چالش قیمت گذاری خودروهای جدید

دنياي اقتصاد/ محصولات جديد خودرويي، اين روزها براي خودروسازان و مشتريان دردسرساز شده است؛ بهطوريکه مشتريان با اعتراض به قيمتگذاري اين خودروها، از يک سو شکايت به شوراي رقابت بردهاند و از سوي ديگر فروشندگان بازار نيز قيمتهاي دور از انتظاري براي خودروهاي مذکور تعيين کردهاند که دليل اصلي اين مساله را بايد در تيراژ پايين محصولات نوبرانه شرکتهاي خودروساز جست و جو کرد.
اگر قيمت خودرويي نمي ارزد آن را نخريد!
همين تيراژ پايين و به دنبال آن عرضه محدود به بازار سبب شده تا دارندگان اين خودروها به نوعي دست بالا را در قيمتگذاري اين خودروها داشته باشند و خودروهاي در اختيار خود را با قيمتهاي دلخواه به بازار عرضه کنند.
البته در کنار اين مساله بايد به قيمتهاي بالاي کارخانهاي اين خودروها نيز توجه کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سايت کدال سازمان بورس در حال حاضر ايران خودرو تا پايان سال گذشته در مجموع ۱۵۳ دستگاه «تارا» توليد کرده و ۵۴ دستگاه از اين خودرو را بهفروش رسانده است. بخش فروش اين خودروساز «تارا» را ۲۴۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور ميکند. ديگر خودروساز کشور يعني سايپا نيز تا پايان سال ۹۹ در مجموع هزار و ۷۲۸ دستگاه «شاهين» توليد کرد و از اين تعداد ۴۶۲ دستگاه را به خريداران تحويل داده است. خريداران «شاهين» سايپا نيز بايد براي اين محصول ۲۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب اين خودروساز واريز کنند. البته اين قيمتها تنها قيمت خودرو است و هزينههايي مانند بيمه، ماليات بر فروش و .... باعث ميشود تا حول و حوش ۱۳ درصد به قيمتهاي ياد شده اضافه شود.
در اين ارتباط شکايتهايي از سوي متقاضيان به شوراي رقابت ارسال شده است. در اين ارتباط روز گذشته رضا شيوا رئيس شوراي رقابت گفته است قيمتگذاري محصولات جديد شرکتهاي خودروساز که طي سال گذشته به سبد محصولاتي آنها اضافه شده است توسط ۱۲ نفر از افراد خبره که در زمينه خودرو فعال هستند مشخص شده و خودروسازان نيز موظف هستند محصولات توليدي خود را با قيمتهاي اعلامي به مشتريان عرضه کنند.
اين مقام مسوول در شوراي رقابت در ارتباط با ساز و کار تعيين قيمت محصولات جديد ميگويد شوراي رقابت سه قيمت يعني حداکثر، حداقل و منصفانه براي خودرو اعلام ميکند و بر اساس نظر خبرگان، قيمت نهايي تعيين ميشود.
آن طور که شيوا ميگويد بيشترين شکايت مردم از قيمت کوييک، شاهين و پژو ۲۰۷ پاناروما است و در اين زمينه حدود ۳۰۰ شکايت به دست اعضاي شوراي رقابت رسيده است. اما در صدر ليست شکايتهاي مردمي درباره قيمت، خودروي کوييک قرار دارد. رئيس شوراي رقابت با اشاره به اينکه قيمت دست ما نيست و بر اساس ضوابط تعيين ميشود، گفت در اين ارتباط جلسههايي با مديران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و همچنين رئيس سازمان گسترش برگزار شد تا به شکايتها رسيدگي شود. شيوا ادامه داد: اولين جلسه در سال جديد دوشنبه هفته آينده برگزار ميشود که در آن نتيجه بررسي کميته شکايت پيگيري ميشود. آن طور که مشخص است بيشتر شکايتها از قيمت خودرو مربوط به قيمتهاي اعلامي در طرحهاي پيشفروش ميشود.
شيوا در اين ارتباط توضيح ميدهد: در زمان خريد خودرو افراد بخشي از قيمت خودرو را ميپردازند به اميد اينکه اين مبلغ پرداختي، نصف قيمت خودرو باشد، اما با توجه به تورمي که ايجاد شده پول پرداختي نصف قيمت خودرو را شامل نميشود و آن پول شايد يکچهارم قيمت خريد خودرو باشد. رئيس شوراي رقابت ميگويد با توجه به اين شرايط شايد قراردادهاي منعقد شده منصفانه نباشد.