برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خودروسازان خصوصی با « ادغام بزرگ» موفق می‌شوند

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
خودروسازان خصوصی با « ادغام بزرگ» موفق می‌شوند

عصر خودرو/ هم اکنون ۲۸خودروساز خصوصي در ايران مشغول فعاليت هستند. اميرحسن کاکايي؛ استاد دانشگاه و کارشناس خودرو اين آمار را از نظر ظرفيت اقتصادي غير قابل تحمل خواند و افزود: کشوري مانند ما در شرايط کنوني در بهترين حالت ظرفيت ۲ تا ۳ خودروساز را دارد تا به راهکارهاي روز کشورهاي بزرگ جهان در حوزه خودرو نزديک شويم.

وي افزود : اگر اوج تلاشمان را براي پيشرفت در منطقه کنيم در نهايت به کشوري مانند کره جنوبي مي رسيم که حداکثر ۲ خودروساز دارد در حالي که علاوه بر ۲۸ خودروساز خصوصي کشور، همين الآن ۳۰ پروانه بهره برداري ديگر نيز وجود دارد و بيش از اين آمار تقاضا براي اخذ پروانه ثبت شده است. کاکايي ضمن اشاره به ابرادغام هاي سال هاي اخير در جهان خودرو گفت : طي ۱۰ سال اخير رقابت شديد بين خودروسازان موجب حرکت به سمت ابرادغام ها شده است و تعداد خودروسازان با پيوستن به اين ادغام ها روز به روز در حال کاهش است.

به عقيده کاکايي اگر بخش خصوصي صنعت خودرو ايران بتواند يک ادغام بزرگ را در قالب يک کنسرسيوم شکل دهد، نتايج قابل توجهي را در پي خواهد داشت. کاکايي در تشريح اين موضوع گفت: ادغام به معني از بين رفتن خودروسازان نيست چرا که براي مثال در گروه استلانتيس، پژو، سيتروئن، فيات و ديگر اعضا هر کدام هويت خودشان را دارند و همچنان خودروسازان سابق هستند منتهي با اهداف جديد و هم افزايي سعي در رقابت در بازار خودرو را دارن به گونه اي که طراحي و توسعه پلتفرم هاي مشترک در اين گروه ها با اهداف جهاني صورت مي گيرد.

کاکايي سه شرکت کرمان موتور، بهمن موتور و مديران خودرو را بازيگران بزرگ در بين 28 خودروسازي خصوصي کشور عنوان کرد و افزود : اين خودروسازان علاوه بر بزرگي، خطوط خاصي مانند خطوط رنگ دارند و گروه بهمن نيز اخيرا خط توليد پيشرانه خوبي را راه اندازي کرده است و با اين حساب اگر يک خودروساز هم برود گيربکس سازي بياورد، يکي ديگر اکسل و ... که هر کدام سرمايه گذاري سنگيني مي خواهد، همکاري آن ها مي تواند منجر به موفقيت شود. اين کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به قطب سوم خودروسازي در کشور گفت: اگر منظور از قطب سوم، شرکتي است که توسط دولت در کنار دو خودروساز بزرگ کشور راه اندازي شود اين موضوع غلط است و براي ساخت قطب سوم بايد برنامه ريزي راهبردي و مشارکت قوي ايجاد شود و با برندسازي قوي در کنار توانمندي هاي فني، اقتصادي و مالي وجود داشته باشد اما بزرگترين مشکل آن است که در فرهنگ و قوانين تجارت ما مفهومي به نام ادغام وجود ندارد.

وي افزود: ادغام سوژه اي مدرن و جديد در جهان است و قانون تجارت کشور ما بسيار قديمي، ادغام مسائل مالي، حقوقي و ... دارد که در ايران تعريف نشده و هر چه سريعتر بايد اين موضوع در قانون تجارت شفاف‌سازي شود. صنعت خودرو جهان به سمت نهاد هاي جديد مثل تسلا و اوبر حرکت کرده که در حال تغيير قواعد کسب و کار در اين صنعت هستند. کاکايي ضمن اشاره به اين موضوع گفت : از همين الان پيشبيني مي کنم که در ده سال آينده بيش از 20درصد خودروسازان ظرفيت مازادي خواهند داشت که به هر نحوي به دنبال عرضه آن به بازار کشورهايي مانند ايران خواهند بود. اگر خودروسازان خصوصي از امروز با طرح و برنامه در مسير آينده قدم بر ندارند، آن زمان در نهايت يک سري شرکت وارد کننده خودرو و نمايندگي خواهيم داشت.

کاکايي ضمن انتقاد از امتيازات احتمالي براي دارندگان پروانه خودروسازي گفت: به شرکتي که صرفا يک خودرو وارد مي کند يا برخي قطعات آن منفصله است و اينجا مونتاژ مي شود نمي توان خودروساز گفت و بايد ديد آيا هدف برخي از خودروسازان خصوصي استفاده از امتياز هاي ويژه مانند خريد مواد اوليه صنعت خودرو با قيمت پايينتر و فروش در بازار است يا خير ؟ حجم بالاي پروانه هاي صادر شده نشان دهنده اين موضوع است که چنين مساله اي احتمالا واقعيت دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar