نماد آخرین خبر

کیفیت کامیون‌های فرسوده بالاتر از کامیون‌های جدید چینی است

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
کیفیت کامیون‌های فرسوده بالاتر از کامیون‌های جدید چینی است

ايران جيب/ دبير کانون انجمن‌هاي کاميون‌داران کشور اظهار داشت: ضمن اينکه شرايطي فراهم شده که در صورت واردات کاميون کارکرده نامناسب اروپايي، جلوي آن گرفته شود. روشن است که وقتي اين ناوگان با ۵۰ الي ۶۰ هزار يورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهاي داخلي که کاميون‌هاي چيني را با قيمت ۲ ميليارد و بعضا نزديک به ۳ ميليارد تومان به مردم قالب مي‌کنند، کساد خواهد شد.

احمد کريمي درباره انتقادات به واردات وسيع کاميون‌هاي چيني برخلاف خواسته کاميون‌داران و فعالان اين حوزه اظهار داشت: از سال 84 بازار خودروهاي چيني در ايران رونق گرفت و اين جنايتي بود که خودروسازان داخلي واردات کشنده‌هاي چيني مرتکب شدند.

وي ادامه داد: درهمان سال مجلس 1000 ميليارد تومان، اعتبار براي نوسازي ناوگان فرسوده تصويب کرد. در آن زمان از کميسيون عمران مجلس خواهش کرديم اين منابع را در اختيار شرکت‌هاي خودرو ساز قرار ندهند و اعلام کرديم که اين 1000 ميليارد تومان اگر در اختيار شرکت‌ها قرار گيرد، آن را خرج نوسازي نخواهند کرد.

دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور با بيان اينکه متاسفانه به دليل سودجويي اين شرکت‌هاي خودروساز داخلي، با اين اعتبارات خودروهاي چيني فاقد کيفيت وارد کشور شد، افزود: موضوع بسيار مهم اين است که اين خودروها قيمت بسيار پاييني داشتند البته کيفيت بسيار پاييني هم داشتند.

کريمي تاکيد کرد: اين روند ادامه پيدا کرد و به يک مافيا تبديل شد. مافياي خودرو در کشورامان اجازه نمي‌دهد که روال درست واردات خودروهاي باکيفيت شکل بگيرد.

وي گفت: بايد توجه داشت که کاميون سه سال کارکرده اروپايي به طور قطع اورهال شده‌ است نبايد اين تصور وجود داشته باشد که اين کاميون‌ها مستعمل و کارکرده خسته هستند. ضمن اينکه شرايطي فراهم شده که در صورت واردات کاميون کارکرده نامناسب اروپايي، جلوي آن گرفته شود. روشن است که وقتي اين ناوگان با 50 الي 60 هزار يورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهاي داخلي که کاميون‌هاي چيني را با قيمت 2 ميليارد و بعضا نزديک به 3 ميليارد تومان به مردم قالب مي‌کنند، کساد خواهد شد.

دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور ادامه داد: ما هم به رونق توليد داخل اعتقاد داريم اما اينکه شرکت داخلي يک کاميون چيني را وارد کند که بعضا زحمت مونتاژ را هم نمي‌کشد، توليد داخل نيست و حمايت از آن معنا ندارد. آيا بايد به اين موضوع که شرکت‌هاي داخلي کاميون‌هاي بي‌کيفيت چيني را با دو برابر قيمت به مردم مي‌دهند، افتخار کنيم؟

کريمي گفت: سال گذشته به يکي از شرکت‌هايي که خودروي چيني مونتاژ مي‌کند، گفتيم آناليزي ارائه دهيد که چگونه قيمت اين کاميون‌هاي چيني به يک ميليارد و 800 ميليون تومان مي‌رسد؟ هر آناليزي را ارايه دادند قيمت به يک ميليارد تومان هم نرسيد. از سوي ديگر در حالي که ارز نسبت به 8 ماه پيش نرخ  ارز کاهش پيدا کرده، چرا قيمت اين خودروهاي وارداتي کم نمي‌شود؟ قاعدتا قيمت اين کاميون‌ها حداقل بايد به يک ميليارد و 500 ميليون تومان برسد.

وي ادامه داد:‌ به اين دليل قيمت برخي از کاميون‌هاي چيني در بازار ايران به حدود 3ميليارد تومان رسيده که يک عده افراد فرصت طلب در اين جريان نفع دارند و بدون تعارف بايد گفت اين جريان نمي‌توانست ادامه داشته باشد مگر اينکه دولت سهمي در آن داشته‌است. چرا که اين نوع حمايت کورکورانه توجيه ديگري ندارد.

دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کاميون‌داران کشور افزود:‌ البته وزارت راه و شهرسازي موافق واردات کاميون‌هاي اروپايي است و براي اجراي اين قانون و واردات اين کاميون‌ها تلاش هم کرد تا به ناوگان کاميوني کشور کمک کند اما وزارت صمت همراه نبود و به شدت سختگيري مي‌کند و مانع و سد راه اين واردات شده‌است.

وي با بيان اينکه کشور به پارکينگ کاميون‌هاي فرسوده تبديل شده‌است، اظهار داشت: به صراحت اعلام مي‌کنم کاميون‌هاي فرسوده از کاميون‌هاي چيني به مراتب کيفيت بالاتري دارند. به يک کاميون ماک با 50 سال عمر مي‌توان اعتماد کرد اما حتي براي يک سرويس نمي‌توان به کاميون‌هاي چيني هوو و دانگ فنگ اعتماد کرد.

کريمي با اشاره به هزينه بسيار بالاي کاميون هاي چيني گفت: چرا کاميوندار چيني کرايه خوبي دريافت مي‌کند اما همواره در تامين هزينه‌ها و مخارج خود مانده‌ است؟ به دليل که هر چه درآمد دارد بايد خرج استهلاک و تعمير و تعويض قطعه اين خودروها کند. اين روزها 80 درصد کاميون‌هايي که در تعميرگاه‌ها زمين‌گير شده‌اند و تعمير مي‌شوند، کاميون چيني هستند. در حال حاضر  قطعات کاميون‌هاي چيني، به دليل تعميرها تعويض‌هاي متعدد، قطعات کاميون‌هاي کارکرده اروپايي هستند چراکه قطعات چيني مدام بايد تعويض شوند.

کريمي درباره سهم کاميون‌هاي چيني در تصادفات جاده‌اي اظهار داشت: در يک دوره‌اي سيستم ترمز برخي از کاميون‌هاي چيني معيوب بودند و تا زماني که رانندگان نسبت به اصلاح و تعويض سيستم ترمز آن اقدام نکرده بودند هر روز شاهد سوانح جاده‌اي با کاميون‌هاي چيني در جاده‌هاي کشور بوديم. آنقدر تعداد تصادفات مشابه افزايش يافت که رانندگان ناگزير شدند تمام سيستم ترمز را اصلاح کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره