.
با توجه به گزارش کدال، ايران خودرو در بهمن ۱۳۹۹ مبناي قيمتي تارا دنده اي را ۱۹۰ ميليون و ۹۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان در نظر گرفته بوده و با توجه به کلاس فني خودرو و کلينيک هاي برگزار شده، مي توان نتيجه گرفت که اين عدد مبناي نهايي محاسبه قيمت تارا دنده اي براي مشتريان نخواهد بود. اما در اسفند ۱۳۹۹ با سرعت گرفتن توليد تارا و از سويي شماره گذاري آن، مبناي قيمتي نسخه دنده اي و نهايي اين خودرو تغيير کرده و اين بار ايران خودرو قيمتي نزديک به اعداد به دست آمده در کلينيک خودرو را براي اعلام ارزش تارا در کارخانه، درج نموده است.
بر اساس آخرين سند رسمي، قيمت ايران خودرو تارا دنده اي در کارخانه ( بدون احتساب هزينه ماليات، بيمه، شماره گذاري، عوارض و… ) و بر اساس معيار اسفند سال گذشته ۲۵۵ ميليون و ۹۱۶ هزار و ۶۶۶ تومان است. پيگيري ها از منابع آگاه نشان مي دهد که تا به اين لحظه عدد درج شده، معيار صحيحي براي به دست آوردن قيمت تارا دنده اي در هنگام تحويل به مشتريان است. همچنين يک منبع آگاه گفته است که در صورت تاييد نهايي اين عدد در کلينيک خودرو و عدم تغيير شرايط اقتصادي، تارا دنده اي در ابتداي عرضه بر اساس اين ارزش گذاري وارد بازار خواهد شد.
محاسبه هاي دقيق تر نشان مي دهد که بر اساس اين سند مالي، قيمت ايران خودرو تارا دنده اي با احتساب هزينه اي چون ماليات ارزش افزوده، بيمه، عوارض و… حدود ۲۸۹ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته برخي اين احتمال را مي دهند که گروه صنعتي ايران خودرو در اواخر بهار ۱۴۰۰، مقداري قيمت کارخانه اي تارا را در اسناد کدال افزايش دهد و قيمت نهايي اين خودرو براي ثبت نام کنندگان ( با احتساب هزينه هاي ماليات، بيمه، عوارض و… ) در محدوده ۳۰۰ تا ۳۲۰ ميليون تومان تمام شود.
معرفي کوتاه ايران خودرو تارا دنده اي :
تارا سدان جديد گروه صنعتي ايران خودرو به حساب مي آيد که در کلاس فني سدان هاي متوسط و اقتصادي قرار مي گيرد و به عبارتي در رده C سدان ها است. اين خودرو که با نشان ملي وارد خط توليد ايران خودرو شده است، با استفاده از ظرفيت هاي قرارداد برجامي اين خودروساز داخلي با پژو طراحي شده و پلتفرم PF1 گروه PSA و سازه پژو ۳۰۱ را با خود به همراه دارد. براي همين در برخي قسمت هاي خودرو شاهد هستيم که شباهت زيادي ميان ايران خودرو تارا و پژو ۳۰۱ فيس ليفت سفارش بازار ايران ديده مي شود.
تارا دنده اي به پيشرانه TU5 پلاس مجهز شده که به عبارتي نسخه بومي EC5 و TU5 ارتقا يافته است. اين پيشرانه ۱٫۶ ليتري تنفس طبيعي به سامانه زمان بندي متغيير سوپاپ هاي ورودي و پمپ روغن متغيير مجهز است و از سويي برخي تغييرات ساختاري در سيستم پاشش سوخت، اتصالات و سرسيلندر آن ايجاد شده است. اين پيشرانه که با داخلي سازي بالا در ايران توليد مي شود، ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نيوتن متر توليد مي کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستي BE5 که اين روزها در کارخانه نيرو محرکه توليد مي شود، توان پيشرانه را به چرخ هاي جلوي تارا دنده اي مي رساند.
ايران خودرو تارا دنده اي به دو کيسه هوا، نمايشگر لمسي، فرمان کمکي برقي، کروز کنترل، ترمزهاي ديسکي جلو و عقب، ترمز ABS، EBD و BA، سامانه کنترل پايداري الکتريکي و پيشگيري از هرزگردي، شيشه ها و آينه هاي برقي، چراغ روشنايي روز، تهويه الکتريکي دستي با نمايشگر ديجيتال، کنترل سيستم صوتي از روي فرمان، سنسور پارک عقب، رينگ فولادي ۱۵ اينچي با طرح اسپرت، تريم داخلي پارچه، سنسور باد تاير و… مجهز است.
نبود برخي امکانات مانند سامانه تهويه اتوماتيک، صندلي هاي برقي، دوربين دنده عقب، رينگ آلومينيومي و چند آپشن ديگر در تارا دنده اي به عنوان يک سدان جديد که قيمتي فراتر از دنا پلاس و سورن پلاس دارد و از سويي پرچمدار محصولات ايران خودرو است، برخي انتقادات را به سمت اين سدان جديد کشانده است. اما از سويي برخي کارشناسان نبود اين امکانات را براي تارا دنده اي ايراد نمي دانند و حضور سامانه کنترل پايداري الکتريکي و پيشرانه TU5 پلاس را براي اين خودرو به عنوان نقاط قوت اعلام مي کنند.
با اين حال ايران خودرو مي گويد که در نسخه اتوماتيک تارا امکاناتي مانند سانروف، سنسور نور و باران، استارت دکمه اي، دوربين عقب، تريم داخلي چرم و پارچه، صندلي هاي برقي، تهويه اتوماتيک، آينه هاي تاشو برقي، رينگ ۱۶ اينچي آلومينيومي و کيسه هاي هواي جانبي رديف جلو به اين سدان ملي اضافه خواهد شد.