ساندرو بخریم یا دوچرخه

سايپا نيوز/ وقتي قيمت يک خودرو به قيمت يک دوچرخه نزديک مي شود
جيمز مي، مجري تلويزيوني و خبرنگار خودرويي تاپ گير Top Gear اين بار به خودروي ساندروي داچيا گير داده است. اين مجري تلويزيوني را که همه به تست هاي خودرويي و به نوعي مبلغ خودروسازان مي شناسيم، اين بار به جاي آن که اين خودروي ساندرو را براند و از ويژگي هاي آن بگويد و آن را ارزيابي کند، ساندروي داچيا را با يک دوچرخه دست ساز مقايسه کرده است.
شايد بگوييد که اين مقايسه غيرمنصفانه است اما وقتي قيمت شان را مقايسه مي کنيم مي بينيم که بيراه هم نمي گويد. قيمت هر دو حدود 10 هزار يورو (معادل 14,161 دلار) است. به بيان دقيق تر، ساندروي داچيا در بريتانيا 8 هزار يورو به فروش مي رسد. اين خودرو 90 اسب بخار توان دارد و به سامانه تهويه مطبوع [کولر و بخاري] مجهز است و بين صندل راننده و سرنشين جلو کنسول مخصوص دارد. خوب البته دوچرخه اي که جيمز با ساندرو مقايسه کرده هم کمي با دوچرخه هاي معمولي فرق دارد و جنس بدنه آن از فيبرکربن است و 7.5 کيلوگرم بيشتر وزن ندارد. در حقيقت بايد اذعان کرد که بين دوچرخه هاي موجود، دوچرخه اي که او مقايسه کرده، حکم اَبَردوچرخه را دارد و مثل اين مي ماند که در بين خودروها از لامبورگيني و فراري و پورشه حرف بزنيد. با اين حال هر چقدر هم که اين دوچرخه از لحاظ عملکرد خيره کننده باشد، از لحاظ راحتي و ايمني به پاي يک خودرو مثل ساندرو نمي رسد.
با اين که در بين خودروهاي روز دنيا، ساندرو يک خودروي پايه [بدون امکانات] به حساب مي آيد، داراي ويژگي ها و امکاناتي است که هيچ دوچرخه اي نمي تواند داشته باشد. دوچرخه در برابر باد، باران و طوفان و برف حفاظتي ايجاد نمي کند و معمولا دوچرخه تک سرنشين است در حالي که ساندروي داچيا حداقل چهار سرنشين را جابه جاي مي کند. حداکثر سرعت ساندروي داچيا 179 کيلومتر در ساعت است.
در هر حال، فقط به صرف نزديک بودن قيمت اين خودرو با دوچرخه، مقايسه اين دو حتي به عنوان وسيله حمل و نقل هم درست نيست و شايد کار «جيمز مي» در اين مقايسه فقط جنبه طنز داشته و يا مي خواهد ياد آور شود که با قيمت يک اَبَردوچرخه مي توان به يک خودرو با حداقل امکانات دست پيدا کرد. شايد هم منظور او اين است که اگر سوار ساندرو باشيد در جاده ها و خيابان ها معمولي به نظر مي آييد اما با همان پول مي توانيد با يک دوچرخه لاکچري به نظر بياييد.