نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

پنج خودرو ژاپنی که فراری و پورشه را به وحشت انداختند!

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
پنج خودرو ژاپنی که فراری و پورشه را به وحشت انداختند!

خودرو بانک/ دهه 1990 دوران اوج خودروهاي اسپرت ژاپني بود و در اين دوران طلايي، محصولاتي ساده، هوشمند و اسپرت توسط برندهاي ژاپني به بازار عرضه شدند. شرکت‌هاي هوندا، نيسان، تويوتا، مزدا و ميتسوبيشي با عرضه خودروهاي اسپرت مقرون به صرفه و کارآمد، موجب ايجاد ترس و هراس بين برندهاي قدرتمند اروپايي نظير فراري و پورشه شدند.

محدوديتي براي مهندسان ژاپني در دهه 1990 وجود نداشت، چرا که انواع خودروهاي اسپرت توسط برندهاي اين کشور به توليد مي‌رسيد. خودروهاي اسپرت دودر و چهاردر، کوپه و موتور وسط، کانورتيبل يا موتور جلو از توليدات متنوع صنعت خودرو ژاپن در اين دهه بودند. در اين مطلب نگاهي به پنج خودرو اسپرت ژاپني خواهيم داشت که بازار خودرو جهان را در دهه 1990 تحت تاثير قرار دادند و موجب وحشت برندهاي اروپايي شدند، خودروهايي که امروزه تنها خاطره‌اي از آن‌ها باقي مانده است.
 

هوندا NSX يا آکورا NSX
هوندا NSX بين اهالي خودرو در جهان به فراري ژاپني شهرت دارد. آيرتون سنا، راننده مشهور مسابقات فرمول يک در فرآيند توسعه اين خودرو نقش مهمي ايفا کرد و به همين دليل هوندا NSX شهرت مناسبي را به واسطه دخيل بودن سنا در مراحل ساخت به دست آورد.

هوندا NSX براساس يک شاسي آلومينيومي يک تکه و فوق سبک ساخته شده که نهايت وزن خودرو را به 1350 کيلوگرم مي‌رساند. هوندا NSX خودرويي موتور مياني محسوب مي‌شود و پيشرانه شش سيلندر خورجيني سه ليتري آن، 274 اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کند. شتاب صفر تا صد هوندا NSX با اين پيشرانه، حدود شش ثانيه برآورد مي‌شود.

هوندا NSX در سال 1990 ميلادي به بازار عرضه شد و با عملکردي بهتر از فراري 348 و پورشه 911، توجهات بسياري را به خود جلب کرد. نسبت قدرت به وزن هوندا NSX بسيار بهتر از رقباي اروپايي خود بود و در عين حال با قيمتي مقرون به صرفه فروخته مي‌شد. هوندا NSX براي بسياري از خودرو دوستان به عنوان پادشاه خودروهاي اسپرت ژاپني قابل احترام است.
 

مزدا RX-7
نسل سوم مزدا RX-7 که با کد FD‌ شناخته مي‌شود، در فاصله سال‌هاي 1992 تا 2002 به توليد رسيد و لقب يکي از بهترين خودروهاي اسپرت ژاپني را از آن خود کرد. مزدا RX-7 به واسطه نوآوري‌هاي خود در قسمت قواي فني شهرت دارد، جايي که موتور وانکل توربو دوقلو ساخت هيتاچي قرار گرفته است. اين موتور کوچک با حجم 1.3 ليتر، 255 الي 280 اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کرد که رقمي قابل توجه براي پيشرانه‌اي با اين حجم محسوب مي‌شود.

مزدا RX-7 با وزن 1260 کيلوگرم و تقسيم وزن فوق‌العاده، يکي از متعادل‌ترين خودروهاي اسپرت در زمان خودش بوده است. مزدا RX-7 در سري فيلم‌هاي سريع و خشن نيز نقش‌آفريني کرده است و براي ژاپني‌ها حکم يک خودروي افسانه‌اي را دارد.


ميتسوبيشي 3000GT
ميتسوبيشي GTO‌ که در برخي نقاط جهان با نام ميتسوبيشي 3000GT شناخته مي‌شود، يکي ديگر از خودروهاي اسپرت ساده و کاربردي ژاپني در دهه 1990 ميلادي بود. به نظر مي‌رسد دليل نام‌گذاري اين خودرو عصبي کردن فراري و قياس ناخودآگاه آن با فراري GTO‌ باشد، هرچند که نام اصلي آن ميتسوبيشي 3000GT است.

موتور شش سيلندر خورجيني توربو دوقلو، سيستم چهارچرخ محرک، سيستم تعليق الکترونيکي و طراحي آيروديناميک بدنه بخشي از مزاياي ميتسوبيشي 3000GT به عنوان يک اسپرت ژاپني منحصر به فرد بودند. ميتسوبيشي 3000GT رقيبي ارزان و قدرتمند براي فراري تستاروسا و پورشه 911 هم نسل خود محسوب مي‌شد.
 

نيسان 300ZX
خودروهاي خانواده Z در سبد محصولات نيسان همواره به عنوان اتومبيل‌هايي اسپرت و کارآمد شناخته شده‌اند. نيسان 300ZX نيز يکي از اعضاي شناخته شده اين خانواده پرافتخار است که در سال 1989 به بازار عرضه شد اما اکثر عمر خود را در دهه 1990 سپري کرد. فناوري‌هاي مختلفي که در ساخت نيسان 300ZX به کار گرفته شدند، اين خودرو را به يک اسپرت ژاپني فوق‌العاده تبديل کردند.

نسخه‌هاي پايه نيسان 300ZX به موتور شش سيلندر خورجيني سه ليتري با 222 اسب‌بخار مجهز بودند اما براي افرادي که قدرت بيشتري از اين اسپرت ژاپني مي‌خواستند، همين پيشرانه با سيستم توربو دوقلو و 300 اسب‌بخار قدرت قابل دسترسي بود. سيستم تعليق مولتي لينک به همراه سيستم چهار چرخ محرک، از جمله نوآوري‌هاي نيسان 300ZX در زمان خودش بودند.
 

تويوتا سوپرا
قدمت تويوتا سوپرا به سال 1978 باز‌مي‌گردد اما نسل چهارم اين خودرو در سطح جهان به شهرت قابل توجهي دست يافته که با کد Mk4 يا مارک 4 شناخته مي‌شود. اين نسل از تويوتا سوپرا در سال 1993 به بازار عرضه شد و به واسطه حضور در اولين قسمت از فيلم‌هاي سريع و خشن به شهرت قابل توجهي در سطح جهان دست يافت.

پيشرانه سه ليتري شش سيلندر خطي اين خودرو با توربوشارژر دو قلو که با کد 2JZ-GTE شناخته مي‌شود در کنار ظاهر جذاب و اسپرت، از جمله برتري‌ها و عوامل شهرت تويوتا سوپرا از زمان عرضه به بازار تاکنون بوده‌اند. اين پيشرانه حداکثر 320 اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کند و سوپرا را قادر مي‌سازد در 4.6 ثانيه از حالت سکون به سرعت صد کيلومتر بر ساعت دست يابد. نسخه‌هاي پايه تويوتا سوپرا نيز با همين پيشرانه اما بدون توربوشارژر در دسترس بودند که قدرتي معادل 220 اسب بخار را ارائه مي‌کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره