باشگاه خبرنگاران/ سوالي که اکنون در ذهن ايجاد شده اين است که آيا خودروسازان توانستند در سال گذشته رشد توليد خودرو را عملياتي کنند.
 
سال گذشته توليد يک ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو  از سوي سياست‌گذار خودرو وزارت صمت هدف‌گذاري شد، يعني قرار بود که 3 خودروساز در کشور يعني ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو يک ميليون و 200 هزار خودرو در سال توليد کنند و بر اين اساس براي اينکه اين ميزان به درستي به دست مشتري برسد، طرح قرعه کشي را راه انداختند که در آن طرح بايد خودروها هم به صورت فروش فوق العاده و هم پيش فروش به دست مشتري برسد.

هدف‌گذاري اين تعداد خودرو توليد شده در سال 99 با توجه به نام‌گذاري سال به نام جهش توليد بود. اما سوالي که اکنون در ذهن ايجاد شده اين است که آيا خودروسازان توانستند در سال گذشته اين هدف را محقق کنند؟ براي پاسخ به اين سوال بايد وضعيت توليد در سال گذشته را بررسي کنيم.

هدف‌گذاري سياست‌گذار کلان خودرو براي سال گذشته در کف، توليد يک ميليون دستگاه خودرو و در سقف نيز توليد يک ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه تعيين شده بود و با توجه به اينکه سال 98 به دليل تحريم ها، شاهد افت توليد بوديم و خودروسازان 900 دستگاه خودرو توليد کردند، در سال 99 ميزان توليد افزايش يافت. 

ميزان عرضه و توليد خودرو توسط خودروسازان کشور در سال 99
رضا شيوا رئيس شوراي رقابت در خصوص ميزان عرضه و توليد خودرو توسط خودروسازان کشور در سال 99، گفت: آنچه که مسلم است خودروسازان به دليل تعهدات و آن بحثي که دستور العمل شورا بود، يعني افزايش عرضه خودرو، ميزان توليد را افزايش دادند تا قيمت خودرو را افزايش دهند.  

اين مقام مسئول با بيان اينکه برخي ادعا دارند که خودروسازان از عرضه خودرو خودداري مي کنند تا شامل افزايش قيمت شوند، گفت: قطعا خودروسازان نمي توانند آنچه را که توليد مي کنند، عرضه نکنند چرا که در گذشته اين اتفاق افتاده است آن هم  به دليل کمبود بعضي از قطعات بود و برخي از خودروها عرضه نشدند، اما اواخر سال گذشته اينگونه نبود و تا آنجا که در توان بود عرضه را انجام داده اند چرا که خودروسازان تعهد داده اند. 

شيوا تشريح کرد: همانطور که مي دانيد خودروسازان از سال هاي قبل تعهداتي داشتند که بايد انجام دهند و اگر تعهدات را انجام ندهند بايد سود بپردازند و اينگونه نيست که اين کار را انجام دهند تا به خودرو افزايش قيمت بخورد. خودروسازان بايد فروش را افزايش دهند.  

رئيس شوراي رقابت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه امسال برنامه توليد چند هزار خودرو را داريد؟، گفت: امسال به اميد اين هستيم که خودروسازان حداقل 50 درصد نسبت به سال گذشته افزايش توليد دهند. سال 98 سال خوبي نبود، چون فشار تحريم را داشتيم و برخي از قطعات از خارج وارد مي شد که اين واردات بسته شد و وقتي واردات به کل قطع شد، تا خودروسازان بخواهند محصولات را با قطعات داخلي بسازند زمان برد اما سال 99 خيلي سال خوبي بود. 

شيوا ادامه داد: هنوز گزارش جديدي به دستمان نرسيده و به هر حال سال 99 از سال 98 بهتر بود و افزايش توليد نزديک به 50 درصد را داشتيم اما به 50 درصد نرسيد اما  امسال 50 درصد افزايش توليد خواهند داشت. 


سال گذشته بر اساس شعار سال "جهش توليد" پيش رفته ايم
فرشاد مقيمي مديرعامل ايران خودرو ، با تاکيد بر اينکه سال گذشته بر اساس شعار سال "جهش توليد" پيش رفته ايم، گفت: سال گذشته سال "جهش توليد" بود و سعي کرديم متناسب با اين هدف پيش برويم و خوشبختانه شاهد اين هستيم که عرضه نسبت به سال 98 افزايش پيدا کرد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه با مطابق با وعده‌هاي که داده ايم پيش رفته ايم، تشريح کرد: روزانه بيش از ۲ هزار دستگاه خودرو توليد مي‌کنيم و مي‌توان گفت که اين هفته از مرز توليد نيم ميليون دستگاه خودرو عبور خواهيم کرد. برنامه داريم امسال برنامه توليد و فروش را به گونه‌اي پيش ببريم که هيچ تعهد معوقي ايجاد نشود و خودرو‌ها به موقع تحويل مشتريان داده شود.

مقيمي گفت: سال 98، ۳۷۲ هزار خودرو در گروه ايران خودرو توليد شد و سال گذشته ميزان توليد از عدد ۵۰۰ هزار خودرو گذشته است، يعني ۱۳۰ هزار خودرو بيشتر از سال گذشته توليد شده است، علاوه بر اين امسال از نمونه خودرو‌هاي متفاوتي رونمايي کرده ايم و به دنبال ارتقا محصولات هستيم.

مديرعامل ايران خودرو در خصوص ميزان عرضه خودرو به خودروسازان، گفت: اکنون تعهدات در ايران خودرو به حداقل رسيده است و خودرو‌ها به روز تحويل مشتريان داده مي‌شود.
 
بررسي اطلاعات ارسالي خودروسازان به بورس نشان مي‌دهد ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو به عنوان سه شرکت توليدکننده اصلي خودرو در کشور، طي سال گذشته در مجموع کمي بيش از ۹۰۰ هزار دستگاه انواع محصول سواري و وانت را به توليد رسانده‌اند.

در اين بين، ايران خودرويي‌ها با تيراژي ۴۸۰ هزار و ۳۳۸ دستگاهي در سال ۹۹، رشد حدوداً ۲۲ درصدي را نسبت به ۹۸ تجربه کرده‌اند. بيشترين توليد ايران خودرو به خانواده پژو مربوط مي‌شود. گفتني است ايران خودرو در سال 99، 14 مرحله فروش فوق العاده و 12 مرحله پيش فروش برگزار کرد که در طرح فوق العاده 151 هزار و 532 و در طرح پيش فروش 224 هزار و 518 نفر ثبت نام کردند. در طرح هاي فروش فوق العاده 126 هزار و 983 خودرو تحويل داده شده است و هيچ معوقي ندارد و در طرح پيش فروش 11 هزار و 633 تحويل داده شده است. 

از گروه خودروسازي سايپا (شامل سايپا و پارس خودرو) نيز خبر مي‌رسد رقم توليد اين گروه به حدود ۴۲۰ هزار دستگاه طي سال ۹۹ رسيده است.

در مقايسه با ۹۸، گروه خودروسازي سايپا بيش از ۱۱ درصد کاهش توليد داشته است. رکورددار توليد در اين گروه خودروسازي تيباست که تيراژي بالغ بر ۲۳۶ هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است. در مقايسه با سال ۹۸ هرچند خودروسازان با افزايش حدوداً چهار درصدي تيراژ مواجه شده‌اند، با اين حال نتوانسته‌اند برنامه توليد مدنظر وزارت صمت را محقق کنند.

حال امسال با توجه به شعار سال، انتظار مي رود با پشتياني از صنعت خودرو موانع از سر راه آنها برداشته شود تا شاهد افزايش توليد باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar