نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بهترین فراری‌های هشت سیلندر جهان

منبع
خودرو نويس
بروزرسانی
بهترین فراری‌های هشت سیلندر جهان

خودرو نويس/ پيشرانه‌هاي هشت سيلندر در ابتدا براي استفاده در هواپيماها طراحي شدند و اکنون يکي از بزرگترين دست آوردهاي صنعت ساخت پيشرانه‌ ها محسوب مي‌شوند. ايده ساخت و توسعه موتورهاي هشت سيلندر از طرح و ايده اوليۀ موتور «Liberty L-8» گرفته شده است. يک شرکت فرانسوي به نام آنتوانت در سال 1904 اولين پيشرانه هشت سيلندر کاملاً کاربردي جهان را ساخت و سپس خودروساز آمريکايي کاديلاک حدود يک دهه برروي پيشرانه مزبور و فناوري‌هاي آن کار کرد و از سال 1914 به بعد در اکثر خودروهاي خود از پيشرانه‌هاي هشت سيلندر بهره برد.

پيشرانه‌هاي V8 داراي هشت سيلندر احتراق به شکل V بوده و امروزه از آنها به عنوان يکي از قدرتمندترين پيشرانه‌هاي تاريخ صنعت خودروسازي جهان ياد مي‌شود. پيش از موتورهاي هشت سيلندر، پيشرانه‌هايي کم قدرت و عمدتا در انواع چهار و يا شش سيلندر عرضه مي‌شدند. اکنون و در حالي که آمريکايي‌ها از موتورهاي هشت سيلندر در خودروهاي عضلاني خود استفاده مي‌کنند؛ ساير خودروسازان قدرتمند جهان نيز به سراغ پيشرانه‌هاي هشت سيلندر رفته و در جايي مانند ايتاليا، کمپاني بي‌ نظير فراري در بيشتر وسايل نقليه خود از پيشرانه‌هاي هشت سيلندر بهره مي‌برد. پيشرانه‌هاي هشت سيلندر فراري مهندسي خاصي داشته و هر يک از آنها براي حرکت دادن يکي از پرچمداران فراري ساخته شده‌اند. در ادامه ما بهترين فراري‌هاي مجهز به پيشرانه هشت سيلندر در طول تاريخ را معرفي خواهيم کرد.

 

فراري 458 اسپشيال

فراري 458 اسپشيال خودرويي لوکس و اسپرت بوده و جزء نسخه‌هاي ممتازِ مدل فراري 458 است. فراري قصد داشت که با بروزآوري اسپشيال بخشي از بازار خودروهاي اسپرت را کاملاً در اختيار بگيرد؛ اما نتيجه کار فراري فراتر از انتظارات اوليه بود. اين شرکت يکي از قدرتمندترين پيشرانه‌هاي تنفس طبيعي جهان را براي استفاده در 458 اسپشيال در نظر گرفت. پيشرانه عظيم هشت سيلندر فراري اسپشيال 597 اسب‌بخار قدرت و 539 نيوتن‌متر گشتاور دارد. نتيجه اقدام فراري اين است که عملکرد چشمگيري را از 458 اسپشيال شاهد هستيم و شتاب صفر تا 100 آن تنها در 3.4 ثانيه ممکن مي‌شود.

 

فراري 488 اسپايدر

فراري 488 اسپايدر را بايد نسخه‌اي ممتاز و بهتر از فراري GTB 488 دانست و قطعاً اين کوپه دو درب عملکرد بهتري نسبت به GTB دارد. به نظر مي‌آيد که با توجه به تجهيز 488 اسپايدر به پيشرانه هشت سيلندر، اين خودرو آماده است که تمام موانع موجود بر سر راه خود را از ميان بردارد و همچون شيري گرسنه غرش کند. موتور هشت سيلندر و 3.9 ليتري 488 اسپايدر پيشرانه‌اي فوق‌العاده است. فراري يک توئين توربو قدرتمند را در کنار پيشرانه هشت سيلندر قرار داده و حداکثر گشتاور توليدي آن را به 760 نيوتن‌متر رسانده است. به اين ترتيب 488 اسپايدر عملکرد بي‌نظير را نمايش داده و 661  اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کند. علاوه بر نکات مزبور، اقدامات فراري شتاب صفر تا صد 488 اسپايدر را به 3 ثانيه رسانده و حداکثر سرعت آن را 330 کيلومتر بر ساعت کرده است.

 

فراري 308/328

فراري 308/328 از نظر ظاهري داراي طراحي قلمي شکلي است که در دهه 1970 ميلادي از محبوبيت فراواني برخوردار بود. اين خودرو علاوه بر کاربردي بودن، عملکرد خيره‌کننده‌اي هم دارد. فراري 308 به عنوان اولين خودروي هشت سيلندر و موتور وسط فراري در سال 1975 رونمايي شده بود. پيشرانه 2.9 ليتري هشت سيلندر مياني فراري 308/328 حدود 252 اسب‌بخار قدرت داشته و رقم مزبور در دهه 1970 ميلادي کاملا قابل پذيرش و احترام است. شتاب صفر تا 100 آن 6 ثانيه بوده و نسبت به استانداردهاي مدرن امروزي کمي کند به نظر مي‌آيد؛ اما با اين وجود در دهه 1970 بسيار سريع به نظر مي‌رسيد. حداکثر سرعت خودروي مزبور 244 کيلومتر بوده و به طور کلي آن را بايد يک وسيله نقليه هشت سيلندر کلاسيک و عالي دانست.

 

فراري F430 اسکودريا

فراري F430 اسکودريا توسط تيم فرمول يک فراري توليد، طراحي و توسعه يافته و به عنوان اتومبيلي لوکس،اسپرت و داراي علمکردي بي‌نقص بخش از بازار سوپراسپرت‌ها را هدف قرار داد. اين خودرو به سوئيچ مانتينو بي‌نظير فراري مجهز شده و مي‌توان سيستم‌هاي مختلف آن را به شکل آن «onboard» مورد استفاده قرار داد. موتور هشت سيلندر اسکودريا از نوع تنفس طيبيعي بوده و 510 اسب‌بخار قدرت دارد. تعويض دنده در اين خودرو توسط پدال شيفت‌هاي جذاب فراري با الهام از مسابقات فرمول يک امکان‌پذير است. موتور و سيستم انقال قدرت اسکودريا کاملاً به يکديگر جفت شده و فراري F430 را به يکي از بهترين خودروهاي توليد شده در مارانلو تبديل کرده است.

 

فراري F40

هيچ کدام از محصولات فراري به اندازه مدل F40 افسانه‌اي نبودند. اين خودرو با نظر اکثريت هواداران فراري به عنوان بهترين خودروي فراري در طول تاريخ انتخاب شده و بخشي از اين موفقيت را مديون استفاده از موتوري هشت سيلندر خورجيني و مجهز به توئين توربو با عملکردي استثنائي است. پيشرانه مزبور 2.9 ليتر حجم دارد و از ويژگي‌هاي بهتري نسبت به ساير هشت سيلندرهاي هم ردۀ خود برخوردار است. پيشرانه مزبور نسبت فشرده‌سازي بالاتر و ظرفيت بيشتري نسبت به ساير هشت سيلندرها داشته و فشار موتور در آن تقويت شده است. تغييرات مزبور منجر به توليد يکي از قدرتمندترين پيشرانه‌هاي ساخته شده توسط کمپاني فراري شد و در دهه 80 ميلادي 500 اسب‌بخار قدرت شگفت‌انگيز را در اختيار رانندگان حرفه‌اي خود در پيست‌هاي اتومبيلراني قرار مي‌داد. اين در حالي است که حداکثر توان F40 به صورت رسمي 487 اسب‌بخار اعلام شده بود.

 

فراري F355

ظاهر F355 حاصل ترکيب طراحي قلمي خودروهاي دهه 80 و سبک آيروديناميک مدرني است که مهندسين مستقر در مارانلو به کار گرفته‌اند. از نظر زيبايي‌شناسي F355 کاملاً چشم نواز بوده و از نظر عملکرد هم هيچ فردي قادر به خُرده گرفتن از آن نيست. اين خودرو در زمان عرضه و در سال 1995 ميلادي حدود 375 اسب‌بخار قدرت داشت. فراري F355 به پيشرانه 3.5 ليتري هشت سيلندر تنفس طبيعي مجهز بوده و با توجه به اين نکته که در آن زمان توليدکنندگان خودرو وسواس زيادي براي رسيدن به قدرت 300 اسب‌بخار داشتند؛ F355 به يکي از قدرتمندترين جانوران نسل خود تبديل شد.

 

فراري 288 GTO

تعداد فراري 288 GTO هاي جهان بسيار کم بوده و کمپاني فراري تنها 272 دستگاه از آن را توليد کرده است. به اين ترتيب 288 GTO را بايد يکي از نادرترين خودروهاي حال حاضر جهان دانست. اين اتومبيل به دليل برخورداري از پيشرانه هشت سيلندر توئين توربو IHI از مزاياي فراواني برخوردار بوده و به همين خاطر نيز حتي در بازار خودروهاي مدرن امروزي هم بسيار مورد توجه قرار دارد. پيشرانه مزبور 400 اسب‌بخار قدرت داشته و 288 GTO را به يکي از سريع‌ترين اتومبيل هاي زمان خود تبديل مي‌کند. حداکثر سرعت اين محصول 304 کيلومتر برساعت بوده و در 4.9 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت مي‌رسد. فراري 288 GTO گيربکس 5 سرعته دستي و ديفرانسيلي با لغزش محدود (LSD) داشته و راننده به راحتي با آن ارتباط برقرار خواهد کرد.

 

فراري چلنج استرادل

اين کوپه افسانه‌اي دو درب داراي ويژگي‌هاي فراواني بوده و به يکي از بهترين خودروهاي توليد شده توسط کمپاني فراري تبديل شده است. اين خودرو از سيستم تعليقي سفت‌تر، شاسي از جنس تيتانيوم و فيبرکربن و پيشرانه‌اي عالي به منظور  افزايش کارايي خود استفاده مي‌کند. موارد مزبور در چلنج استرادل مانند جادويي عجيب عمل مي‌کردند. شاسي اين محصول با توجه به استفاده از الياف فيبرکربن وزن بسيار کمي داشت و در کنار پيشرانه قدرتمند 3.6 ليتري هشت سيلندر با توان 425 اسب‌بخار، به راحتي عملکرد مدل‌هاي پيش از خود را به چالش کشيده و از آنها پيشي مي‌گرفت.

 

فراري 360 مودنا

فراري 360 مودنا جايگزين F355 است. اين محصول به لطف استفاده از آلومينيومي سبک،  از شاسي سبک‌تري برخوردار بوده و 59 کيلوگرم کم وزن‌تر از مدل قبلي است. اين ويژگي‌ها رانندگي با F355 را بسيار چابک و لذت بخش‌تر کرده و در مجموع عملکرد کلي 360 مودنا را به ميزان قابل توجهي افزايش داده است. فراري امکان استفاده از پدال شيفت و جعبه دنده 6 سرعته دستي را در 360 مودنا فراهم کرده است. در اين محصول از پيشرانه 3.6 ليتري هشت سيلندر با توان 400 اسب‌بخار استفاده شده و شتاب صفر تا 100 آن فقط 4.4 ثانيه است.

 

فراري کاليفرنيا T

فراري کاليفرنيا T را بايد نجيب‌ترين محصول کمپاني فراري دانست. طراحي اين محصول کمي خاص و مناسب براي رانندگي روزمره و حتي فراري در درون آن فضايي را به عنوان جا ليواني در نظر گرفته است. با اين حال کاليفرنيا T حدود 552  اسب‌بخار قدرت داشته و اين يعني کاليفرينا به راحتي تبديل به حيواني درنده خواهد شد. در زير کاپوت اين محصول پيشرانه‌اي 3.9  ليتري هشت سيلندر و متصل به گيربکسي هفت سرعته و دو کلاچه اتوماتيک قرار گرفته است. شايد پيشرانه هشت سيلندر کاليفرينا T شبيه به ساير فراري‌هاي هشت سيلندر نباشد؛ اما با اين وجود بسيار سريع است. اين خودرو يک کوپه 2 در 2 است؛ اما فضاي مناسبي براي حمل چمدان‌هاي سرنشينان خود دارد. در اين خودرو از سقفي تاشو استفاده شده که در  قسمت بالايي صندوق عقب فرو مي‌رود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره