فورد با جنرال موتورز چه فرقی دارد؟
سايپا نيوز/ ممکن است که مدل کسب و کار اين دو خودروساز شبيه به هم به نظر برسد، اما از نگاه سرمايه گذاران که نگاه دقيق تر مي اندازند، اين دو با هم فرق زيادي دارند.
مهمترين برند از مجموعه برندهاي جنرال موتورز شورولت است در حالي که مهمترين برند فورد همان فورد است. با اين که هر دو هم در ايالات متحده و هم در عرصه بازارهاي جهاني دو رقيب بزرگ به حساب مي آيند، در بيشتر اوقات بلايا و گرفتاري هاي مشابه را پشت سر مي گذارند اما به شيوه هاي متفاوت. براي مثال در بحران مالي و اعتباري سال 2008 هر دو تا مرز ورشکستگي پيش رفتند و جنرال موتورز با کمک و حمايت دولت نجات يافت اما فورد روي پاي خودش ايستاد. هر چند لطمه اي که ديد به شدت روي آينده آن اثر گذاشت. هر دو غول خودروسازي به اهميت خودروهاي برقي پي برده اند اما شيوه و نگاه هر کدامشان به اين موضوع بسيار متفاوت است.
از لحاظ سهم بازار، جنرال موتورز از فورد بالاتر است. در بازار آمريکا جنرال موتورز 17 درصد از سهم فروش کل خودروها را در اختيار دارد. اما در بازار جهاني هيچکدام بر ديگري برتري ندارند. در سال 2019 بالاترين سهم بازار جهاني متعلق به تويوتا با 10.24 درصد، گروه خودروسازي فولکس واگن با 7.59 درصد و فورد با 5.59 درصد اول تا سوم بودند.
بازار جهاني خودرو به شدت رقابتي است و بازارهاي در حال پيشرفت مثل هندوستان، چين و برزيل همچنان باعث تغييرات شده و آينده خودروسازان و سهم آنان را دستخوش تغييرات مي کند.
از لحاظ عملکرد بنگاهي، جنرال موتورز از فورد کوچک تر است. کل گردش مالي جنرال موتورز در سال 2020 رقم 122 ميليارد دلار بوده که نسبت به سال 2019 کاهش 10.75 درصدي داشته است. گردش مالي کل فورد 127 ميليارد دلار است که نسبت به سال 2019 کاهش 18.45 درصدي داشته است. هر دو کمپاني از زمان بحران اقتصادي سال 2008 و 2009 تا به حال رشد چشمگيري در زمينه گردش مالي نشان داده اند. اما همان دوران سخت باعث شد که در دهه بعدي آثار آن لطمه ها را تجربه کنند. در دهه 2000 خط توليد فورد از رقبا عقب افتاد و به تدريج سهم بازار را به رقبا از دست داد. در سال هاي بين 2006 تا 2009 فورد لطمه فراواني ديد. فورد تحت راهبري آلن مولالي مدير عامل وقت تلاش کرد مدل هاي جديدي را نوآوري کند و به عمليات تثبت ببخشد و همين عامل باعث شد که در دوران بحران اقتصاد مالي در سال 2008 مانند جنرال موتورز مجبور به دريافت کمک هاي دولت نشود. جنرال موتورز اعلام ورشکستگي کرد و دولت آمريکا به دادش رسيد اما فورد اين دوران را بدون اعلام ورشکستگي پشت سر گذاشت. البته جنرال موتورز تمامي بدهي هاي خود را تا به حال صاف کرده و سود سهامداران را هم پرداخت کرده است. شايد همان دوران سخت باعث شده که اکنون سرمايه گذاري بيشتري روي نوآوري، بهره وري و فناوري در نظر گرفته و به بازار چين هم چشم دوخته است.
در زمينه جذب سرمايه و اجاره به شکل ليزينگ راهبردهاي دو کمپاني شباهت زيادي به هم دارد و از اين رو گردش مالي و سودآفريني آنها هم در اين زمينه شبيه به هم است. فورد يک شرکت فورد کرديت Ford Credit تأسيس کرده و جنرال موتورز شرکت مالي جنرال موتورز.
يکي از تفاوت هاي مهم اين دو خودروساز در زمينه راهبرد برند است. تعداد برندها در اين دو گروه خودروسازي تفاوت مهمي با هم دارند. برنامه فورد تحت عنوان «يک فورد» “One Ford” از سال هاي پيش از بحران 2008 شروع شد و تلاش اين کمپاني آن بود که تعداد برندهاي کل خود را در بازار جهاني کاهش دهد. در حال حاضر هم مثل خيلي از خودروسازان که يک برند اصلي و يک برند پرتجمل دارند [تويوتا و لکسوس] فورد هم يک برند اصلي فورد و يک برند لاکچري لينکلن دارد. همين راهبرد باعث شد که برندهاي اين شرکت به تدريج کاهش پيدا کند.
فورد استون مارتين را در سال 2007 فروخت،
جگوار و لندرور در سال 2008،
ولوو در سال 2010،
فقط سهام اقليت را در مزدا در سال 2010 حفظ کرد و بقيه را فروخت
برند مرکوري هم از سال 2011 متوقف شد.
فورد اعتقاد پيدا کرد که به جاي برندهاي متنوع، محصولات متنوع روي پلتفرم هاي مشترک داشته باشد و اعتقاد داشت اين راهبرد موجب بهره وري و نوآوري بيشتر مي شود. در سال 2007 فورد 27 پلتفرم مختلف در سراسر دنيا داشت، در سال 2015 به 12 کاهش داد و اکنون در سال 2021 فقط دو پلتفرم از دو برند فورد و لينکلن باقي مانده اند.
جنرال موتورز هنوز به داشتن تنوع برندها در سرتاسر زمين اعتقاد دارد. در حال حاضر جنرال موتورز هنوز صاحب برندهاي شورولت، بيوک، جي ام سي، کاديلاک و هامر است. با اين حال برخي از برندها را که سوددهي نداشته اند ادامه نداده يا فروخته است. از جمله
اولدزمبيل از 2004 متوقف شد
پونتياک 2010 متوقف شد
دوو 2011 متوقف شد
ساترن 2010 متوقف شد و
ساب را هم در سال 2010 فروخت
البته هامر هم از سال 2010 متوقف شده بود که به خاطر خوشنام بودن، جنرال موتورز آنرا به خاطر خودروهاي برقي دوباره احيا کرد.
هرچند جنرال موتورز قبلا اعتقاد داشت که حفظ برندهاي مختلف براي سگمنت هاي مختلف بازار حياتي است اما عدم سرمايه گذاري روي برخي از برندها، مخصوصاً در بازارهاي جهاني نشان ميدهد که جنرال موتورز به حرف فورد رسيده است. خيلي از برندهاي متنوع جنرال موتورز به خاطر عملکرد ضعيف متوقف شده اند تا به دليل راهبرد يا برنامه ريزي. در اواسط 2017 بعد از 16 سال ضرر متوالي در بازار اروپا،جنرال موتورز بخش اروپايي خود را به گروه فرانسوي PSA فروخت.
در زمينه مصرف سوخت و فناوري هاي جديد هم تفاوت هايي بين اين دو خودروساز وجود دارد. هر دو از اهميت آن واقف هستند چون به هر حال بايد قوانين سخت گيرانه محيط زيست و آلايندگي را رعايت کنند. اما راهبرد آنها با هم متفاوت است براي مثال فورد موستانگ مک ايي و اف 150 لايتنينگ را به بازار معرفي کرده و 6 خودروي هيبريدي به بازار معرفي کرده است. در حالي که فورد ورود به خودروهاي هيبريدي و برقي را با شورولت ولت Volt و خيلي زودتر از فورد شروع کرده بود. تا سال 2035 قرار است 30 مدل جديد برقي و هيبريدي به سبد محصولات جنرال موتورز اضافه شوند که همگي روي پلتفرمي به نام Ultium ساخته مي شوند.