برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا موتورهای پیستون برعکس در حال بازگشت به صنعت خودروسازی هستند؟

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
چرا موتورهای پیستون برعکس در حال بازگشت به صنعت خودروسازی هستند؟

ديجياتو/ استفاده مجدد از ترفندهاي قديمي چيز چندان جديدي به شمار نمي‌رود اما بسياري از ترفندها در دنياي امروزي منسوخ شده به نظر مي‌رسند. يک شرکت آمريکايي با نام Achates Power نسخه تازه‌اي از موتورهاي پيستون برعکس (به طور اختصاري OPE خوانده مي‌شود) را ارائه کرده است. به جاي يک ميلنگ که توسط پيستون هاي رفت و برگشتي درون هر سيلندر به حرکت در مي‌آيد. موتور OPE مجهز به دو ميل لنگ است که توسط چرخ دنده، تسمه و دو پيستون درون هر سيلندر که به صورت مخالف يکديگر قرار دارند به حرکت در مي‌آيند. سوخت بين دو پيستون مشتعل مي‌شود و در نتيجه حرکت پيستون‌ها درون سيلندر خود هر دو ميل لنگ را به چرخش وا مي‌دارد. اين شرکت چندين نمونه از موتور ديزل و بنزين سوز را رونمايي کرده است که امکان استفاده در وسايل نقليه مختلفي از جمله وسايل نظامي و شهري را دارد.

نسخه بنزيني در حال حاضر در يک وانت فورد F-150 آزمايش مي‌شود. يک واحد ۲.۷ ليتري ۳ سيلندر است که توانايي توليد ۲۷۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۶۵۰ نيوتن متر را دارا است. اين موتور از احتراق به روش فشرده سازي سوخت (CGI) بهره مي‌برد.

در واقع با فشرده سازي سوخت و هوا گرماي مورد نياز براي مشتعل شدن را فراهم مي‌سازد. همچنين گرماي احتراق قبلي نيز درون محفظه وجود دارد که به احتراق بعدي کمک مي‌کند.

اين نوع احتراق در موتورهاي ديزلي رايج است. مورتوهاي ديزلي بدون هيچ گونه شمع و سيستم الکترونيکي احتراق را انجام مي‌دهند. سوخت به صورت مستقيم در بخش بالايي دو پيستون تزريق نمي‌شود. بلکه به صورت مماس تزريق مي‌شود.

هوا از دريچه هاي ورودي وارد و از دريچه خروجي پس از هر بار احتراق خارج مي‌شود. اين روش به صورت رايج در موتورهاي ۴ زمانه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هواي موتور نيز توسط سوپرشارژر و توربوشارژ با هندسه متغير وارد محفظه احتراق مي‌شود. اين سيستم نه تنها وظيفه تامين هواي موتور بر عهده دارد بلکه وظيفه خارج کردن هوا از درون محفظه احتراق را نيز بر عهده دارد.

در واقع اين سيستم به صورت پمپ عمل نمي‌کند تا هوا را به موتور وارد و خارج کند. اين مسئله باعث کاهش بهره وري و کاهش قدرت موتور مي‌شود. از مزاياي ديگر اين موتور مي‌توان به آلايندگي کمتر آن اشاره کرد. هزينه ساخت آن نيز ارزان‌تر است و قطعات ساده‌تري دارد و ديگر خبري از سر سيلندر و ميل سوپاپ در آن نيست.

با حذف سر سيلندر فضاي بيشتري ايجاد مي‌شود و گرماي کمتري از محفظه موتور به بيرون خارج مي‌شود. در نتيجه پس از هر بار احتراق انرژي مکانيکي بيشتري توليد مي‌شود تا بازده حرارتي بالا برود. توليد گازهاي گلخانه‌اي CO2 نيز در حد و اندازه موتورهاي ديزلي است.

موتورهاي دو زمانه به طور سنتي با مخلوط کردن روغن و بنزين عمل روغن کاري را انجام مي‌دهند که با استانداردهاي زيست محيطي فعلي يک کابوس به شمار مي‌رود. اما موتور ساخته شده توسط شرکت Achates به صورت جداگانه عمليات روغن کاري را انجام مي‌دهد.

موتورهاي دو زمانه به طور معمولي انرژي بيشتري پس از هر بار احتراق ايجاد مي‌کنند. در نتيجه کار بيشتري نيز توليد مي‌کنند. موتورهاي OPE از سال ۱۹۰۰ در انواع و اقسام نيروگاه کشتي، تانک ها و لوکوموتيو قطار استفاده شده است.

Achates ادعا مي‌کند که موتورهاي اين شرکت در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد به نسبت نمونه هاي رايج و ۴ زمانه بنزيني و ديزلي عملکرد بهينه تري دارد و در حدود ۱۰ درصد ارزان تر از يک موتور V6 سوپرشارژر قيمت دارد. اين شرکت به دنبال سال يک موتور پيشرفته ديزلي با حداکثر قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار در سال ۲۰۲۴ است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره