نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

معرفی نسل جدید تویوتا لندکروزر با پلت‌فرم جدید و موتور V6 توئین توربو

منبع
پدال
بروزرسانی

پدال/ سرانجام پس از چهارده سال، تويوتا نسل جديد لندکروزر را با کد ۳۰۰ رسماً معرفي کرده است. تويوتا در توسعهٔ اين اس‌يووي جديد دو هدف را مدنظر داشته است. هدف اول به ارث بردن و تکامل قابليت اطمينان، دوام و پرفورمنس آفرود و دومي ارائهٔ تجربهٔ سواري با توانايي مقابله با هر نوع مسيري بوده است. تويوتا همچنين به دنبال حفظ ساختار بدنه روي شاسي اين خودرو هم بوده زيرا اين ويژگيِ اساسي لندکروزر است که از شخصيت آن محافظت مي‌کند.

بااين‌وجود، تويوتا که قصد ساخت خودرويي با توانايي مقابله با هر نوع مسيري بدون خسته کردن راننده را داشته است، براي نسل جديد لندکروزر پلت‌فرم جديد GA-F را در نظر گرفته که مبتني بر معماري جهاني جديد تويوتا يا همان TNGA است. اين پلت‌فرم جديد يک شاسي سبک‌تر با استحکام پيچشي بيشتر را به همراه داشته که مرکز ثقل خودرو را به زمين نزديک‌تر کرده و وزن کلي آن‌را ۲۰۰ کيلوگرم کاهش داده است.

تويوتا همچنين لندکروزر جديد را در اختيار رانندگان زيادي قرار داده تا آن‌را آزمايش کنند. يکي از اين آزمايش‌ها در مسابقات رالي داکار انجام گرفته تا از توانايي رقابت خودرو روي جاده و خارج از جاده اطمينان حاصل شود. اين آزمايشات منجر به بهبود اساسي سيستم تعليق شده که امکان انعطاف بيشتري را براي چرخ‌ها فراهم کرده است. علاوه بر اين، سيستم «مالتي تراين مانيتور» که موجب ديد بهتر اطراف خودرو مي‌شود و «مالتي تراين سِلکت» که به بهينه‌سازي کشش براي شرايط مختلف کمک مي‌کند هم براي خودرو در نظر گرفته شده است.

يکي ديگر از سيستم‌هاي جديد لندکروزر ۳۰۰ سيستمي بنام E-KDSS است که مخفف «سيستم الکترونيکي پويايي تعليق» است. به گفتهٔ تويوتا، اين سيستم که براي اولين بار در دنيا ارائه شده است، موجب بهبود عملکرد خودرو روي جاده مي‌شود. ابعاد، فاصلهٔ محوري و زواياي آفرود لندکروزر جديد اما تغييري نداشته و با نسل ۲۰۰ يکسان است؛ بنابراين، نسل جديد هم ۴,۹۹۰ ميلي‌متر طول و ۱,۹۸۰ ميلي‌متر عرض دارد، فاصلهٔ محوري آن ۲,۸۵۰ ميلي‌متر است و زواياي حمله و فرار آن به ترتيب ۳۲ درجه و ۲۴ درجه هستند.

همان‌طور که پيش‌ازاين مشخص شده بود، در نسل جديد لندکروزر از پيشرانه‌هاي V8 خبري نيست و تويوتا براي آن دو موتور V6 را در نظر گرفته است. موتور اول يک نمونهٔ ۳.۵ ليتري V6 توئين توربوي بنزيني است که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند. موتور بعدي هم يک واحد ۳.۳ ليتري V6 توربوديزل با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نيوتن متر گشتاور است.

هرچند مصرف سوخت اين موتورها هنوز اعلام نشده اما به گفتهٔ تويوتا، توليد دي‌اکسيد کربن لندکروزر جديد نسبت به نسل قبلي سالانه ۱۰ درصد کمتر خواهد بود. بخشي از اين مأموريت توسط گيربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتيک جديد صورت مي‌گيرد که نيروي هردو موتور را انتقال مي‌دهد و به کاهش وزن کلي خودرو هم کمک مي‌کند. در همين حال، تويوتا وعدهٔ ارائهٔ نسخهٔ قوي‌تر و پرفورمنس GR Sport را هم براي لندکروزر جديد داده است. البته تويوتا فعلاً هيچ جزئياتي در مورد اين نسخه منتشر نکرده و صرفاً با انتشار تصاويري گفته است که در اواخر سال جاري آن‌را رونمايي خواهد کرد.

لندکروزر ۳۰۰ در بيرون هم از طراحي جديدي بهره مي‌برد که پيش‌ازاين به لطف تصاوير افشايي، از آن باخبر شده بوديم. بااين‌وجود، حالا مي‌توانيم نگاه دقيق‌تري به ويژگي‌هاي طراحي خودرو مثل چراغ‌هاي جلوي باريک LED، جلوپنجرهٔ بزرگ و برجسته، دهانهٔ مربعي گلگيرها و دو برآمدگي روي کاپوت داشته باشيم. شکل کلي خودرو اما از نسل قبلي فاصلهٔ چشمگيري نداشته و همچنان همان فرم جعبه‌اي را حفظ کرده است. البته طراحي لندکروزر با توجه به رانندگي‌هاي آفرودي شکل گرفته است. به‌عنوان‌مثال، سپرها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند که در حين رانندگي آفرود آسيب نبينند و چراغ‌ها در جايي نصب شده‌اند که در معرض ضربه و ترک خوردن قرار نگيرند.

طراحي داخلي لندکروزر جديد هم به‌منظور سهولت در استفاده شکل گرفته است. به همين دليل، هرچند نمايشگر بزرگي در بالاي داشبورد براي سيستم اطلاعاتي-سرگرمي در نظر گرفته شده اما هنوز هم تعداد دکمه‌هاي فيزيکي زياد است. به گفتهٔ تويوتا، اين تصميم به خاطر دسترسي آسان در شرايط آفرود اتخاذ شده است. دکمه‌هاي بزرگ نيز امکان دسترسي آسان به منوها و بسياري از حالت‌هاي رانندگي را فراهم مي‌کند.

علاوه بر اين، درحالي‌که اين روزها صفحه آمپرهاي ديجيتالي بسيار رايج شده‌اند، تويوتا عمداً تصميم گرفته در لندکروزر جديد از صفحه آمپر آنالوگ سنتي استفاده کند. البته بين آمپرهاي اصلي اين صفحه، يک نمايشگر جاي گرفته که لااقل برخي اطلاعات ديجيتالي را به نمايش درمي‌آورد. تويوتا همچنين براي اين خودرو شارژر بي‌سيم، گرم‌کن و تهويهٔ صندلي‌ها و سيستم صوتي JBL را هم در نظر گرفته تا ماهيت لوکس لندکروزر کمرنگ نشود.

در کنار همهٔ تکنولوژي‌هاي آفرودي لندکروزر ۳۰۰، تکنولوژي‌هاي ايمني زيادي هم ارائه شده و تويوتا پکيج ايمني فعال Safety Sense خود را براي آن در نظر گرفته است. به اين پکيج سيستم تشخيص وسايل نقليهٔ روبرو و همين‌طور عابرين پياده و دوچرخه‌سواران در طرفين چهارراه‌ها و سپس کمک به جلوگيري از تصادف با آن‌ها اضافه شده است.

تويوتا نسل جديد لندکروزر را خودرويي مي‌داند که شما را به هر جايي خواهد برد و زنده و سالم بازخواهد گرداند. اين خودرو از تابستان امسال در سراسر جهان عرضه خواهد شد اما فعلاً هيچ برنامه‌اي براي عرضهٔ آن در ايالات‌متحده وجود ندارد. البته ممکن است بعداً نسخهٔ لوکس لندکروزر ۳۰۰ يعني نسل جديد لکسس LX در اين کشور عرضه گردد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar