logo

فورد F150 لایتنینگ، یکی از سریع‌ترین پیکاپ‌های تاریخ

منبع
پدال
بروزرسانی
فورد F150 لایتنینگ، یکی از سریع‌ترین پیکاپ‌های تاریخ

پدال/ پس از هفده سال، فورد F150 لايتنينگ دوباره بازگشته است اما اين بار تفاوت بسيار مهمي نسبت به نسل‌هاي قبلي لايتنينگ دارد ولي يک چيز هنوز تغييري نکرده است و آن اينکه F150 لايتنينگ هنوز هم پيکاپ بسيار سريعي است. اين لايتنينگ جديد بجاي اينکه مثل نسل‌هاي قبلي يک پيکاپ پرفورمنس خياباني باشد، يک پيکاپ الکتريکي همه‌جارو است که حداکثر ۵۶۳ اسب بخار قدرت دارد و چهارچرخ محرک است. اين خودرو همچنين قوي‌ترين F150 تاريخ محسوب مي‌شود و ظرف ۴.۵ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت مي‌رسد. اين يعني F150 لايتنينگ در بين سريع‌ترين پيکاپ‌هاي تاريخ قرار مي‌گيرد. به همين دليل، در ادامه مروري خواهيم داشت بر شش پيکاپ سريع از گذشتهٔ نه‌چندان دور که لايتنينگ جديد در شتاب کاملاً مي‌تواند با آن‌ها رقابت کند.


فورد F150 لايتنينگ سال ۲۰۰۱
شتاب: ۵.۵ ثانيه

مطمئناً در ابتدا همه F150 لايتنينگ جديد را با نسل قبلي مقايسه مي‌کنند. اين پيکاپ اسپرت به يک پيشرانهٔ ۵.۴ ليتري V8 سوپرشارژ مجهز بود که ۳۸۰ اسب بخار قدرت توليد مي‌کرد و پيکاپ را ظرف ۵.۵ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت مي‌رساند. البته در لايتنينگ قديمي کشش مشکل بزرگي بود زيرا نيروي موتور صرفاً به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شد و براي لانچ خوب به رانندهٔ ماهري نياز داشت اما در لايتنينگ جديد هرگز چنين مشکلي وجود ندارد.

فورد F150 رپتور سال ۲۰۲۱
شتاب: ۵.۵ ثانيه

يکي ديگر از مقايسه‌هاي آشکار لايتنينگ جديد با برادرش، رپتور آفرودي خواهد بود. تا زماني که اين دو پيکاپ به تپه‌هاي شني نرسند، لايتنينگ به‌راحتي مي‌تواند رپتور را مغلوب کند زيرا برادر بنزيني براي رسيدن به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت به ۵.۵ ثانيه زمان نياز دارد. البته زماني که رپتور R با پيشرانهٔ V8 سوپرشارژ معرفي شود، اين شرايط تغيير بزرگي خواهد کرد.

دوج رم SRT-10 سال ۲۰۰۴
شتاب: ۵.۳ ثانيه

رم SRT-10 با پيشرانهٔ وايپر که ۵۰۰ اسب بخار قدرت توليد مي‌کرد، پاسخ دوج به نسل دوم F150 لايتنينگ بود. اين پيکاپ قدرتمند با دو گيربکس شش سرعتهٔ دستي و چهار سرعتهٔ اتوماتيک ارائه مي‌شد اما نيرو صرفاً به چرخ‌هاي عقب انتقال ميافت و به همين دليل، رم SRT-10 نمي‌توانست زودتر از ۵.۳ ثانيه به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت برسد. اين پيکاپ قدرتمند اما در يک جادهٔ باز، با دستيابي به سرعت ۲۴۸ کيلومتر بر ساعت، رکورد سرعت پيکاپ‌ها را شکست.

شورلت SSR سال ۲۰۰۵
شتاب: ۵.۱ ثانيه

مسلماً شورلت SSR با طراحي رترو، عجيب‌ترين تعريف از يک پيکاپ محسوب مي‌شود اما اين خودرو هنوز هم يک قسمت بار در عقب خود داشت. در دو سال آخر عمر کوتاه اين خودرو، پيشرانهٔ قوي‌تري ۶ ليتري V8 کوروت در سينهٔ آن قرار گرفت که با گيربکس دستي حداکثر ۴۰۰ اسب بخار قدرت توليد مي‌کرد؛ اما با همهٔ اين‌ها، SSR هم نتوانست از محدود شتاب ۵ ثانيه خارج شود و بنابراين يک پيروزي ديگر نصيب لايتنينگ الکتريکي مي‌شود.

رم TRX سال ۲۰۲۱
شتاب: ۴.۵ ثانيه

شايد انتظار داشتيد فورد لايتنينگ در اينجا ديگر بازندهٔ ميدان باشد اما رم به‌طور رسمي شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتر TRX را ۴.۵ ثانيه اعلام کرده است که بايد هم‌سطح پيکاپ الکتريکي فورد باشد. البته تاکنون ديده‌ايم که اين هيولاي ۷۰۲ اسب بخاري هلکت، بسياري از خودروهايي که بايد سريع‌تر باشند را مغلوب کرده است؛ بنابراين براي نتيجه‌گيري بايد تا زماني که لايتنينگ و TRX روي پيست درگ بروند صبر کنيم.

جي‌ام‌سي سايکلون سال ۱۹۹۱
شتاب: ۴.۳ ثانيه

اين پيکاپ اسپرت کوچک هم‌اکنون سي‌ساله است اما اگر خريداران لايتنينگ جديد در خيابان با آن مواجه شدند بايد مراقب باشند زيرا سايکلون با پيشرانهٔ ۴.۳ ليتري V6 توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک، شتابي در حد لايتنينگ دارد. البته فورد هنوز عدد دقيق شتاب پيکاپ الکتريکي خود را اعلام نکرده اما اگر عدد نهايي همان ۴.۵ ثانيه باشد، سايکلون سريع‌تر خواهد بود هرچند که اختلاف آن بسيار جزئي است.

رقباي الکتريکي

ما در اينجا فورد F150 لايتنينگ را صرفاً با پيکاپ‌هاي بنزيني مقايسه کرده‌ايم اما رقباي الکتريکي بسيار مي‌توانند سريع‌تر باشند. بله لايتنينگ پيکاپ سريعي است اما جي‌ام‌سي ادعا مي‌کند که هامر EV ظرف تنها ۳ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت مي‌رسد. ريويان هم براي شتاب پيکاپ R1T همين عدد را اعلام کرده درحالي‌که تسلا در مورد نسخهٔ سه موتورهٔ سايبرتراک ادعاي جسورانهٔ ۲.۹ ثانيه دارد؛ بنابراين همهٔ اين پيکاپ‌ها با اختلاف زيادي سريع‌تر از لايتنينگ خواهند بود اما متأسفانه هنوز هيچ‌کدام از آن‌ها روي خط توليد نرفته‌اند. البته ريويان R1T ماه آينده به بازار خواهد آمد و پس از آن‌هم تا پايان سال شاهد عرضهٔ هامر خواهيم بود اما زمان عرضهٔ سايبرتراک هنوز يک معما است زيرا فروش اين پيکاپ عجيب قرار است تا پايان امسال آغاز شود اما هنوز نسخهٔ توليدي آن‌را نديده‌ايم. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar