صنعت خودرو بعد از لغو تحریمها چگونه رشد میکند؟

باشگاه خبرنگاران/ نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران در خصوص وضعيت صنعت خودرو و راهکارهاي رشد اين صنعت پس از برداشته شدن تحريم ها توضيحاتي داد.
سلاح ورزي نائب رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معدن ايران در کلاب هاوس ، بازگشت پژو و رنو را به ايران قدمي مثبت دانست و گفت: کاملا موافق برگشت اين شرکتها به ايران هستيم، اما سوالي که پيش ميآيد اين است که چگونه ميتوان بعد از تحريمها در صنعت خودروسازي نتيجه برد برد داشته باشيم؟
نائب رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معدن ايران بيان کرد: اينکه اگر در مذاکرات اتفاقي نميافتد و در اين برنامه برجام همه چيز مرتب جلو برود، براي اين است که بتوانيم ارتباط مناسب برقرار کنيم بايد جايگاهمان را پيدا کنيم.
او با بيان اينکه بايد بدانيم جايگاهمان در صنعت کجاست؟، گفت: اينکه شرکتهاي بين المللي چه رفتاري داشته اند اصلا اهميت ندارد و شرکتهاي ديگر نيز اين رفتار را داشته اند. بايد اين فرصت را داد تا شرکتها به کشور برگردند و اينگونه ميتوان انحصار خودروسازي را از بين برد.
سلاح ورزي تشريح کرد: بايد فعالان بخش خصوصي بيشتر فعال شوند، بايد از حضور خودروسازان خارجي استقبال کرد و گفتن آري يا نه براي اين شرکتها جمله خوبي نيست و انحصار اگر برداشته شود ميتوان اميد به صنعت خودرو داشت.
اين مقام مسئول گفت: بايد فراموش نکنيم مقررات ناظر بر سرمايهگذاري بهاندازهاي نابسامان است که شرکتها براي کار در ايران بايد دردسرهاي زيادي را تحمل کنند اين در حالي است که ريسک اعتباري ايران نيز جاي خود را دارد اما تصور اين است درحاليکه اين محدوديتها تغيير نميکند، اين موارد سؤالات فرعي است.
وي با تأکيد بر اينکه بايد بررسي کرد که چگونه ميتوان با صنعت خودرو جهان رابطه برد- برد ايجاد کرد، ادامه داد: براي دستيابي به رابطه برد- برد بايد انحصار خودروسازان در داخل را لغو کنيم زيرا با انحصار نميتوان انتظار کار رقابتي داشت اما در صورت حذف انحصار ميتوان شريک قابلاتکاي خارجي پيدا کرد.
سلاح ورزي اظهار کرد: در سطح کلان بايد حاکميت از صنعت خودرو عقبرفته و در سطح خرد نيز فعالان بخش خصوصي در اين حوزه با نگاه و اشراف به زنجيره ارزش جهاني، قرارداد شراکتي بر پايه مديريت دانش ايجاد کنند.
مي توان به خودروسازان خارجي اعتماد کرد؟
در ادامه محسن جلال پور رئيس سابق اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با تشريح سه دليل همکاري موقت خارجيها در صنعت خودرو اظهار کرد: در عرصه تجارت مهمترين اصل منفعت بوده و مذهب، ايده و عقيده منافع حداکثر را قرباني منافع حداقل ميکند و شرکاي خارجي صنعت خودرو نيز منفعت خود را در اين موضوع ديده و از ايران خارج شدند.
وي با اشاره به احتياط شرکتهاي خارجي در بازگشت دوباره به ايران در صورت رفع تحريمهاي صنعت خودرو افزود: بدون شک به دليل شرايط سينوسي ايران در صورت پهن کردن فرش قرمز براي خارجيها، اين شرکتها بازهم بهراحتي وارد ايران نميشوند چراکه شرايط براي آنها دوامي نداشته و درازمدت نيست که اين وضعيت نهتنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنايع ديده ميشود.
جلال پور ادامه داد: بهطورکلي سه دليل را بايد در جدايي شرکاي خارجي از صنعت خودرو کشور در نظر گرفت نخست آنکه در دنيا تجارت اصل، انتفاع است و روابط آرماني، فرهنگي و روابط بينالملل در آن دخيل نيست و انتفاع در کفه ترازو سنجيده ميشود و بدون شک شرکتهاي بزرگ ديگري بهجز پژو و رنو و ديگر مجموعهها نيز همين رفتار را خواهند داشت.
رئيس سابق اتاق ايران افزود: سنجش کلي نشان ميدهد که در درازمدت به دليل شرايط سينوسي نميتوان همکاري درازمدت را پيشبيني کرد بنابراين ايران در شرايطي نيست که شرايط تضمينشدهاي براي آينده به آنها بدهد بنابراين لازم است آنها نسبت به سنجش دغدغههاي پيش رو اقدام کنند.
به گفته وي، نکته پاياني اينکه گزينش برخي از شرکا و رد کردن برخي از آنها به وضعيت داخلي و همچنين آينده صنعت و سرمايهگذاري کلان بازميگردد.
رئيس سابق اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران گفت: در همکاري دوباره با شرکاي خارجي در صنعت خودرو سه اصل اساسي مدنظر قرار ميگيرد و اينگونه نيست که حتي با پهن کردن فرش قرمز براي آنها، شاهد حضور دوباره آنها باشيم.