نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

معرفی رسمی ماوریک، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین پیکاپ فورد

منبع
پدال
بروزرسانی

پدال/ فورد سرانجام رسماً از کوچک‌ترين پيکاپ خود يعني ماوريک پرده‌برداري کرده است. اين خودرو به‌عنوان فرزند جديد خانوادهٔ پيکاپ‌هاي فورد، با ۵,۰۷۲ ميلي‌متر طول و ۱,۷۱۵ ميلي‌متر ارتفاع، ۲۸۲ ميلي‌متر کوتاه‌تر و ۵۳ ميلي‌متر کم‌ارتفاع‌تر از رنجر است که تا پيش‌ازاين کوچک‌ترين پيکاپ فورد محسوب مي‌شد. به اعتقاد فورد، ماوريک خريداراني که به دنبال خودرويي کاربردي‌تر هستند و حتي کساني که قبلاً پيکاپ نداشته‌اند مثل خريداران کراس‌اوورها و هاچ‌بک‌ها را به سمت خود جذب خواهد کرد.

يکي از نقاط قوت ماوريک، تجهيز آن به قواي محرکهٔ هيبريدي به‌صورت استاندارد در تيپ پايه است. اين قواي محرکه مثل اسکيپ هيبريدي، از يک پيشرانهٔ ۲.۵ ليتري تنفس طبيعي بنزيني با ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نيوتن متر گشتاور و يک موتور الکتريکي ۱۲۶ اسب بخاري تشکيل شده و مجموعاً ۱۹۱ اسب بخار قدرت را به يک گيربکس CVT تحويل مي‌دهد. البته اين نسخهٔ هيبريدي صرفاً به‌صورت محرک جلو عرضه مي‌شود که شايد نااميدکننده باشد اما مصرف سوخت تنها ۵.۸ ليتري آن در هر صد کيلومتر در شهر براي خريداران خوشايند خواهد بود. ماوريک هيبريدي با يک باک سوخت مي‌تواند تا ۸۰۰ کيلومتر را طي کند، تا حداکثر ۶۸۰ کيلوگرم بار حمل کند و تا ۹۰۰ کيلوگرم را بکسل کند.

اما کساني که توانايي بيشتري مي‌خواهند مي‌توانند سراغ موتور ۲ ليتري چهار سيلندر توربو بروند که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ نيوتن متر گشتاور دارد و به يک گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک متصل مي‌شود. اين موتور هم به‌صورت محرک جلو ارائه مي‌شود اما سامانهٔ چهارچرخ محرک براي آن قابل سفارش خواهد بود. ماوريک با اين موتور در صورت تجهيز به پکيج سفارشي ۴K Tow مي‌تواند تا ۱۸۰۰ کيلوگرم را بکسل کند.

برخلاف رقيب اصلي ماوريک در بازار يعني هيونداي سانتا کروز که به‌وضوح در طراحي وام‌دار توسان است، ماوريک استايل سنتي‌تري دارد. در جلوي خودرو، نوار عريضي در ميان جلوپنجره و چراغ‌هاي LED با طرح C شکل گيره‌اي، تا حدودي F150 را تداعي مي‌کند. در عقب نيز چراغ‌هاي عمودي بزرگ شباهت‌هايي به چراغ‌هاي رنجر دارند. فورد براي اين پيکاپ يک پکيج آفرود سفارشي بنام FX4 را هم ارائه مي‌کند که براي نسخه‌هاي مجهز به موتور اکوبوست و سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش خواهد بود. اين پکيج لاستيک‌هاي بزرگ‌تر، فاصلهٔ کمي بيشتر از سطح زمين، صفحات محافظ زير بدنه، سيستم کنترل پايين آمدن از شيب‌ها و دو حالت آفرود در انتخاب‌گر حالات رانندگي را شامل مي‌شود.

ماوريک از قسمت بار ۱۳۷ سانتي‌متري سود مي‌برد که مملو از راه‌حل‌هاي کاربردي و هوشمندانه است. ازجملهٔ اين ويژگي‌ها مي‌توان به چهار حلقهٔ D شکل، دربازکن نوشابه و يک خروجي برق ۱۱۰ ولت اشاره کرد. علاوه بر اين، درب قسمت بار هم به‌صورت چندمنظوره طراحي شده و مي‌تواند هنگام باز شدن کمي بالاتر قرار گيرد و امکان قرار دادن اشياء طويل به‌صورت صاف در قسمت بار را فراهم کند.

در داخل ماوريک يک نمايشگر ۸ اينچي لمسي با اپل کارپلي و اندرويد اتو تعبيه شده است. در اينجا همچنين سيستم FordPass Connect ارائه مي‌شود که امکان خاموش يا روشن کردن خودرو، قفل يا باز کردن درها و پيدا کردن خودرو را از طريق گوشي هوشمند را فراهم کرده و مودم اينترنت واي فاي با قابليت اتصال حداکثر ۱۰ دستگاه را ارائه مي‌کند. هرچند در کابين ماوريک به‌طور گسترده‌اي از پلاستيک خشک استفاده شده تا قيمت پايين نگه داشته شود اما سطوح منحصربه‌فردي به‌خوبي اين پلاستيک‌ها را پنهان کرده و فضاي دلپذيري را براي سرنشينان فراهم نموده است.

علاوه بر اين، در داخل خودرو فضاهاي هوشمندانه‌اي براي قرار دادن اشياء مختلف تعبيه شده است که ازجملهٔ آن‌ها مي‌توان به نگه‌دارنده‌هاي ليوان روي درها که مي‌توانند بطري‌هاي يک ليتري را به‌صورت ايستاده در خود جاي دهند، جيب درها که امکان قرار دادن تبلت يا نوت‌بوک را فراهم مي‌کنند و يک سطل بزرگ زيرا صندلي عقب براي وسايل بزرگ‌تر اشاره کرد.

قيمت فورد ماوريک از تنها ۱۹,۹۹۵ دلار براي تيپ پايهٔ XL آغاز مي‌شود که با توجه به تجهيزات ايمني استاندارد، پيشرانهٔ هيبريدي و ظرفيت بار، رقم بسيار مناسبي به نظر مي‌رسد. در تيپ XLT با قيمت ۲۲,۲۸۰ دلار، کروز کنترل، رينگ‌هاي آلياژي، آينه‌هاي جانبي برقي و… به تجهيزات خودرو اضافه مي‌شود درحالي‌که تيپ لاريات با قيمت پايهٔ ۲۵,۴۹۰ دلار هم از تريم چرمي، نورپردازي داخلي، غربيلک فرمان چرمي، پنجرهٔ کشويي عقب برقي و پورت‌هاي USB در عقب برخوردار است. براي هر سهٔ اين تيپ‌ها پيشرانهٔ ۲ ليتري اکوبوست با قيمت ۱,۰۸۵ دلار قابل سفارش است و سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ۲,۲۲۰ دلار هزينه دارد.

قيمت گران‌ترين تيپ ماوريک يعني لاريات با سفارش پيشرانهٔ دو ليتري توربو، سامانهٔ چهارچرخ محرک، پکيج ۸۰۰ دلاري FX4 و پکيج ۷۴۵ دلاري ۴K Two به حدود ۳۰ هزار دلار مي‌رسد که تنها کمي از قيمت پايهٔ تويوتا تاکوما بيشتر بوده و هنوز هم براي يک خودروي روزمرهٔ ماجراجويي و کاربردي بسيار قابل‌توجه است. فورد ماوريک پاييز امسال راهي بازار مي‌شود و هم‌اکنون رزرو خريد آن آغاز شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره