مروری بر قویترین پیشرانههای V8 تنفس طبیعی دنیا

پدال/ چندي پيش گزارشي منتشر شد که ادعا ميکند کوروت C8 Z06 به قويترين پيشرانهٔ V8 تنفس طبيعي دنيا مجهز خواهد بود. طبق گزارشات، اين موتور که همان نمونهٔ مورداستفاده در کوروت مسابقهاي C8.R است، از نوع ۵.۵ ليتري ميللنگ تخت خواهد بود و قدرتي در حدود ۶۲۰ اسب بخار توليد خواهد کرد؛ بنابراين اگر اين گزارشات صحت داشته باشند، در دوراني که پيشرانههاي تنفس طبيعي رو به انقراض هستند، کوروت C8 Z06 با اختلاف زيادي قويترين موتور تنفس طبيعي V8 دنيا را خواهد داشت؛ اما تا همين چند سال پيش، موتورهاي هشت سيلندر تنفس طبيعي زيادي در بازار وجود داشتند که قدرتهاي بالايي توليد ميکردند. حال به همين بهانه قصد داريم در اين مطلب به قويترين موتورهاي V8 تنفس طبيعي دنيا نگاهي داشته باشيم.
۱۰-تويوتا، پيشرانهٔ ۲UR-GSE
حجم: ۵.۰ ليتر
بيشترين قدرت: ۴۷۵ اسب بخار
خانوادهٔ پيشرانههاي UR تويوتا براي اولين بار در سال ۲۰۰۷ با لکسس LS به بازار آمدند و در سه نسخهٔ ۴.۷ ليتري، ۵.۰ ليتري و ۵.۷ ليتري توليد شدند. قويترين عضو اين خانواده، نسخهٔ ۵ ليتري با نام ۲UR-GSE است که هماکنون در محصولات لکسس مثل LC500 و RC F مورداستفاده قرار ميگيرد. اين موتور تنفس طبيعي که بهتازگي در سينهٔ لکسس IS500 F Sport پرفورمنس هم قرار گرفته، در کوپهٔ اسپرت RC F بيشترين قدرت را توليد ميکند که برابر با ۴۷۵ اسب بخار است.
۹- فورد، پيشرانهٔ کايوت
حجم: ۵.۰ ليتر
بيشترين قدرت: ۴۸۰ اسب بخار
پيشرانهٔ کايوت بر اساس سري پيشرانههاي V8 ماژولار فورد ساخته شده و جديدترين نسخه از خانوادهٔ ماژولار محسوب ميشود. اين نسخه بهطور اختصاصي براي موستانگ GT و براي رقابت با پيشرانههاي ۶.۲ ليتري جنرال موتورز در شورلت کامارو و ۶.۴ ليتري کرايسلر در دوج چلنجر توسعه يافت. البته پيشرانهٔ کايوت در F150 هم مورداستفاده قرار ميگيرد اما بيشترين قدرت خود که ۴۸۰ اسب بخار است را در موستانگ بوليت و مکوان توليد ميکند. موتور کايوت برخلاف پيشرانههاي سنتي آمريکايي، از چهار سوپاپ در هر سيلندر برخوردار است.
۸-کرايسلر، پيشرانهٔ همي ۳۹۲ آپاچي
حجم: ۶.۴ ليتر
بيشترين قدرت: ۴۸۵ اسب بخار
در طول تاريخ، پيشرانههاي همي کرايسلر همواره به توليد قدرتهاي بالا مشهور بودهاند. قويترين نسخهٔ اين موتورها، نمونهٔ ۳۹۲ آپاچي است که براي اولين بار با ۶.۴ ليتر حجم در دوج چلنجر SRT8 سال ۲۰۱۱ معرفي شد. اين موتور هماکنون در بسياري از محصولات پرفورمنس گروه کرايسلر شامل دوج چلنجر، چارجر و دورانگو و جيپ گرند چروکي و رانگلر مورداستفاده قرار ميگيرد و بيشترين قدرت خود را در چلنجر و چارجر R/T اسکات پک با ۴۸۵ اسب بخار توليد ميکند.
۷-جنرال موتورز، پيشرانهٔ LT2
حجم: ۶.۲ ليتر
بيشترين قدرت: ۴۹۵ اسب بخار
پيشرانههاي بلوک کوچک سري LS جنرال موتورز يکي از مشهورترين و پُراستفادهترين پيشرانهها در بازار آمريکا هستند. اين پيشرانهها در انواع بسيار مختلف و با حجمهاي گوناگون از سال ۱۹۹۵ تاکنون در حال توليد هستند و در بسياري از محصولات جنرال موتورز مورداستفاده قرار ميگيرند. جديدترين عضو اين خانواده، موتور LT2 است که بهطور اختصاصي براي کوروت C8 و براي ترکيب موتور وسط طراحي شده است. اين موتور در کوروت حداکثر ۴۹۵ اسب بخار قدرت توليد ميکند.
۶-جنرال موتورز، پيشرانهٔ LS7
حجم: ۷.۰ ليتر
بيشترين قدرت: ۵۰۵ اسب بخار
هرچند LT2 جديدترين عضو خانوادهٔ موتورهاي سري LS جنرال موتورز است اما عنوان قويترين و حجيمترين عضو اين خانواده در اختيار موتور ۷ ليتري LS7 است. اين موتور از ميللنگ فولادي فورجکاري شده و شاتونهاي تيتانيومي برخوردار است اما همچنان همان طرح سنتي دو سوپاپ در هر سيلندر را حفظ کرده است. پيشرانهٔ LS7 در مرکز پرفورمنس جنرال موتورز در ميشيگان بهصورت دستساز توليد ميشد. اين موتور که ۵۰۵ اسب بخار قدرت توليد ميکرد، فقط در کوروت C6 Z06 و کامارو Z28 نسل پنجم مورداستفاده قرار گرفت.
۵-فورد، پيشرانهٔ وودو
حجم: ۵.۲ ليتر
بيشترين قدرت: ۵۲۶ اسب بخار
دومين نمايندهٔ فورد در اين ليست، پيشرانهٔ ۵.۲ ليتري وودو است که بر اساس همان موتور کايوت شکل گرفته است. اين موتور که بهطور اختصاصي براي موستانگ شلبي GT350 توسعه يافته است، ۵۲۶ اسب بخار قدرت دارد و ردلاين آن به ۸۲۵۰ rpm ميرسد. پيشرانهٔ وودو برخلاف کايوت، ميللنگ تخت دارد و بهصورت دستساز توليد ميشود. اين موتور در سال ۲۰۱۶ در بين ۱۰ پيشرانهٔ برتر سال قرار گرفت.
۴-سالين، پيشرانهٔ ويندسور
حجم: ۷.۰ ليتر
بيشترين قدرت: ۵۵۰ اسب بخار
شرکت آمريکايي سالين براي سوپراسپرت جنجالي خود يعني S7 اقدام به توسعهٔ يک پيشرانهٔ ۷ ليتري منحصربهفرد کرد. اين پيشرانهٔ تمام آلومينيومي که بهطور اختصاصي توسط خود سالين توسعه يافته بود، در اصل بر اساس پيشرانهٔ بلوک کوچک ويندسور ۳۵۱ فورد شکل گرفته بود اما سالين بهطور گستردهاي آنرا مورد بازطراحي و اصلاح قرار داده بود و حجم آنرا به ۷ ليتر افزايش داد. به لطف اين اصلاحات و تغييرات، قدرت اين موتور به ۵۵۰ اسب بخار رسيد. بعداً سالين اين موتور را به دو توربوشارژ هم مجهز کرد و قدرت آنرا به ۷۵۰ اسب بخار رساند.
۳-فراري، پيشرانهٔ F136 F
حجم: ۴.۵ ليتر
بيشترين قدرت: ۶۰۵ اسب بخار
پيشرانههاي سري F136 که حجمي بين ۴.۲ تا ۴.۷ ليتر داشتند، بهطور مشترک توسط فراري و مازراتي توسعه يافته بودند. توليد اين پيشرانههاي در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و در طيف گستردهاي از محصولات فراري و مازراتي مثل F430، کاليفرنيا، کواتروپورته، گرنتوريسمو و همينطور آلفارومئو ۸C مورداستفاده قرار گرفتند. قويترين نسخهٔ اين خانواده با نام F136 F در فراري ۴۵۸ اسپشياله ارائه شد که ۶۰۵ اسب بخار قدرت توليد ميکرد. فرايند جايگزيني اين موتور با موتور V8 توئين توربوي F154 در سال ۲۰۱۳ با مازراتي کواتروپورته GTS و سپس فراري کاليفرنيا T آغاز شد.
۲-پورشه، پيشرانهٔ MR6
حجم: ۴.۶ ليتر
بيشترين قدرت: ۶۰۸ اسب بخار
پورشه در هايپرکار هيبريدي ۹۱۸ از يک پيشرانهٔ ۴.۶ ليتري V8 تنفس طبيعي استفاده کرده بود که اين موتور بر اساس همان معماري پيشرانهٔ خودروي مسابقهاي لمانز RS اسپايدر ساخته شده بود. اين پيشرانه بهتنهايي ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نيوتن متر گشتاور توليد ميکرد اما دو موتور الکتريکي هم در کنار آن قرار گرفته بود که مجموع خروجي را به ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نيوتن متر گشتاور ميرساندند.
۱-مرسدس بنز، پيشرانهٔ M159
حجم: ۶.۲ ليتر
بيشترين قدرت: ۶۳۱ اسب بخار
پيشرانهٔ دوستداشتني و جذاب M156 مرسدس بنز تا همين چند سال پيش در طيف گستردهاي از محصولات AMG مثل C63، E63 و S63 مورداستفاده قرار ميگرفت. جديدترين و قويترين نسخهٔ اين موتور در سال ۲۰۱۰ در سوپراسپرت SLS AMG ارائه شد. اين نسخه که M159 نام گرفته بود، بيش از ۱۲۰ تغيير را نسبت به M156 تجربه کرده بود که يکي از آنها سيستم روغنکاري کارتل خشک بود. اين موتور ۶.۲ ليتري در SLS پايه ۵۷۱ اسب بخار قدرت توليد ميکرد اما اين رقم در SLS سري سياه به رقم چشمگير ۶۳۱ اسب بخار رسيد و M159 قويترين موتور V8 تنفس طبيعي دنيا لقب گرفت. اين رکورد تا به امروز حفظ شده است اما بايد منتظر بمانيم و ببينيم آيا پيشرانهٔ کوروت C8 Z06 ميتواند آنرا بشکند يا خير.