نماد آخرین خبر

مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

منبع
پدال
بروزرسانی
مقایسه سیستم‌های خودران اتوپایلوت، سوپر کروز و بلو کروز

پدال/ صنعت خودرو در حالت کلي يک تغيير قابل‌توجه را تجربه مي‌کند. پيشرانه‌هاي الکتريکي جايگزين نمونه‌هاي درون‌سوز مي‌شوند و تکنولوژي‌هاي پيشرفته نيز کنترل خودروها را به دست مي‌گيرند. دير يا زود بايد منتظر تولد حمل‌ونقل خودران باشيم اما فعلاً از نظر قوانين و توسعه اين سيستم‌ها جاي کار زيادي وجود دارد. البته بايد گفت برخي سيستم‌ها با توانايي‌هاي بيشتر نيز در دسترس مشتريان قرار دارند.

فورد جديدترين خودروسازي است که با معرفي سيستم بلو کروز وارد ميدان شده و قول داده اين سيستم ويژگي‌هاي خودران مشابه رقيب خود يعني جنرال موتورز را ارائه کند. هر دو برند ديترويتي در حال رقابت با تسلايي هستند که با معرفي سيستم اتوپايلوت در سال ۲۰۱۴ همه را به خود خيره کرد. همه خودروسازان از آن زمان تاکنون در حال تلاش براي رقابت با اين شرکت هستند و اينجاست که سؤال اصلي پيش مي‌آيد. آيا فورد و جنرال موتورز مي‌توانند به تسلا برسند؟

به همين منظور ما برخي اطلاعات را براي مقايسه مستقيم اين سيستم‌هاي خودران جمع‌آوري کرده و روي ويژگي‌ها، عملکرد و هزينه تمرکز کرده‌ايم. در نظر داشته باشيد که تکنولوژي به‌ سرعت در حال تکامل بوده و اين اطلاعات تغيير خواهند کرد. در ادامه نگاهي سريع به ويژگي‌هاي کلي و اصلي هر سيستم داريم:

سيستم

سخت‌افزارمحل استفادهتغيير خودکار لاينپايش رانندهتوانايي هندزفريهزينه
بلو کروز فورددوربين‌هاي بيروني، رادار۱۶۰ هزار کيلومتر بزرگراه تائيد شده در آمريکاي شمالياعلام نشدهدوربين متمرکز روي رانندهبله

۶۰۰ دلار هزينه نرم‌افزار در بار اول، اشتراک ماهانه پس از سه سال

سوپر کروز جنرال موتورز

دوربين‌هاي بيروني، حسگرهاي اولتراسونيک، رادار، ليدار، داده جي‌پي‌اسبيش از ۳۲۰ هزار کيلومتر بزرگراه تائيد شده در آمريکاي شماليبله (فقط در سوپر کروز ارتقا يافته)دوربين متمرکز روي رانندهبله۲۵۰۰ دلار هزينه بار اول، اشتراک ماهانه ۲۵ دلاري پس از سه سال
اتوپايلوت تسلادوربين‌هاي بيروني، حسگرهاي اولتراسونيک، رادار (در مدل‌هاي آتي حذف خواهد شد)تمامي بزرگراه‌هاي اصلي (استفاده محدود در برخي خيابان‌هاي شهري)بله (پس از اعلام توسط راننده)حسگرهاي نيرو در فرمانخير

استاندارد در تمامي مدل‌هاي تسلا (۱۰ هزار دلار براي ويژگي‌هاي پيشرفته‌تر)

بلو کروز فورد

سيستم بلو کروز فورد جديدترين تکنولوژي وارد شده به بازار است. به همين خاطر جزئيات زيادي از اين سيستم در دست نيست و هنوز نمي‌دانيم که فورد در آينده چه ويژگي‌هايي را ارائه خواهد کرد.

علاوه بر گزينه ۶۰۰ دلاري، بلو کروز نيازمند سفارش پکيج کو پايلوت ۳۶۰ اکتيو ۲.۰ در F-150 است که قيمت ۱۵۹۵ دلاري دارد. براي برخي تريم هاي ماستنگ مک اي هم اين سيستم بخشي از پکيج ۳۲۰۰ دلاري است. در حال حاضر بلو کروز فورد فقط براي مک اي و F-150 عرضه مي‌شود.

اين سيستم از دوربين متمرکز روي راننده براي اطمينان از توجه او به جاده در زمان عملکرد بلو کروز استفاده مي‌کند. همچنين در صورت فعال بودن سيستم مي‌توان دست‌ها را از روي فرمان برداشت.

سوپر کروز جنرال موتورز

اين سيستم که در ابتدا به کاديلاک منحصر بود هم‌اکنون روي شورولت بولت EUV نيز ارائه مي‌شود هرچند فاقد عملکرد تغيير لاين مي‌باشد؛ اما اين سيستم در محصولاتي همچون کاديلاک CT4، CT5 و اسکاليد عرضه مي‌شود.


سوپر کروز نيز همانند بلو کروز از دوربين متمرکز روي راننده براي اطمينان از توجه او استفاده مي‌کند. اين سيستم نيز توانايي رانندگي بدون دخالت دستان راننده را دارد.

اتوپايلوت تسلا

تمامي محصولات تسلا به‌صورت استاندارد با اتوپايلوتي که خودران سطح ۲ است عرضه مي‌شوند. همچنين تسلا ويژگي‌هايي همچون حالت احضار را ارائه کرده که خودرو را به آرامي به نزد راننده مي‌آورد. علاوه بر اين حالت رانندگي کاملاً خودران FSD در حال حاضر شامل رانندگي در خيابان‌هاي شهري بوده و عملکرد نقطه‌به‌نقطه با ناوبري روي اتوپايلوت را ارائه مي‌کند. FSD هنوز در حال بهبود بوده هرچند نسخه بتاي آن مي‌تواند هرجايي برود.

صرف‌نظر از خود سيستم يا محل مربوطه، تسلا مي‌گويد راننده بايد دست خود را هميشه روي فرمان بگذارد. غربيلک فرمان داراي حسگر نيرو است که دست راننده روي فرمان را تشخيص مي‌دهد و اگر نيرويي تشخيص داده نشود سيستم به راننده هشدار داده و در نهايت خودرو را متوقف مي‌کند. به جز اين مورد تکنولوژي پايش راننده‌اي وجود ندارد. يک دوربين تشخيص چهره راننده در کابين تمامي محصولات تسلا وجود داشته اما فعلاً کمپاني از آن براي اين هدف استفاده نمي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar