چگونه میتوان به تولید خودروهای هیبرید در تیراژ بالا دست پیدا کرد؟
باشگاه خبرنگاران/ فرزانه گفت: در حال حاضر فاصله نسبتا زيادي با توليد خودروي هيبريدي واقعي داريم.
مسيح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در پاسخ سوالي مبني بر اينکه چه زماني مي توانيم گام بزرگي در زمينه توليد خودروهاي هيبريد در تيراژ بالا برداريم؟، گفت: ما در حال حاضر فاصله نسبتا زيادي با توليد خودروي هيبريدي واقعي داريم.
اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: شايد مناسبتر باشد ابتدا يک مونتاژکار خوب و با کيفيت در اين زمينه شويم و در مرحله بعد به سوي توليد حرکت کنيم. در دنياي صنعت و به ويژه خودروسازي تعريف و نمود عملي بسيار متفاوتي از پروسه مونتاژ تا توليد وجود دارد.
او گفت: به نظر ميآيد در گذشته نگاه بلند مدت و عميق به اهميت ويژه و جايگاه خودروهاي هيبريد در بازار کشور وجود نداشته است. در حدود ۱۱ سال پيش و زماني که خبر امضاء تفاهم نامه براي توليد سمند و پرايد هيبريدي رسانهاي شد، از سوي برخي مقامات در وزارت صنعت و ايدرو گفته شد که براي خودروهاي سطح ميکروهيبريد، پيشنهاد افزايش قيمت ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار توماني داده شده است!
اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:همان زمان اعلام شد که طي ۱۸ ماه آينده (از نيمههاي نخست سال ۱۳۸۹ به بعد) نمونه اوليه خودروهاي هيبريدي در کشور رونمايي خواهد شد که البته هيچ کدام از اين دو رويداد رخ نداند که دور از انتظار هم نبود. تا مادامي که بازار خودروي کشور در شرايط رقابت آزاد و حضور بدون محدوديت با برندهاي بزرگ خودروسازي قرار نگيرد، نميشود انتظار داشت که خودروسازان به دنبال ارتقاي تکنولوژي خود و توليد محصولات به روز دنيا به ويژه در بحث هيبريد بروند.
فرزانه گفت: طراحي و توليد خودروهاي هيبريدي در زمره تکنولوژيهاي جديد در دنيا محسوب مي شود،براي مثال شرکتي مثل مرسدس بنز به تازگي نمونه توليد عمده تجاري با نام EQA (برپايه کراس اوور GLA) را به عنوان ارزانترين خودروي برقي خود و يا پورشه مدل تايکان را حدودا ۱۰ سال بعد از عرضه تسلا مدل S روانه بازار کرده اند، پس در پله نخست ما نيازمند واردات تکنولوژي اين خودروها و به قولي خريد دانش فني آن از شرکتهاي پيشرو هستيم.
اين کارشناس صنعت خودرو تشريح کرد: در اين ميان ميتواند يکي از راههاي مناسب جهت فرهنگ سازي و آشنايي بيشتر مصرف کنندگان با اين قبيل خودروها، نخست ايجاد خدمات پس از فروش گسترده و قوي و سپس واردات (ادامه دار و تعداد بالا) نمونههاي موفق و ارزان قيمت اتومبيلهاي هيبريدي به کشور جهت تجهيز کردن ناوگان عمومي حمل و نقل شهري، چون اتوبوسها، تاکسيها، خودروهاي نيروهاي انتظامي و پليس (حتي در قالب موتور سيکلت) و خودروهاي سازماني و ارگانها و وزارتخانهها باشد.
او گفت: در پله دوم پيشنهاد مي شود به جاي سرمايه گذاري در بخش صنعت خودروي کشورهايي، چون مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربايجان و... که در طي اين سالها به چند صد ميليون دلار رسيد و به هيچ وجه موفقيت آميز هم نبود، اين سرمايهها را در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته شود و با دعوت از خودروسازان بزرگ بين المللي براي ورود به کشور و تسهيل شرايط مناسب سرمايه گذاري در اين زمينه به همراه انتقال دانش و فن آوري را براي آنها فراهم کرد که اين امور مي تواند به مرور زمان ما را در زمره يکي از کشورهاي دارنده اين تکنولوژي قرار دهد.
اين کارشناس صنعت خودرو گفت: موفقيت در طرحهاي خودروسازي نيازمند سرمايه گذاري چند دههاي است و يکي از کشورهاي موفق و نمونه جهت حضور و سرمايه گذاري خودروسازان به نام براي توليد خودروهاي هيبريدي، آفريقاي جنوبي است که سرمايه گذاري و موفقيت برندهايي، چون تويوتا و فولکس واگن در بيش از ۳ دهه اخير در آنها زبانزد است.
فرزانه گفت: معتقدم آينده متعلق به خودروهاي هيبريدي و تمام الکتريک است و فراگير شدن اين تکنولوژي حتي در مسابقات رسمي اتومبيلراني نشان از اهميت بالاي آن دارد.